NY MÄTNING: Stort förtroendelyft för partiledaren

2022 05 25

Väljarnas förtroende för Ebba Busch (KD) skjuter i höjden.

Det indikerar SVT/Novus senaste mätning.

I undersökningen svarar 31 procent av väljarna att de har ett ganska eller stort förtroende för KD-ledaren.

Det är en statistisk säkerhetsställd ökning med 7 procentenheter. I aprils mätning noterade Ebba Busch ett förtroende på 24 procent.

Omtalat uttalande

Novus mätning genomfördes efter Ebba Busch omtalade uttalande efter påskhelgens kravaller i Sverige.

I en intervju i Sveriges Radio ställde KD-ledaren frågan:

– Varför sköts det inte skarpt?

En kommentar som hon sedan kritiserades hårt för – framför allt från politiska motståndare.

Justitieminister Morgan Johansson (S) jämförde Buschs uttalande med USA:s före detta president Donald Trump.

– Det är ett oerhört uttalande. Det är värre än vad Trump sade, kommenterade han.

Inget misstag

Ebba Busch uttalande om polisens metoder var inget misstag.

Det säger Johan Ingerö, policyansvarig för Kristdemokraternas.

– Det hon sa var egentligen ganska grundläggande. Antingen har vi ett våldsmonopol eller så har vi inte det. Vi kan inte ha en situation där det kastas sten, utförs regelrätta mordförsök på svensk polis, och så ska rättssamhället backa från det, säger han till SVT.

Han anser att Ebba Busch tydliga ledarstil ligger bakom KD-ledarens förtroendelyft.

– Hon är rak, hon säger vad hon tycker och vad hon anser är rätt. Hon är inte rädd för tuffa debatter och Sverige är tyvärr i ett läge där vi behöver tuffa debatter.

Glädjande besked för oppositionen

Samtliga partiledare i oppositionen ökar i mätningen. Förutom för Ebba Busch ökar även förtroendet för Johan Pehrson (L), Ulf Kristersson (M) och Jimmie Åkesson (SD).

Statsminister Magdalena Andersson (S) fortsätter att toppa listan. Hela 57 procent av de tillfrågade anser att de har ett ganska eller mycket stort förtroende för Socialdemokraternas partiledare.

Hela mätningen

🔴Magdalena Andersson (S): 57 procent (+3)

🔵Ulf Kristersson (M): 39 procent (+5)

🔵Ebba Busch (KD): 31 procent (+7)

🔵Jimmie Åkesson (SD): 30 procent (+4)

🔴Nooshi Dadgostar (V): 20 procent (-2)

🟢Annie Lööf (C): 19 procent (+1)

🔵Johan Pehrson (L): 11 procent (+4)

🟢Märta Stenevi (MP): 9 procent (+3)

🟢Per Bolund (MP):  8 procent (+1)

Foto: Riksdagen

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen