NY STUDIE: Seglivad teori om öldrickare avfärdas

2023 10 02

Idén om att det skulle gå att dricka folk “snyggare” har nu testats vetenskapligt.

Du har säkert hört ryktet om så kallade “beer goggles” ("ölglasögon") förut.

Om man dricker tillräckligt mycket alkohol blir människor i ens omgivning mer attraktiva, lyder teorin.

Nu har forskare försökt ta reda på om det verkligen stämmer eller om det är en myt, skriver The Guradian.

Inget belägg

Och studien, som publicerats i Journal of Studies on Alcohol and Drugs, är ganska slående.

Man lyckades inte hitta något belägg för att alkohol ökar människors uppfattning om andra personers attraktionskraft.

– Men vi fann att människor var mer benägna att att välja att interagera med de människor som de uppfattade var mest attraktiva efter att ha konsumerat alkohol, säger Molly Bowdring, professor vid Stanford Prevention Center i Kalifornien, till The Guardian.

En förväxling

I studien fick försökspersoner bedöma och betygsätta foton på andra personer medan de var nyktra respektive berusade. 

Det har gjorts även tidigare, varför man nu även lade in ännu en dimension: att de fick träffa några av de betygsatta personerna i verkligheten. 

Men forskarnas resultat tyder alltså på att “beer goggles” egentligen inte existerar.

Istället är det sannolikt en förväxling av att den som dricker känner ett större mod i sociala situationer.

Svensk forskare: här är förklaringen

Även Göteborgs-Posten har rapporterat om studien och bett Malin Hildebrand Karlén, legitimerad psykolog och docent vid Göteborgs universitets psykologiska institution, kommentera den.

Hon tror att förklaringen till att människor upplever “beer goggles”, trots de blygsamma vetenskapliga bevisen för dess existens, finns i att man ofta tar fram sin sociala sida när man går ut och dricker.

– Sannolikt är man också oftare glad än ledsen när man väljer att gå ut på krogen. När man sen stimulerar hjärnans belöningssystem med alkohol så kan detta då bidra till att vi dras mer mot andra människor, och samtidigt är mer fokuserade på kortsiktiga positiva upplevelser, när vi dricker i en social miljö.

Foto: M. Thomas

Text: Redaktionen


Kafferosteri tvingas lägga ner – efter 134 år

2025 08 20

Ett svenskt kafferosteri lägger ner – på grund av Trafikverket.

Sedan år 1891 har Lindvalls kaffe – ett familjeägt svenskt kafferosteri – bedrivit verksamhet.

Det Uppsalabaserade företaget har ett 20-tal medarbetare och rostar cirka 2 200 ton kaffe om året.

Nu tvingas det klassiska kafferosteriet lägga ner – på grund av Trafikverket, rapporterar SVT.

Lägger ner

Lindvalls kaffe arbetar på Kungsgatan 60 i Uppsala.

Trafikverket behöver dock verksamhetens fastighet för att ge plats åt en järnvägssatsning.

Det innebär att de måste flytta på sig – och vd Ulf Lindvall menar att Trafikverkets ersättning inte räcker till för att bygga ett nytt rosteri.

– Det är otroligt sorgligt att vår historia på denna plats ska ta slut på det här sättet, säger han till SVT.

Hösten 2026

Kafferosteriet har fått fram till hösten 2026 att lämna sina lokaler.

Spiken i kistan, menar en känslosam Lindvall.

– Det är 20 anställda i rosteriet. Rostar vi inget kaffe riskerar de uppsägning, säger han.

Läs mer: Ny upptäckt om kaffe – därför ska du fortsätta dricka

Lindvalls historia

Så här beskriver Lindvalls kaffe sin historia:

– Berättelsen om hur Lindvalls kaffe kom till grundar sig i såväl viljestyrka som romantik, menas det.

– Den unge Eric Lindvall lämnar på 1880-talet hembygden i byn Undenäs i Västergötland för att söka arbete. Han vandrar norrut och hamnade i Tierp.

Ingen kommentar

Historien fortsätter.

– Där förälskade han sig i skomakardottern Josefina. De gifter sig och 1891 startar de tillsammans en kolonialvaruhandel med kryddor, te och kaffe.

– Eric och Josefina är lyckliga tillsammans, affärerna går bra och de får sex barn. 1912 bestämmer de sig för att utveckla affärsrörelsen då den stora kärleken för kaffe började ta alltmer plats. Då flyttar familjen från Tierp till Uppsala. 

Trafikverket har inte kommenterat saken.

Läs mer: Storkedja sänker priserna på 2 000 produkter

Foto: Battlecreek Coffee Roasters

Text: Redaktionen


USA-ledd militärräd – ledare dödad

2025 08 20

USA-ledda styrkor har genomfört en räd mot IS i Syrien.

På onsdagskvällen kommer uppgifter om att amerikanska styrkor har lett en militär operation i norra Syrien.

En högt uppsatt medlem av IS har dödats i en riktad insats i samband med den militära operationen.

Det uppger en amerikansk tjänsteman för Reuters på onsdagen.

Ledare dödad

Det rör sig om den andra kända räden i norra Syrien av amerikanska trupper sedan den tidigare presidenten Bashar al-Assad störtades i december. 

Regeringen som ersatte honom har lovat att förhindra ett återuppvaknande av IS och är en del av en anti-IS-allians som inkluderar den USA-ledda koalitionen som bekämpar gruppen.

Tre vittnen, inklusive ägaren till byggnaden där den misstänkta ledaren bodde, berättar för AFP att räden ägde rum efter midnatt och att de hörde ljud av flygplan och skottlossning.

Försökte fly

Statlig television uppger att koalitionsstyrkorna gjorde en räd mot huset där han bodde med sin familj och sköt honom till döds efter att han hoppat från balkongen på deras lägenhet på första våningen.

– Vi hade inget med honom att göra, säger grannen Abdel-Qader al-Sheikh enligt France24.

Läs mer: Putin riskerar uppror

Vaknat till liv

Det råder farhågor om att IS är på väg att etablera sig på nytt i Syrien efter flera år av bakslag.

Det uppger tankesmedjan Institute for the Study of War.

– Efter en flerårig kampanj för att omorganisera sig, har IS nu börjat återuppstå i Syrien, skriver ISW.

Bygger upp igen

ISW fortsätter.

– IS har gradvis återuppbyggt sin förmåga sedan 2022 i den centrala syriska öknen – där regimens styrkor sällan och ineffektivt patrullerade – och har successivt infiltrerat dåvarande regimkontrollerade städer längs Eufratfloden, uppger tankesmedjan.

– Varken Assad-regimen eller ryska styrkor prioriterade att besegra IS utan fokuserade istället på att undertrycka hot mot Assads styre.

Arkivfoto: N. Gubler

Text: Redaktionen