Nya regler när du handlar online – “många vet inte om det”

2024 01 19

Från och med 1 januari 2024 gäller nya regler för dig som handlar på nätet.

Att shoppa online är förenat med vissa risker. Till exempel kan du inte prova en tröja för att se om storleken passar innan du köper hem den.

Enligt konsumentköplagen har du dock 14 dagar på dig att ångra ett nätköp och få pengarna tillbaka. 

Företaget har därefter också två veckor på sig att betala tillbaka pengarna.

Men sedan årsskiftet gäller nu nya regler för vad som kan ske om du vid det laget inte blivit återbetald, rapporterar Sveriges Radio.

Många vet inte om det

Förändringen består i en höjning av den dröjsmålsränta som e-handelskunder kan kräva av företag som slarvar med att betala tillbaka.

Den ligger nu på hela tolv procent – men den stora massan tycks inte ens känna till att den finns.

– Det är säkert så att många inte vet att man kan få dröjsmålsränta, säger Konsumentverkets vägledare Daniel Bernspång till SR.

Kontakta skriftligen

Med tanke på den höjda dröjsmålsräntan innebär det att du som konsument kan få rätt till en ganska rejäl extra slant om du ångrar ett dyrare köp, men företaget inte betalar tillbaka tillräckligt fort.

Krav på dröjsmålsränta bör framhållas skriftligen, menar Konsumentverket.

– Har då ingen återbetalning gjorts inom de här 14 dagarna efter ångrat köp ska kunden kontakta företaget igen, säger Daniel Bernspång.

Beklagar sig

Att det är många kunder som missar rätten till dröjsmålsränta syns tydligt på nätet.

Mängder med frågor har de senaste åren strömmat in till exempelvis Hallå Konsument och Lawline där konsumenter beklagar sig över att företagen inte betalar tillbaka i tid.

– En given utgångspunkt i din situation är givetvis att kontakta företaget med ditt betalningskrav innan du vidtar rättsliga åtgärder. Om du har gjort detta utan resultat finns det ett par olika tillvägagångssätt för dig, skriver exempelvis den juridiska rådgivaren Ted Winström på Lawline.

"Förklara för företaget"

Två alternativ är att vända sig till Kronofogden och begära ett betalningsföreläggande, eller stämma företaget inför domstol.

– Det kan också vara en bra ide att förklara för företaget att om de inte fullgör sin betalningsförpliktelse till dig ämnar du att vidta någon av ovanstående åtgärder, möjligtvis kan ett sådant framställande få dem att betala dig för att på så sätt slippa riskera en sådan åtgärd, understryker dock Ted Winström.

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen


JUST NU: “Extremt virus” på kryssningsfartyg – folk får inte gå i land

2025 07 10

Ett “extremt smittsamt virus” har brutit ut på ett kryssningsfartyg i Norden.

Omkring 1 200 passagerare befinner sig ombord på fartyget.

Samtliga med symtom isoleras nu, rapporterar Dagbladet.

Det som har hänt är att ett norovirus, som den norska tidningen beskriver som “extremt smittsamt", har brutit ut.

– Det stämmer att det finns en infektion ombord. Det handlar om noroviruset, som är ett smittsamt mag-tarmvirus, bekräftar Remi Solberg från ArcticGuide Service Lofoten, enligt samma tidning.

"Smittbomb"

Fartyget beskrivs som en “en flytande smittbomb”.

Det befinner sig just nu på tur i norra Norge och är planerat att anlända till Alta på lördag.

Exakt hur många som smittats är oklart, men faran ligger i att norovirus kan överleva länge på ytor och är resistent mot många typer av desinfektionsmedel.

Kommunchefsäkaren i Alta, Ingun Heggheim, följer situationen.

Hittills har kommunens hjälp dock inte kallats in.

– I grund och botten hanterar fartyg sådana situationer själva genom att isolera de sjuka, och med hälso- och sjukvårdspersonal ombord. Skulle sjukhusvistelse bli nödvändig kan det vara lämpligt att kommunen bistår, säger hon till Dagbladet.

Får inte gå i land

Enligt chefsläkaren kan det bli en utmaning att hantera smittan.

Trånga utrymmen och nära kontakt mellan passagerare är faktorer som ökar risken för att folk ska dra på sig sjukdomen.

Enligt Remi Solberg var 50 personer sjuka i tisdags när fartyget lämnade Brønnøysund.

Hur många fler som har smittats är alltså hittills oklart, men alla med symtom har isolerats.

Ingen av dem har fått gå i land när fartyget stannat till i Leknes i norra Norge.

Arkivfoto: J Weiss

Text: Redaktionen


JUST NU: Lidl stoppar populärt kött – allt plockas bort

2025 07 10

Lidl stoppar en populär köttfärs från försäljning.

Beskedet kommer från butikskedjan på vid lunchtid på torsdagen.

– Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade, framhåller företaget i ett uttalande.

Allt plockas bort

Varan det handlar om är nötfärs av varumärket Butcher’s.

Skälet till det plötsliga stoppet är att det har upptäckts att det finns risk för tunna plastbitar i förpackningen.

Alla paket har nu stoppats.

– Samtliga berörda produkter är bortplockade ur butik, försäkrar Lidl.

Inlett utredning

Lidl tar den uppkomna situationen på största allvar.

– Vi utreder ärendet tillsammans med leverantören, understryker butikskedjan.

– För att säkerställa att något liknande inte sker igen.

Alla som hittills har köpt köttfärsen uppmanas att lämna tillbaka produkten till butik.

Det går bra att göra antingen där den inhandlades eller i någon annan av Lidl-butik.

– Kunderna får självklart pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto.

Gäller följande

Återkallandet gäller specifikt följande produkt:

  • Artikel: Nötfärs med fetthalt lägre än 10%
  • Förpackningsstorlek:1000g
  • Märke: Butcher’s
  • Sista förbrukningsdag:12-07-2025
  • Ident.Nr: 023406527364

Genomför regelbundna kontroller

Lidl understryker att man gör regelbundna oanmälda kontroller hos leverantörer. Dessa görs på plats och av ackrediterade institut.

 Vi går längre än vad lagstiftningen kräver och testar dessutom alla produkter i externa ackrediterade laboratorier för att säkerhetsställa att våra produkter uppfyller högsta kvalitet, förklarar Lidl.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen