NY STUDIE: Därför drabbas män hårdare av covid-19

2022 02 15

Det kvinnliga könshormonet östrogen kan ge en viss skyddande effekt mot svår sjukdom i covid-19.

Det visar resultatet från en ny studie vid Uppsala universitet.

Kan ge förklaring

Flera forskare hävdar att den nya studien kan ge en förklaring till varför fler män än kvinnor har avlidit i covid-19, rapporterar SVT Nyheter.

– Resultaten är så pass intressanta att det är motiverat att gå vidare med kliniska studier, säger Malin Sund,  professor vid Umeå Universitet och primär författare till studien i ett pressmeddelande.

Experimentera inte

Vidare framhäver Malin Sund olämpligheten i att försöka sig på egna experiment efter resultaten av studien. Det är högst olämpligt att börja experimentera med tillskott eftersom östrogen även kan ge många biverkningar. Sådana tillskott ska bara tas i samråd med läkare, framhäver hon i pressmeddelandet.

15 000 deltog

Studien omfattar nästan 15 000 kvinnor i åldern 50 till 80 år, som insjuknat i covid-19 mellan 4 februari och 14 september 2020.

Studiens deltagare omfattas av tre olika grupper. I den ena åt  2500 kvinnor östrogentillskott som behandling vid klimakteriebesvär. I den andra åt 200 kvinnor östrogensänkande  läkemedel efter cancerbehandling. Slutligen bestod studien av en kontrollgrupp som varken fick tillskott eller sänkning av östrogenet.

Risken halveras

Resultatet av studien visar att risken för dödsfall i gruppen som fick östrogentillskott var hälften så stor (2,1 procent) i jämförelse med kontrollgruppen, där dödligheten låg på 4,6 procent.

– Det är en signifikant minskad dödlighet som vi visar har samband med just östrogentillskott. Detta eftersom vi har rensat för möjliga bakgrundsfaktorer, säger Anne-Marie Fors Connolly, forskare vid Umeå universitet och senior författare till studien.

Högst risk

Gruppen som fick östrogensänkande behandling hade högst risk för dödsfall, visar studiens resultat. Men orsakssambandet mellan den ökade risken och östrogensänkande läkemedel är inte säkerhetsställd, eftersom gruppen bestod av personer med en i genomsnitt äldre ålder som genomgått en cancerbehandling.

Viktigt att fortsätta

– För kvinnor som genomgått cancerbehandling är det viktigt att fortsätta ta sin medicin för att minska risken för återfall i cancern. Den här studien ger inget skäl att sluta. Däremot bör de givetvis vara noga med att bli vaccinerade och inte utsätta sig för onödig smittorisk, säger Malin Sund.

Studien publicerades i den vetenskapliga tidskriften BMJ Open.

Foto: M Majnun

Text: Redaktionen


11 augusti 2026

Ica stoppar ost – ”Lämna tillbaka om du köpt den”

2026 08 12

Ica återkallar hamburgerost.

Under tisdagskvällen meddelar dagligvarukedjan att de stoppar hamburgerost.

Det handlar om Icas egen hamburgerost med smak av cheddar.

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd då den kan innehålla metallbitar – och alla som har köpt den berörda produkten uppmanas att lämna tillbaka den till Ica.

Återkallar ost

Återkallelsen berör endast produkter med bäst före datum 03-05-2027 och batch nr B6 131 LAP V. 

– I samband med planerat underhåll av den berörda produktionslinjen uppstod en avvikelse vid återmonteringen som kan ha lett till förekomst av metallpartiklar i produkten, säger kvalitetschef Niklas Larsson i ett pressmeddelande.

– Nödvändiga åtgärder har vidtagits och händelsen är begränsad till den aktuella produktionsdagen och den berörda batchen. 

“Ser allvarligt på det”

Larsson förklarar vidare att Ica kommer att undersöka exakt vad det är som har hänt, och vad som behöver göras för att det inte ska upprepas.

– Vi ser allvarligt på det inträffade och utreder nu tillsammans med leverantören hur detta kunnat ske och hur vi säkerställer att det inte händer igen, säger han.

Läs mer: Ica Maxi-butik når drömgränsen – tredje i hela landet

“Lämna tillbaka”

I och med att Ica nu har återkallat produkten är den inte längre möjliga att köpa i butik.

Ica uppmanar kunder som har köpt deras hamburgerost med smak av cheddar, med bäst före datum 03-05-2027 och batch nr B6 131 LAP V, att lämna tillbaka den.

Den ska lämnas tillbaka i den butik där den köptes, reklameras via deras hemsida eller så uppmanas kunder att ta kontakt med kundtjänst.

Så lyder reglerna

Ett återkallande ska alltid göras av ett livsmedelsföretag om de livsmedel de säljer kan vara hälsorisk och har nått konsumenter. 

Livsmedelsverket förklarar att företaget måste i det fallet informera konsumenter om vilka livsmedel som berörs. 

Läs mer: Putin jublar – EU-land importerar bara från Ryssland

Foto: Icagruppen

Text: Redaktionen


Nya regler för plastpåsar

2026 08 12

Nu skärps reglerna för plastanvändning i hela EU, inklusive Sverige.

Under onsdagen träder EU:s nya förpackningsförordning Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR) i kraft.

I korthet innefattar lagändringen skärpta krav på att minska förpackningsavfall samt öka återvinning och återanvändning.

I Sverige kommer bland annat plastpåsar för frukt och grönt att förbjudas i matbutiker. Förbud kommer även att införas för engångsplast för frukt och grönt som säljs i samlade förpackningar under 1,5 kilo.

Organisationen Håll Sverige Rent beskriver lagändringarna som betydande och konstaterar att svenska konsumenter kommer att märka stor skillnad.

– Färre engångsförpackningar kommer att finnas tillgängliga, och fler produkter kan komma att säljas i återanvändbara förpackningar. Mataffärer, restauranger och hotell kan behöva anpassa sig genom att erbjuda flergångsalternativ, uppger organisationen.

Hela listan: Förbuden i matbutiker

De skärpta kraven kommer att införas successivt. Men redan nu väntas matbutiker runt om i landet börja anpassa sig till de nya reglerna.

När det gäller förbud mot plastförpackningar i matbutiker gäller följande:

- Plastpåsar för frukt och grönt förbjuds senast 2030. Motiveringen är bland annat risken för att plastpåsarna blir skräp och hamnar i havet. 

- Omslagsplast som används för att bunta varor förbjuds senast 2030. Exempelvis kommer majs- och ölburkar inte längre att buntas ihop med omslagsplast.

- Nät och plastpåsar för frukt och grönt förbjuds senast 2030. Förbudet omfattar förpackningar med en vikt under 1,5 kilo.

LÄS MER: Ica Maxi-butik når drömgränsen – tredje i hela landet

Övergripande syftet 

Det övergripande syftet med lagändringar är att uppnå en minskning av plastanvändningen inom EU. Målet är att varje medlemsstat ska minska sitt förpackningsavfall med 5 procent till 2030 jämfört med 2018.

– Vi välkomnar att EU nu ställer tydligare krav på producenterna och samtidigt gör det lättare för konsumenter att välja återanvändbara och mer hållbara förpackningar till sin mat och dryck. Det är nödvändigt om vi ska minska berget av engångsplast, säger Joakim Brodahl, vice vd på Håll Sverige Rent. 

LÄS OCKSÅ: Europeisk gigant i konkurs – har 2 000 anställda

Foto: Hans resp cocoparisienne

Text: Redaktionen