NYA SIFFROR: Stort bakslag för LO – tappade 20 000 medlemmar

2022 02 10

Under det första pandemiåret 2020 rusade folk till facket – över 22 000 nya medlemmar registrerades.

Men 2021 visar på dystrare siffror för LO-förbunden.

20 000 har lämnat

Året efter har nästan en lika stor skara som de nya medlemmarna som anslöt 2020 lämnat LO. Totalt handlar det om 20 682 personer.

Står för majoriteten av avhopparna

Fackförbunden Handels och Kommunal står för majoriteten av de avhoppande medlemmarna.

Handels tappade 4 489 medlemmar, nästan hela ökningen från 2020. Kommunal tappade mest av alla, 4 987 medlemmar lämnade förbundet.

Inte förvånade

Karin Lindehoff är chef på Handels medlem- och organisationsenhet. Hon är inte förvånad över det stora tappet.

– Vi är inte direkt förvånade över utvecklingen, tyvärr. På grund av pandemin kunde vi ju inte vara ute och trampa golv för att värva och vårda de medlemmar vi redan har, säger hon till Arbetet.

Inte de mest lojala

Vidare framhäver Lindehoff att de nya medlemmarna från 2020 inte riktigt visste vad de gick med i eftersom man inte haft några regelrätta värvningssamtal.

– Sedan har många tänkt att det räcker med att vara med i a-kassa och lämnat facket. Så vi har varit ganska förberedda på att det inte var den mest lojala klicken av medlemmar som kom då.

LO åter största centralorganisation

LO har återtagit platsen bland centralorganisationerna. Men det beror huvudsakligen på att Lärarförbundet lämnade TCO och istället anslöt sig till Saco. I och med detta tappade TCO över 200 000 medlemmar.

Politisk strid

LO har under de senaste månaderna präglats av interna konflikter. Bland annat har organisationen kritiserats för att öppet stödja Socialdemokraterna, trots att majoriteten av LO:s medlemmar röstar på andra partier. I riksdagsvalet 2018 röstade 60 procent av LO:s medlemmar på ett annat parti.

Siffror från SBC:s partisympatimätning från november visar att mer en var fjärde medlem i LO röstar på Sverigedemokraterna.

Nedmonterad välfärd

Enligt ordföranden Sussana Gideonssons beror skiftet av partisympatier inom LO på en utbredd känsla av missnöje i samhället.

– Allmänt tror jag att det finns en besvikelse över att välfärden inte fungerar. Så fort vi pratar om de frågorna är det Socialdemokraterna som får skulden, sade hon till SVT när hon utfrågades i programmet 30 minuter.

LO är med sina 1,4 miljoner medlemmar Sveriges största fackförbund före TCO som har 1,2 miljoner medlemmar, uppger Arbetet.

Foto: F. Sandin Carlsson

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Kreml använder hemlig “mellanhand“ för oljeexport

2025 12 02

Ryssland försöker använda ett asiatiskt land som mellanhand för oljeexport.

Ukrainsk underrättelsetjänst uppger att Ryssland använder Vietnam för att kringgå oljesanktioner och säkra finansiering för kriget i Ukraina, rapporterar ukrainska RBC.

Kringgår sanktioner

Enligt Ukrainas försvarsunderrättelsetjänst (HUR) har Ryssland tecknat flera avtal med Vietnam för att stärka samarbetet inom olje- och gasindustrin.

Avtalen omfattar både ryskt och vietnamesiskt territorium samt Vietnams kustnära havsområden, med inblandning av företagen Zarubezhneft, PetroVietnam och det gemensamma bolaget Vietsovpetro.

– Hur Ryssland systematiskt skapar internationella partnerskap för att kringgå sanktioner är ett tydligt tecken på att de försöker säkra långsiktiga intäkter för kriget i Ukraina, säger en talesperson från HUR.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Export via tredje länder

Enligt HUR ger avtalen parterna rätt att etablera dotterbolag i tredje länder, vilket möjliggör export av rysk olja under vietnamesisk flagg och döljer den verkliga ursprungsplatsen.

– Särskilt anmärkningsvärt är att avtalet mellan Ryssland och Vietnam fastställer ett lägsta försäljningspris för olja på minst 75 dollar per fat, vilket är betydligt högre än det pristak på 47,6 dollar per fat som EU-länderna införde i juli 2025, uppger HUR via Telegram.

– Med tanke på Kremls försök att säkra ett ”garanterat” oljepris på längre sikt är det fullt möjligt att ryska underrättelsetjänster kommer att intensifiera operationer riktade mot internationella energikedjor – inklusive sabotage av infrastruktur i andra länder.

Sanktioner och risker

USA och EU har under hösten infört nya sanktioner mot Ryssland för att minska Kremls intäkter och förhindra kringgående av restriktionerna.

I oktober lanserade USA sanktioner mot bland annat Rosneft och Lukoil samt 36 dotterbolag, och EU godkände sitt 19:e sanktionpaket mot Ryssland.

EU förbereder dessutom ytterligare åtgärder mot Ryssland och Belarus, som är allierad med Moskva.

Sanktionerna omfattar bland annat restriktioner mot oljeexport, finansiella transaktioner och exportkontroller på avancerad teknik.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


2dec25

JUST NU: Ny regel vid besiktningen – vanligt krav slopas

2025 12 02

Sedan 2018 utrustas alla nya bilar med SOS-tjänsten eCall, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

I dag beräknas över 1,5 miljoner personbilar i Sverige vara utrustade med eCall.

Vid besiktning av fordonen kontrolleras funktionen. En varningslampa som indikerar för fel i eCall-systemet kan komma att tändas och enligt nuvarande regler ska fordon då underkännas och beläggas med körförbud.

Men nu slopas kravet, som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten.

Transportstyrelsen uppmanar samtliga besiktningsföretag att avstå från att kontrollera eCall vid besiktning. Detta eftersom flera fordon skulle underkännas i samband med att eCall inte längre kan kopplas upp mot de gamla näten.

– Den här lampan kan alltså komma att indikera ett fel som beror på att uppkopplingen mot nät saknas – inte att något i själva fordonet är trasigt. Det behövs ytterligare information från diagnossystemet för att förstå av vilken anledning varningslampan tänds och den informationen är svår att få fram, säger Mikael Kyller, sektionschef på Transportstyrelsen.

Nya regler 1 januari

Den nya regeln väntas formellt träda i kraft i början av januari. Men besiktningsföretagen uppmanas redan nu att avstå från att kontrollera eCall.

– Vi har ingen reell rätt att kräva att besiktningsföretagen gör så här men de är också måna om att hantera den här situationen på ett bra sätt gentemot sina kunder. Fordonsägare skulle annars kunna drabbas av brister som både är svåra att kontrollera och reparera och regelförändringen är på gång, säger Mikael Kyller.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

FAKTA: eCall i svenska bilar

- Bara sedan kravet på eCall infördes 2018 har det registrerats cirka 1,6 miljoner personbilar.

- Utöver dessa kan även äldre bilar drabbas av fel på komfortfunktioner eller eCall.

- Även om systemet inte var obligatoriskt innan 2018 kan det anses utgöra en brist hos fordonet om funktionen uteblir, exempelvis om man köpt en begagnad bil som säljaren lovat ska ha eCall.

Källa: Riksförbundet M Sverige

LÄS OCKSÅ: MOTOR: Mångmiljonär död i ”bisarr” olycka – enorm samling skänks bort 

Foto: Obi

Text: Redaktionen