Ny regel för alla som åker till Thailand – många har missat det

2025 04 16

Sveriges stora semesterfavorit slår bokningsrekord.

Nyligen kunde researrangören Apollo basunera ut att bokningarna till Thailand ökat med 53 procent jämfört med förra året.

Och turistmagneten har redan utsetts till "Årets resmål” 2025 av flera medier och organisationer.

Men den populära semesterorten har nu också fattat beslut om en ny regel för alla, inklusive svenskar, som reser in i Thailand.

Helt nytt system

Från och med 1 maj i år införs det så kallade Thailand Digital Arrival Card, förkortat TDAC.

Svenska utrikesdepartementet har bekräftat förändringen i sin reseinformation.

Kortfattat är den nya regeln att du som resenär måste ha ett nytt digitalt “inträdeskort” för att få lov att komma in i landet.

Det är ett system som aldrig tidigare har använts och som ersätter den nuvarande pappersblanketten för alla utländska medborgare, rapporterar Dagbladet.

Kravet gäller oavsett om du anländer med flyg, båt eller landsvägen.

– Det nya inrikeskortet är en del av den thailändska regeringens digitala omvandling av migrationsprocesser och administreras av Thailands migratiosnbyrå, säger Ashkin Shamei, nordisk presstalesperson för Thailands turistmyndighet, TAT, till den norska tidningen.

– TDAC syftar till att förenkla gränskontroll, minska pappersarbete och göra inresa bekvämare för resenärer.

LÄS MER: Expert varnar turister för populära resmål: “Stanna hemma”

"Nytt för många"

Även för norrmän är Thailand ett omåttligt populärt resmål. Dagbladet konstaterar att det nya kravet vid inresa är “nytt för många”.

Det digitala formuläret öppnar formellt den 28 april och kan fyllas i tidigaste tre dagar före ankomst. Ansökan göras via smartphone, surfplatta eller dator.

När uppgifterna fyllts i får du en QR-kod som ska visas upp tillsammans med passet vid ankomst till Thailand.

Allt detta ska förberedas innan avresa.

Det går att ansöka om TDAC även vid ankomst, men myndigheter varnar för att dessa köer kan bli mycket långa.

Tidigare har det flaggats för att Thailand även är på väg att införa en engångsavgift på cirka 100 kronor för alla som reser till landet via flyg.

LÄS MER: Tre populära länder har fått nog – svenskar kan få betala 2 000 kronor mer

Foto: S. Dincer

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen