Norrmän bötfälls i Sverige – kan inte trafikregeln
2026 06 25
Flera somrar i rad har både svenska och norska medier rapporterat om det som kommit att kallas för “svenskfällan”.
Omkring två miljoner norrmän reser till Sverige varje år, enligt siffror från Visit Sweden.
Många av norrmännen korsar gränsen med bilen.
En del av dem får dock åka hem med en oväntad parkeringsbot. Så pass många att det alltså de senaste åren har blivit ett medialt fenomen.
Förbjudet i Sverige
Trafikregeln som norrmännen missar är den som förbjuder parkering med nosen mot mötande trafik. Med andra ord, du får inte stå på vänster sida av vägen och parkera mot färdriktningen.
I Norge och Finland är det tillåtet.
Men alltså inte i Sverige.
Och det straffar sig med en dryg tusenlapp för ovetande norska turister.
– Det här är vad många norrmän på bilresa i Sverige har upplevt. De parkerar i god tro, men hittar en parkeringsbot på vindrutan när de återvänder till sin bil, har Dagbladet, en av Norges största tidningar, tidigare rapporterat.
Ökar på sommaren
Tidningen Kuriren i Luleå har också uppmärksammat fenomenet “svenskfällan”. Securitas har bekräftat att det är den här tiden på året som felparkeringarna ökar kraftigt.
Men det är inte bara norrmän som åker fast. Även svenskar missar regeln, enligt Mikaela Vingsund från Securitas.
– Vi ser att den här typen av felparkerade bilar är mer vanligt under sommarmånaderna. Under resten av året brukar vi i snitt ha ett 30-tal per månad, har hon sagt.
LÄS MER: Vill höja hastighetsgränsen – med 20 kilometer i timmen
Därför är det inte tillåtet
Frågan om varför det inte är tillåtet att parkera mot färdriktningen har genom åren varit återkommande. Transportstyrelsen har motiverat det hela med att farliga situationer kan uppstå i tät trafik när föraren svänger över på fel sida.
– Då inleds färden med fronten mot färdriktningen innan bilen förhoppningsvis kommer över på rätt del av körbanan, har Bo Göingberg från Transportstyrelsen förklarat för Vi Bilägare.
– Att man skulle ha möjlighet att välja parkeringsplats på både vänster och höger sida om körbanan gör ju inte att parkeringsmöjligheterna totalt sett blir fler, men däremot kan man på goda grunder anta att antalet incidenter i samband med parkering skulle bli fler.
LÄS MER: Regler för husbilar skärps i Sverige
Foto: K. Eliason
Text: Redaktionen


