NY MÄTNING: Mycket kraftig uppgång för Socialdemokraterna

2021 12 22

Socialdemokraterna går upp med hela 3,5 procentenheter i Ipsos nya mätning samtidigt som nästan alla andra partier backar.

Nyvalda statsministern Magdalena Andersson (S) och Socialdemokraterna slår till med en rejäl uppgång i Ipsos sista mätning för året och får därmed sitt bästa resultat på cirka 1,5 år.

Socialdemokraterna i ensamt majestät

Den stora uppgången kommer strax efter att Miljöpartiet lämnat regeringen.

– Socialdemokraterna kan kommunicera utan att behöva ta hänsyn till ett annat parti, säger Ipsos opinionsanalytiker Nicklas Källebring till DN.

Andra har bråkat bedömer Ipsos

Han bedömer att det även finns en annan tydlig orsak bakom S uppgång.

– Dessutom tror jag att de har vunnit på Magdalena Anderssons agerande under den senaste regeringskrisen. Hon var inte själv orsak till alla turerna utan har tagit det lugnt, låtit andra bråka och visat att hon vill ta ansvar för Sverige, säger Källebring.

Kristdemokraterna tappar

Ebba Buschs parti faller med 1,6 procentenheter och står därmed för det största tappet av alla partier. Det går överhuvudtaget dåligt för M-KD-SD-sidan då alla tre partier backar. Läget är jämnt mellan Moderaterna och Sverigedemokraterna som är lika stora i Ipsos decembermätning.

Nyhet hos Ipsos

Ipsos redovisar inte decimaler utan endast heltal men en nyhet är att man dock redovisar decimaler avseende förändringen jämfört med förra mätningen. 

Miljöpartiet minskar

För Miljöpartiet som har lämnat regeringen innebär mätningen återigen dåliga nyheter. Partiet tappar 0,7  procentenheter och faller ner till 4 procent. Läget är därmed mycket kritiskt för De Gröna som balanserar kring riksdagsspärren.

Partiet har backat även i andra mätningar och har uppenbart tappat efter att man avgick från regeringen.

Liberalernas kris fortsätter

Liberalernas katastrofala läge i opinionen fortsätter men partiet registrerar i alla fall en uppgång på 0,3 och även i Sifos decembermätning nyligen så gick Liberalerna uppåt i opinionen, om än med små tal.

Team Magdalena (S) upp i ledningen

Socialdemokraternas kraftiga uppgång tillsammans med Kristdemokraternas tapp bidrar till att De Rödgröna  med Centern nu går ikapp och förbi M-KD-SD-L-sidan. Om Ipsosmätningen vore valresultat skulle Centerpartiet sannolikt bli vågmästare.

Men det är mycket jämnt mellan de båda regeringsunderlagen och väldigt mycket hänger på om MP och L kommer in i riksdagen eller inte.

Här är Ipsos mätning för december jämfört med november:

                                                       Dec      Nov

🔴Vänsterpartiet                    10      -0,8
🔴Socialdemokraterna        29      +3,5
🟢Miljöpartiet                            4       -0,7
🟢Centern                                    7        -0,6
🔵Liberalerna                             3       +0,3
🔵Moderaterna                      20        -0,6
🔵Kristdemokraterna           5         -1,6
🔵SD                                             20        -0,4
 
🔴🟢 S+V+MP+C                  50        +1,4
🔴🟢 S+V+MP                        43        +2,0
🟢      Centern                             7         -0,6
🔵🔵 M+KD+SD+L              48         -2,3
 
Mandatfördelning
Ipsos presenterar ingen mandatfördelning parti för parti men däremot en summering för två möjliga regeringsunderlag. I den summeringen fördelas inga mandat till MP och L vilket indikerar att MP i sifferunderlaget ovan får 4 procent genom en avrundning uppåt.
 
Ipsos mandatfördelning ser ut så här:
🔴🟢 S+V+C                        178  mandat 
🔵🔵 M+KD+SD               171  mandat
 
Centern har indikerat att partiet vare sig stödjer V eller SD och även om partiet i sammanställningen placerats på den rödgröna sidan är det aningen oklart var Centern landar i regeringsfrågan i ett läge där de kan komma att pressas att välja mellan V, SD eller extra val.
 
