NY MÄTNING: Här finns svenskarna som känner sig tryggare om de kunde skjuta

2023 01 30

18 procent av svenskarna uppger att de skulle uppleva ökad trygghet om de själva kunde skjuta.

Det framgår enligt en ny mätning av Novus.

Litar inte på polisen

Samtidigt som Sverige skakats av ett mycket stort antal skjutningar den senaste tiden är det många som skulle känna sig tryggare om de själva kunde skjuta med vapen.

Novus vd framhåller att det är extremt höga siffor för att vara i Sverige,

– Med dagliga rapporter om skjutningar ville vi undersöka medborgarens roll på kopplingen mellan vapen, skjutskicklighet och de grova våldsbrotten, säger vd Torbjörn Sjöström till Expressen. 

Han betonar att undersökningens resultat indikerar att folk inte vågar tro på att polisen utgör ett tillräckligt starkt skydd i riktigt kritiska lägen.

Extrem statistik

Antalet skjutningar i Sverige under 2022 visar på att Sverige befinner sig i ett extremt läge jämfört med grannländerna.

Antal dödsskjutningar per land enligt Regeringskansliet:

62 st Sverige

  4 st Norge

  4 st Danmark

  2 st Finland

Ansvarig minister är upprörd.

– I grund och botten måste de brottsbekämpande myndigheterna göra en kraftfull mobilisering med de resurser de redan har, säger justitieminister Gunnar Strömmer (M) till SVT.

– För att bryta den här grova och allvarliga brottsligheten, säger han.

Södra Sveriges landsbygd

Den typiska personen som svarar ja på frågan om man skulle känna sig tryggare om man kunde skjuta är medelålders män i sydsvenska landsbygden.

Äldre kvinnor i Norrland är tvärtom inte inne på att man skulle få ökad trygghet med hjälp av vapen.

Mätningen som avser åldern 18 till 84 år visar på stora skillnader i olika befolkningsgrupper.

Frågan som har ställts är om man skulle känns sig tryggare om man kunde skjuta.

Hela svenska folket

18 %  JA

74 %  NEJ

Kön som säger ja

22 %  Män

13 %  Kvinnor

Kön och ålder som säger ja (ytterligheter)

26 %  Män 50-64 år

7 %    Kvinnor 50-64 år

Geografiska områden som säger ja (ytterligheter)

24 %  Sydsverige

13 %  Norrland

USA är det land där skjutvapnens roll får störst uppmärksamhet i västvärlden.

Ett vanligt argument för möjligheten att bära vapen i USA är att det kan ge ett skydd om en brottsling med vapen attackerar.

Ett vanligt argument emot är att många vapen i omlopp ökar risken för många skjutningar.

Foto: L. Domenech

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen


Nytt system för kortbetalning införs i Sverige

2025 05 09

Ett nytt bankkortssystem ska införas i hela landet.

Endast tio procent av svenska folket betalar med kontanter i butik, enligt en rapport från Riksbanken.

Swish pekas ut som en av de främsta anledningarna till den dalande kontantanvändningen.

– De kontanta betalningarna mellan privatpersoner har i många fall ersatts av tjänsten. Swish lanserades i slutet av 2012 och antalet betalningar via tjänsten har ökat mycket sedan dess, framhåller Riksbanken.

Majoriteten av betalningarna i Sverige sker dock med fysiska bankkort, även om den metoden också minskar i konkurrens med digitala alternativ. 

Och nu ska ett helt nytt system för betalning med kort införas, rapporterar DN.

Ska fungera utan internet

Det handlar om ett reservsystem som ska kunna vara i bruk även om nätet slås ut, en farhåga som ökat bland annat efter de upprepade kabelbrotten i Östersjön.

Det pågår ett krig i Europa, och i samband med det kriget finns alla möjliga typer av hybridpåverkan och trakasserier, som kan innebära att man stör eller klipper av kommunikationer, säger Tuomas Välimäki, styrelseledamot i Finlands centralbank, till tidningen.

Systemet ska göra det möjligt med så kallade offlinebetalningar, i det här fallet att betala med kort under avbrott på uppemot sju dagar. Liknande system finns redan i Norge och Danmark.

Just beroendet av kortbetalningar har visat sig i skarpt läge flera gånger, bland annat när kortsystemet havererade på Ica i hela Sverige vid tillfällen både under 2023 och 2024.

Riksbankens förhoppning är att det ska kunna införas i Sverige 1 juli nästa år, erfar DN.

LÄS MER: Alla tar det för givet – kan försvinna helt från matbutikerna

Varnar för nedstängning

Tidigare under våren har danska experter, däribland Jacob Herbst, chef för regeringens CyberSecurity Council, varnat för att risken ökar att USA stänger ned Danmark.

Han har uppmanat danska myndigheter och företag att göra sig oberoende av amerikansk teknik och infrastruktur.

Det kommer att bli riktigt, riktigt svårt att frigöra oss från de amerikanska teknikjättarna, säger Herbst till Politiken.

LÄS MER: Akut uppmaning till Danmark – fruktar direkt order från Trump

Överväger digital valuta

Tuomas Välimäki är av liknande åsikt.

– Vi kan inte utesluta att någon en natt på Truth social får idén att använda betalningssystemet som ett påtryckningsmedel.

Utöver ett reservsystem som inte är beroende av exempelvis Mastercard eller Visa tittar Sverige även på att införa en digital valuta, så kallad E-krona, enligt DN.

EU undersöker samma sak gällande euron.

Foto: Axfood resp J. Leupe

Text: Redaktionen