NYA SIFFROR: Stort bakslag för LO – tappade 20 000 medlemmar

2022 02 10

Under det första pandemiåret 2020 rusade folk till facket – över 22 000 nya medlemmar registrerades.

Men 2021 visar på dystrare siffror för LO-förbunden.

20 000 har lämnat

Året efter har nästan en lika stor skara som de nya medlemmarna som anslöt 2020 lämnat LO. Totalt handlar det om 20 682 personer.

Står för majoriteten av avhopparna

Fackförbunden Handels och Kommunal står för majoriteten av de avhoppande medlemmarna.

Handels tappade 4 489 medlemmar, nästan hela ökningen från 2020. Kommunal tappade mest av alla, 4 987 medlemmar lämnade förbundet.

Inte förvånade

Karin Lindehoff är chef på Handels medlem- och organisationsenhet. Hon är inte förvånad över det stora tappet.

– Vi är inte direkt förvånade över utvecklingen, tyvärr. På grund av pandemin kunde vi ju inte vara ute och trampa golv för att värva och vårda de medlemmar vi redan har, säger hon till Arbetet.

Inte de mest lojala

Vidare framhäver Lindehoff att de nya medlemmarna från 2020 inte riktigt visste vad de gick med i eftersom man inte haft några regelrätta värvningssamtal.

– Sedan har många tänkt att det räcker med att vara med i a-kassa och lämnat facket. Så vi har varit ganska förberedda på att det inte var den mest lojala klicken av medlemmar som kom då.

LO åter största centralorganisation

LO har återtagit platsen bland centralorganisationerna. Men det beror huvudsakligen på att Lärarförbundet lämnade TCO och istället anslöt sig till Saco. I och med detta tappade TCO över 200 000 medlemmar.

Politisk strid

LO har under de senaste månaderna präglats av interna konflikter. Bland annat har organisationen kritiserats för att öppet stödja Socialdemokraterna, trots att majoriteten av LO:s medlemmar röstar på andra partier. I riksdagsvalet 2018 röstade 60 procent av LO:s medlemmar på ett annat parti.

Siffror från SBC:s partisympatimätning från november visar att mer en var fjärde medlem i LO röstar på Sverigedemokraterna.

Nedmonterad välfärd

Enligt ordföranden Sussana Gideonssons beror skiftet av partisympatier inom LO på en utbredd känsla av missnöje i samhället.

– Allmänt tror jag att det finns en besvikelse över att välfärden inte fungerar. Så fort vi pratar om de frågorna är det Socialdemokraterna som får skulden, sade hon till SVT när hon utfrågades i programmet 30 minuter.

LO är med sina 1,4 miljoner medlemmar Sveriges största fackförbund före TCO som har 1,2 miljoner medlemmar, uppger Arbetet.

Foto: F. Sandin Carlsson

Text: Redaktionen


17nov2025

JUST NU: Tiotusentals bilar fast vid ryska gränsen

2025 11 17

Vid den ryska gränsen har tiotusentals bilar stoppats i väntan på att få komma in i landet.

Långa köer med tusentals biltransportörer, som blir fler för varje dag, står och väntar på att få komma in i Ryssland.

Värst är det vid gränsen mot Kazakstan.

– Totalt står uppemot 4 000 biltransportörer i köer vid gränserna, var och en med en last på upp till tio bilar. Den största trängseln observeras vid gränsen mot Kazakstan, genom vilken transporten från Kina sker, uppger The Moscow Times, med hänvisning till flera ryska medier.

Kraft ökning innan ny avgift

Bakom den kraftigt ökade importen, som nu alltså ställer till det vid de ryska gränspassagerna, ligger en ny avgift vid import av bilar till Ryssland.

– Från och med den 1 december i år kommer avgiften att kopplas till motoreffekten i en progressiv skala. Förmånspriset gäller endast för bilar med en motorvolym på upp till 160 hästkrafter, uppger tidningen.

LÄS MER: Putinallierad halverar sitt stöd – tung smäll för Ryssland

Måste hinna passera

Sedan förra månaden har köerna ökat med ytterligare en tredjedel.

Och när den nya avgiften införs den 1 december måste bilar som inte ska drabbas av avgiften ha hunnit passera gränsen.

Därför är det bråttom för de många transportörerna som nu står och köar.

– Om bilen köptes före den 1 december men inte godkändes av tullen före det angivna datumet, måste ägaren betala avgiften enligt de nya reglerna.

– Alla kommer inte hinna, säger en källa till ryska medier.

Rekorddyrt att köpa bil

Priset för att köpa en ny bil i Ryssland är nu rekordhögt.

– Det genomsnittliga priset för att köpa en ny bil i Ryssland nådde en rekordhög nivå i oktober, rapporterar Reuters med hänvisning till den ryska analysbyrån Autostat.

– Konsumenterna skyndar sig att köpa på grund av rädsla för fler prishöjningar.

I jämförelse med samma tid förra året har det genomsnittliga inköpspriset stigit med 3,5 procent.

Om man går tillbaka och jämför med 2021 så är ökningen hela 60 procent, uppger nyhetsbyrån.

LÄS MER: Himlen lyser upp – Ryssland attackerat

Foto: Sergey Beschastnykh

Text: Redaktionen


17 nov 2025

Elen är för billig – historiskt nödåtgärd i Sverige

2025 11 17

Elen är för billig i delar av Sverige.

Det får konsekvenser.

Låga elpriser i norra delarna av landet i kombination med höga vattenflöden gör att historiska mängder vatten dumpas från kraftverken utan att bli el, rapporterar SR. Aldrig förr har så mycket vatten släppts förbi turbinerna.

Enligt Jens Berggren, energiexpert på Vattenfall, är det en ovanlig situation.

– Dessa enorma vattenmängder vi har i Sverige gör att vi ibland måste spilla vatten, alltså släppa det förbi dammarna utan att de går igenom turbinerna och därmed genererar el.

Aldrig sett liknande

Jens Berggren understryker att åtgärden handlar om en säkerhetsfråga. Den måste prioriteras, även om ett värde går förlorat när vattnet släpps förbi turbinerna.

Men samtidigt som priserna är så låga i norr stiger elpriset i södra delarna av landet. Just nu är priset 3-4 gånger högre i de två sydligaste elprisområdena, enligt SR.

Vattenfalls energiexpert menar att han aldrig varit med om något liknande tidigare under motsvarande tid på året.

– Jag tror inte att det har varit riktigt så här mycket överkapacitet. Samtidigt rinner det till nytt vatten fortfarande, det kommer ytterligare regn och det fylls hela tiden på.

LÄS MER: Svensk får 800 miljoner kronor – nytt jätteavtal

Nästa halva landets produktion

I Sverige finns omkring 2 000 vattenkraftverk. Tillsammans står de för ungefär 45 procent av landets totala energiproduktion, enligt siffror från Vattenfall.

–  Det betyder att vi kan lagra vatten i dammarna när efterfrågan är låg och släppa ut vattnet när efterfrågan är större, förklarar Vattenfall på sin hemsida och tillägger:

– Vi kan till exempel spara på vattenkraften de dagar det blåser mer och det produceras mycket vindkraft. På så sätt kan vi hålla en jämn nivå av energiproduktion i landet.

LÄS MER: Årets uppgång utraderad – valuta faller kraftigt

Foto: Tomas Ärlemo/Svenska kraftnät

Text: Redaktionen