Extra val möjligt
Det är inte uteslutet att C blir vågmästare men säger nej till samverkan med både V och SD. Det kan sluta med extra val - eller med att något av partierna L, M, KD, S eller MP byter sida.
 
ANALYS PARTI FÖR PARTI

🔴 V har nu tappat i flera mätningar och ligger mycket nära 10 procent i genomsnitt. Partiet har fått en extra utmaning från S i samband med att Magdalena Andersson tagit över Socialdemokraterna och hennes profil är sannolikt populärare bland många V-väljare än Stefan Löfvens profil. 

Samtidigt är 10 procent en klar framgång för Vänstern jämfört med valet 2018.

🔴 S är på kraftig frammarsch med sin nya partiledare Magdalena Andersson som nu tagit över som Sveriges nya statsminister. För er som har läst mina opinionsanalyser de senaste månaderna är detta ingen överraskning. Magdalena Andersson lyfter partiet med sin tydligare och mer direkta ledarstil.

3,5 procentenheter är en mycket stor ökning och det är sällan så stora ökningar sker på bara en enda månad.

Att S nu är själva i regeringen efter att MP lämnat gör att statsministern kan köra betydligt renare S-politik vilket torde stärka partiet hos en hel del väljare. Samtidigt är det inte ovanligt att nya partiledare får ett tillfälligt lyft som efterhand kan avta.

🟢 MP är på väg utför i mätningarna och med mindre än 9 månader till valet befinner sig partiet i en stor kris och riskerar att falla ur riksdagen 2022. MP har visserligen erhållit en friare roll utanför regeringen vilket kan vara ett plus inför valkampanjen - men så här långt har partiet inte lyckats använda sin friare roll på något sätt som väljarna uppskattar.

🟢 C har tappat tydligt efter regeringsturbulensen där partiet sade ja till Magdalena Andersson (S) som ny statsminister men nej till hennes nya budget. Det blev svårt för väljarna att hänga med på Centerns resonemang och många inom S-V-MP-sidan blev sannolikt upprörda och upplevde Centerns agerande som opålitligt och oväntat. Samtidigt är Centerns stöd helt nödvändigt för Socialdemokraternas möjlighet att styra landet.

Annie Lööfs parti har en nyckelposition avseende regeringsfrågan 2022 men partiet riskerar ändå att framstå som ett osäkert kort för väljarna som sannolikt vill veta vilken statsministerkandidat man stödjer. Samtidigt är det en gyllene chans för Centern att befästa sin roll som vågmästarparti. Det är en kritisk fas för partiet framöver.

🔵 L gör ett litet, litet lyft i denna mätning vilket även var fallet i Sifomätningen nyligen. Partiet har blivit allt bättre på att få utrymme i den mediala debatten och L har även blivit vassare i sociala medier. Nyamko Sabuni har navigerat skickligt i den pågående frågan om utbränt kärnbränsle och är det parti som gynnats mest av frågan om ett eventuellt slutförvar.

Samtidigt ligger partiet fortsatt på mycket låga nivåer i mätningarna och krisen blir större ju närmare valet kommer. En ökning behöver komma före valets slutspurt om man ska öka chansen till stödröster. Så här långt har Liberalerna visat sig svaga på att finna enskilda frågor som lyfter partiet - kanske är kärnbränslefrågan en vändpunkt.

🔵 M har efter ett starkt år 2021 nu börjat tappa i flera mätningar. Både i Sifo och i Novus föll Moderaterna och orsaken är med stor sannolikhet att Socialdemokraterna upplevs som ett piggare och vassare parti  jämfört med tidigare. Bakgrunden är att Magdalena Andersson nu är partiledare istället för Stefan Löfven.

🔵 KD har gått in i en ny period för partiet efter all turbulens 2021 men i denna mätning fortsätter inte partiets uppgång. Tvärtom faller Ebba Buschs parti rejält vilket förmodligen är en överraskning för partiledningen.

Det kan röra sig om en tillfällig tillbakagång men mycket talar för att partiet har en viss uppförsbacke om det ska klättra upp mot 6 procent.

🔵 SD ligger relativt stabilt kring 20 procent och är nu ytterst nära att vara Sveriges andra parti. Partiet är i stort sett jämsides med Moderaterna i flera olika mätningar och har chans att bli största parti inom högersidan.

SD har samordnat sig allt mer med M och KD och det projektet har på många sätt betydligt större betydelse än huruvida SD får 18 eller 22 % i valet 2022.  

◾Mätningen är genomförd  7 - 20 december.

◾Senast ett parti som funnits i riksdagen minst två mandatperioder i rad föll ur riksdagen var för 81 år sedan då Socialistiska Partiet föll ur andrakammaren 1940 då partiet fick 0,7 jämfört med 4,4 i valet 1936. KD låg under spärren nästan hela mandatperioden 2014-2018 men kom ändå över 4% på valdagen. Med denna bakgrund ingår alla partier i procentsummeringen. Men i eventuella mandatsummeringar ingår de inte.


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen


Nytt system för kortbetalning införs i Sverige

2025 05 09

Ett nytt bankkortssystem ska införas i hela landet.

Endast tio procent av svenska folket betalar med kontanter i butik, enligt en rapport från Riksbanken.

Swish pekas ut som en av de främsta anledningarna till den dalande kontantanvändningen.

– De kontanta betalningarna mellan privatpersoner har i många fall ersatts av tjänsten. Swish lanserades i slutet av 2012 och antalet betalningar via tjänsten har ökat mycket sedan dess, framhåller Riksbanken.

Majoriteten av betalningarna i Sverige sker dock med fysiska bankkort, även om den metoden också minskar i konkurrens med digitala alternativ. 

Och nu ska ett helt nytt system för betalning med kort införas, rapporterar DN.

Ska fungera utan internet

Det handlar om ett reservsystem som ska kunna vara i bruk även om nätet slås ut, en farhåga som ökat bland annat efter de upprepade kabelbrotten i Östersjön.

Det pågår ett krig i Europa, och i samband med det kriget finns alla möjliga typer av hybridpåverkan och trakasserier, som kan innebära att man stör eller klipper av kommunikationer, säger Tuomas Välimäki, styrelseledamot i Finlands centralbank, till tidningen.

Systemet ska göra det möjligt med så kallade offlinebetalningar, i det här fallet att betala med kort under avbrott på uppemot sju dagar. Liknande system finns redan i Norge och Danmark.

Just beroendet av kortbetalningar har visat sig i skarpt läge flera gånger, bland annat när kortsystemet havererade på Ica i hela Sverige vid tillfällen både under 2023 och 2024.

Riksbankens förhoppning är att det ska kunna införas i Sverige 1 juli nästa år, erfar DN.

LÄS MER: Alla tar det för givet – kan försvinna helt från matbutikerna

Varnar för nedstängning

Tidigare under våren har danska experter, däribland Jacob Herbst, chef för regeringens CyberSecurity Council, varnat för att risken ökar att USA stänger ned Danmark.

Han har uppmanat danska myndigheter och företag att göra sig oberoende av amerikansk teknik och infrastruktur.

Det kommer att bli riktigt, riktigt svårt att frigöra oss från de amerikanska teknikjättarna, säger Herbst till Politiken.

LÄS MER: Akut uppmaning till Danmark – fruktar direkt order från Trump

Överväger digital valuta

Tuomas Välimäki är av liknande åsikt.

– Vi kan inte utesluta att någon en natt på Truth social får idén att använda betalningssystemet som ett påtryckningsmedel.

Utöver ett reservsystem som inte är beroende av exempelvis Mastercard eller Visa tittar Sverige även på att införa en digital valuta, så kallad E-krona, enligt DN.

EU undersöker samma sak gällande euron.

Foto: Axfood resp J. Leupe

Text: Redaktionen