Ny standard i Sverige: så mycket bör du ge i dricks

2024 10 26

Nya betalningssystem har satt normen för hur mycket dricks du ska ge när du äter ute.

Redan i våras uppmärksammades den “nya” förändringen i Sverige.

Istället för frågan om man överhuvudtaget vill lämna dricks började kortterminaler på barer och restauranger istället ge förslag på färdiga summor som kunden fick välja mellan.

Det har nu gett resultat, rapporterar Dagens Nyheter.

Tack vare de färdiga förslagen på fasta drickssummor har det satts en ny standard för hur mycket dricks som blivit brukligt att ge.

Det handlar i regel om någon av följande summor:

- 5 procent

- 10 procent

- 15 procent

"Dricksen har fördubblats"

Det för Sverige ganska nya drickssystemet är inspirerat av USA och ger alltså i många fall svaret på den eviga frågan om man måste dricksa – och i så fall hur mycket.

– Vi var först men nu finns flera system från olika svenska företag. Krogarna uppger till oss att dricksen fördubblats, ibland till och med mer, säger Sara Idberg som är marknadsansvarig på Kassacentralen till DN.

"För att hälla upp pilsner?"

I våras uppmärksammades även att många restauranger hade tagit bort knappen för det lägsta påslaget, det vill säga fem procent.

– Jag har noterat att de här apparaterna med förinställda knappar har dykt upp, sade Hotell- och restaurangfackets förbundsordförande Malin Ackholt i en kommentar till Dagens industri vid tillfället.

Det är fortsatt möjligt att avstå att dricksa, men förändringen upplevs ändå som provocerande och kan i stundens ögonblick mycket väl ge sken av att det föreligger ett slags underliggande krav på att ge dricks.

– Efter att ha hällt upp en pilsner? Det är inte bara fräckt utan också girigt, sade bland annat författaren Lotta Lundberg till SVT och flaggade för framtida "barskam".

Smyger sig in i kaffe över disk

Enligt Malin Ackholt är dricks ingen facklig fråga. Det är istället upp till gästen.

Men Peppe Sällströn, som jobbat inom Stockholms krogbransch i 20 år, menar att även personer med mindre pengar nu har börjat dricksa regelbundet. Till och med i större utsträckning än folk med mer pengar.

Johan Åkesson, trendanalytiker, ser dock risker med att det nya systemet implementeras även när det inte förekommer bordsservering.

Tyvärr har dricksen amerikaniserats och smugit sig in i snabbluncher och kaffe över disk, säger han till Dagens Nyheter.

Foto: B. Luki resp Axfood

Text: Redaktion


Ovaccinerade uppmanas ställa in semestern i sommar

2025 04 30

En extremt smittsam sjukdom har åter fått fart i Europa.

Antalet fall har nu nått den högsta nivån på 25 år, enligt siffror från Världshälsoorganisationen, WHO.

Över hela världen ses en ökning på 70 procent sedan 2023.

Det handlar om mässling som nu får experter att varna vissa barnfamiljer för att åka på semester på kontinenten, rapporterar norska medier.

– Jag skulle nog tänka mig för om jag skulle ta med ett spädbarn på en utlandsresa innan de vaccinerades, inklusive i Europa, säger Elin Saga Kjørholt från Unicef till NRK.

"Åk inte"

Mässling är en mycket smittsam sjukdom. En person smittar mellan 12 och 18 personer.

Barn under fem år står dessutom för över 40 procent av de rapporterade fallen i 53 länder i Europa och Centralasien, enligt FN.

En stor förklaring är att vaccinationsgraden minskar och flockimmuniteten därmed försvagas.

– Det är det mest smittsamma vi har, både med luftburen och droppsmitta, säger Gunnar Hasle till Dagbladet.

Han är överläkare på Kry reseklinik och specialist i infektionsmedicin. Experten varnar uttryckligen familjer att resa till länder med hög smittspridning om man reser med ett ovaccinerat barn.

– Om du ska åka till ett av länderna med högst förekomst skulle jag överväga att inte åka. Exotiska resmål med små barn är helt onödiga, säger Hasle.

– Om du absolut måste resa med en bebis, så påskynda vaccinationen.

Tio gånger så många fall

Mässling beskrivs av experter som den allvarligaste av alla barnsjukdomar, med symtom som hög feber, hosta och utslag på kroppen.. Förra året stod Europa för en tredjedel av alla fall av sjukdomen i hela världen. Nästan tio gånger så många fall konstaterades jämfört med året dessförinnan.

Rumänien var värst med nästan 31 000 fall av mässling.

Även i USA har mässling fått fart och förra veckan varnade forskare för att sjukdomen är på väg att komma tillbaka med regelbunden spridning på höga nivåer.

I Sverige har i genomsnitt 16 fall rapporterats per år under den senaste tioårsperioden, enligt Folkhälsomyndigheten

LÄS MER: Mycket smittsamt virus på väg att braka loss i USA

Foto: CDC resp A. Spratt

Text: Redaktionen


LARMET: Stor matkedja i Sverige förutspås lägga ned helt

2025 05 01

Axfood, som äger bland annat Willys och Hemköp, lovade under förra året “omfattande satsningar” för kunderna.

Bakgrunden till löftet var till stor del det omtalade förvärvet av City Gross.

Men det första halvåret med tillskottet har varit dyster läsning för matjätten. Under årets första kvartal backade kedjan 118 miljoner kronor.

Och enligt Ulf Johansson, handelsprofessor vid Lunds universitet, lever City Gross på lånad tid.

Han ser framför sig att matbutikerna lägger ned helt.

Jag tror inte att City Gross finns så länge till, märket är för okänt och det handlar också om ganska få butiker. Varför kämpa för att bevara ett varumärke när man i koncernen har andra etablerade varumärken? säger Ulf Johansson till Dagligvarunytt.

Byter ut mot Willys

Professorn förutsåg “varumärkets död” redan vid uppköpet, skriver tidningen.

Bedömningen har året efter förvärvet inte ändrats. Särskilt inte eftersom Axfood har börjat göra en vana av att konvertera City Grossbutiker till Willysbutiker istället.

Bland annat har så skett i Bromma och Borlänge.

Det här är ett läge som passar vårt koncept. Willys kommer att vara ett attraktivt alternativ för kunder som prioriterar snabb och smidig handling till låga priser, säger Heinz Möller, etableringschef på Willys, om att kedjan tar över City Gross butikslokaler på Stora Tuna i Borlänge.

"Kommer inte leva vidare"

Enligt Ulf Johansson skickar det signaler om att Axfood inte litar på City Gross.

– Varumärket kommer inte att leva vidare, det dog med Bergendahls. Willys är ett mycket starkare varumärke, säger handelsprofessorn.

Även analysföretaget Yougov pekar på utmaningar, inte minst gällande en låg kundlojalitet. Mindre än 20 procent av svenska folket handlar på City Gross, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt, och största utmaningen blir att behålla befintliga kunder.

Sänker priserna

Förra veckan meddelade City Gross att man går fram med en omfattande prissänkning.

Vi vill göra det enklare för våra kunder att få ihop vardagen, utan att tumma på kvaliteten. Därför sänker vi priserna på de varor som våra kunder handlar mest av – från färskvaror till basvaror i skafferiet, sade Patrick Grabenbauer, vd för City Gross, i fredags.

Sänkningen gäller i alla butiker i hela Sverige. Beslutet kommer efter att kedjan gjort en “en omfattande prisöversyn”.

Förra året pekades City Gross ut som Sveriges dyraste livsmedelskedja av oberoende sajten Matpriskollen.

LÄS MER: Miljardförlust för Coop – butiker i fara

Foto: Gustav Kaiser, Axfood

Text: Redaktionen