NY MÄTNING: Så tycker svenska folket om Nato – Stor omsvängning

2022 03 04

Svenska folket säger tydligt ja till att gå med i försvarsalliansen Nato.

Det framgår av en helt ny mätning som Demoskop nu presenterar.

Kraftig ökning

JA-sidan ökar kraftigt i mätningen och får nästan dubbelt så stort stöd som NEJ-sidan. Mätinstitutet Demoskop konstaterar att det är den högsta siffran någonsin för JA-sidan i deras mätningar.

Ser vad som hänt med Ukraina

– Vårt eget säkerhetsläge är påverkat, och man ser vad som har hänt med Ukraina som inte är med i Nato, säger Demoskops vd Karin Nelsson till Aftonbladet.

Tusentals människor har dödats i Ukraina sedan den ryska diktaturen gått till anfallskrig med syfte att krossa landets demokrati och förvandla Ukraina till en rysk lydstat a la Belarus.

Majoritet för ja

Mätningen visar att nu vill en majoritet av svenska folket gå med i Nato. Mätningen som genomfördes 25 februari till 1 mars ger följande resultat med förra månadens utfall som förändringsvärde:

🟢 JA     51 %    (+9)

🔴 NEJ   27 %  (-10)

Partierna är delade

Frågan som ställdes var "Tycker du eller tycker du inte att Sverige ska vara medlem i försvarsalliansen NATO?".

De åtta svenska partierna är delade när det gäller svenskt Nato-medlemskap.

Fyra mot fyra

De partier som säger ja är Centern, Liberalerna, Moderaterna och Kristdemokraterna.

På nej-sidan återfinns Vänsterpartiet, Sverigedemokraterna, Miljöpartiet och Socialdemokraterna.

Nato-option het potatis

En het fråga har på sistone varit den så kallade Nato-optionen vilket är något som Finland redan har och som utgörs av möjligheten till ett snabbspår till Natomedlemskap om exempelvis situationen i omvärlden snabbt skulle förändras.

Förutom de fyra partier som redan säger ja till Nato så är även Sverigedemokraterna positiva till Nato-option.

Ökad information

Demoskops Karin Nelson bedömer att den ökade kunskapen kring Nato har fått JA-sidan att öka.

– Många ser vad som händer just nu, att ingen hjälper Ukraina militärt. Men många är rädda att vi inte är tillräckligt starka för att stå emot en rysk invasion, säger Karin Nelsson.

ANALYS

Ett av NEJ-sidans starkaste argument har nu till stora delar fallit och det är argumentet att det är bra för freden och säkerheten att hålla sig utanför Nato.

Läget i Ukraina indikerar att det är precis tvärtom. Hade Ukraina hunnit bli medlemmar i Nato så hade Putinregimen och Ryssland aldrig vågat anfalla. Men på grund av att Ukraina ännu inte gått med i Nato så gick Ryssland till anfall.

USA, Storbritannien och de andra Natoländerna är dessutom tydliga med att de säger nej till militärt ingripande i Ukraina just med anledning av att landet inte är medlem i Nato.

Tre länder

Förutom Ukraina så finns det ytterligare tre länder i Europa som inte är med i Nato och som dessutom gränsar till Ryssland eller till ett annat icke-Natoanslutet land som i sin tur gränsar till Ryssland – och det är Finland, Sverige och Moldavien.

Foto: Nato

Text: Redaktionen


JUST NU: Ukrainare riskerar massutvisning

2025 11 23

Ukrainare i USA är oroade.

Detta då hundratusentals ukrainare i USA kastas in i ett rättsligt vakuum – och många fruktar att massutvisningar kan bli nästa steg, rapporterar Reuters.

Ständig osäkerhet

När den 35-åriga ukrainska medborgaren Kateryna Golizdra fick sitt uppehållstillstånd indraget i maj hamnade hon omedelbart i riskzonen för utvisning.

– Det är en konstant stress, ångest. Om jag måste lämna USA måste jag börja om helt från början, säger Golizdra till Reuters.

Hon är en av de nästan 200 000 ukrainare som nu befinner sig i ett rättsligt limbo efter att Trumpadministrationen stoppat och försenat handläggningen av förnyelser i det humanitära program som infördes 2022.

För många betyder detta att deras lagliga status redan har gått ut – och att de när som helst kan tas i förvar av immigrationsmyndigheterna.

LÄS MER: ”Zelenskyj och Trump överens” – uppgifter om tvärvändning

Omläggning skapar kaos

Programmet, som gav 260 000 ukrainare tillfälligt skydd efter Rysslands invasion, pausades i januari med hänvisning till säkerhetsskäl.

Senare öppnade president Donald Trump för att helt dra tillbaka ukrainarnas status.

Även efter att en domare i maj beordrat att förnyelser ska återupptas ligger handläggningen nästan still där endast 1 900 ansökningar har behandlats.

Samtidigt har en ny avgift på totalt över 2 300 dollar per person införts.

Anne Smith från Ukraine Immigration Task Force vittnar om att ukrainare nu grips vid byggarbetsplatser, i Uber-bilar och under riktade razzior.

– Vi får flera samtal i veckan om familjemedlemmar som tagits av myndigheter, säger hon.

”Hellre hemlös”

Den växande rädslan för att hamna i förvar eller utvisas har fått många ukrainare att självmant lämna USA.

Flera har tagit sig till Kanada, Latinamerika eller Europa i hopp om att undvika ett utvisningsbeslut.

Softwareingenjören Yevhenii Padafa lämnade Brooklyn efter att hans ansökan löpt ut.

– Om jag återvänder till Ukraina hamnar jag på frontlinjen. Jag är hellre hemlös någon annanstans än skickad dit, säger han.

Trots att Trumpadministrationen inte officiellt har avvecklat programmet, är situationen enligt flera experter på väg mot en tyst massutvisning.

En växande grupp ukrainare är redan utan laglig status, utan möjlighet att arbeta och utan skydd mot att gripas.

LÄS MER: Ukraina sätter deadline för Europa – sista chansen

Foto: Himetalor Akhere Unuabona

Text: Redaktionen


Bilförsäkringar blir dyrare nästa år

2025 11 23

Bilförsäkringar blir dyrare för svenska bilägare under 2026.

Nästa år kommer det bli dyrare med försäkringar för bilen.

De som är elbilsägare riskerar de största prishöjningarna, rapporterar Börskollen.

Elbilar värst drabbade

Under 2025 har bilförsäkringarna redan ökat med cirka åtta procent, och många hushåll betalar idag närmare 48 miljarder kronor årligen för sina försäkringar.

Elbilsägare sticker ut som den mest utsatta gruppen.

– Generellt kan man sannolikt räkna med att vi tillsammans med andra bolag inte har hunnit ta ikapp kostnadsutvecklingen på elbilarna, säger Mikael Waldenvik, gruppchef för motorfordon hos Länsförsäkringar.

I vissa fall kan årskostnaden för att försäkra en elbil redan idag uppgå till 50 000 kronor, och nästa år kan det alltså bli ännu dyrare.

Ekonomer varnar för att höga premier kan skrämma bort potentiella köpare.

– Det är synd om höga försäkringskostnader ska skrämma människor från att köpa elbilar. Många kan tro att de lätt går sönder eftersom det är så dyra försäkringar. Men det är bara försäkringsbolagen som är ovana vid den här nya tekniken, säger Claes Hemberg till Carup.

LÄS MER: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Driver upp priserna

Försäkringsbolagen förklarar att ökade kostnader och inflation ligger bakom höjningarna.

Bolagen menar att prisnivåerna tidigare varit låga, men att den nuvarande marknadssituationen kräver justeringar.

Exempelvis har reparationer och bildelar blivit dyrare, vilket också påverkar försäkringskostnaden.

Vad bilägare kan göra

För bilägare innebär utvecklingen att det blir allt viktigare att jämföra villkor och priser mellan olika bolag.

Det gäller särskilt för elbilsägare, där prisökningarna riskerar att bli kraftiga.

Exakt hur mycket försäkringspremierna kommer att öka nästa år är fortfarande osäkert.

Försäkringsbolagen arbetar fortfarande med att fastställa de nya nivåerna.

– För vår del sitter vi med det arbetet just nu och lite för tidigt att säga något tydligt, säger Waldenvik om kommande premier.

Experter rekommenderar också att man tar höjd för ökade kostnader när man planerar sin bilbudget.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Jeshoots

Text: Redaktionen