Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

2023 12 05

Förtroendet för bankerna bland svenska kunder störtdyker.

Kundnöjdheten när det gäller lån och sparande fullkomligt rasar.

Det står klart när Svenskt Kvalitetsindex sammanställt sin studie om kundernas upplevelser av sina banker under oktober och november månad.

Ränteförändringar, inflation och ekonomisk osäkerhet bedöms vara faktorerna bakom raset.

– Det är klart att omvärldsfaktorer har en påverkan på kundupplevelsen i de här studierna, säger Johan Palmer, vd på Svenskt Kvalitetsindex, i ett pressutskick.

Servicefrågan viktig

Raset är som störst i frågan om fastighetslån – som går från ett nöjdhetsindex på 72,3 till 68,7.

Men även inom bolån, privatlån och sparande går siffrorna spikrakt nedåt.

– Vi ser att servicefrågor för branschen i stort nu har en mycket större inverkan på hur nöjda kunderna är än tidigare, säger Johan Palmer.

Bäst i klassen

Bäst i klassen inom privatlån är Länsförsäkringar Bank.

Även SBAB och Avanza utmärker sig positivt när det gäller bolån respektive sparande.

– Vi är otroligt stolta över att ännu en gång ha Sveriges nöjdaste kunder för både bolån och fastighetslån, säger Mikael Inglander, vd på SBAB, i en kommentar på bankens hemsida.

– Det här året har varit tufft för många hushåll och företag med hög inflation och kraftiga räntehöjningar. I dessa oroliga är det särskilt viktigt att vara tillgänglig, ge goda råd och bra service. Det tror jag har varit en stark bidragande faktor till det fina betyg som våra kunder ger oss, säger Mikael Inglander, VD på SBAB.

Sämst i klassen

Lika bra har det inte gått för alla banker.

Swedbank, Sveriges största privatbank med 3,7 miljoner kunder, hamnar i botten när det gäller bolån, privatlån samt sparande.

Enligt indexet pekar siffrorna på att kunderna är så missnöjda att banken har svårt att behålla dem.

– När vi ställer frågor om vad som är viktigt vid val av aktör så ser vi att faktorer som image och att en aktör varit med länge i branschen kommer högre upp på listan över viktiga attribut, säger Johan Palmer.

Samtliga listor

Här är Sveriges bästa banker för lån och sparande baserat på privatkunders kundnöjdhet i oktober och november.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Fastighetslån

  1. SBAB (73,5)
  2. Handelsbanken (70,8)
  3. SEB (69,5)
  4. Nordea (69,1)
  5. Branschen (68,7)
  6. Swedbank (65,6)
  7. Övriga 63,9

Bolån

  1. SBAB (73,8)
  2. Länsförsäkringar Bank (73,1)
  3. Skandia (71,2)
  4. Övriga (71,0)
  5. Handelsbanken (65,7)
  6. Branschen (65,5)
  7. ICA Banken (65,3)
  8. SEB (64,7)
  9. Nordea (62,4)
  10. Danske bank (61,2)
  11. Swedbank (57,5)

Privatlån 

  1. Länsförsäkringar Bank (77,1)
  2. Lån & Spar bank (71,2)
  3. Handelsbanken (67,9)
  4. ICA Banken (67,7)
  5. Övriga (64,2)
  6. SEB (64,2)
  7. Branschen (64,1)
  8. Nordea (59,9)
  9. Swedbank (58,4)

Sparande

  1. Avanza (74,6)
  2. Skandia (73,1)
  3. Nordnet (73,1)
  4. Länsförsäkringar Bank (72,4)
  5. Handelsbanken (71,0)
  6. Branschen (67,0)
  7. Övriga (65,8)
  8. Nordea (64,8)
  9. SEB (61,9)
  10. Swedbank (58,0)

Källa. Svenskt Kvalitetsindex

Foto: A. Wischnewsky

Text: Redaktionen


Myndighet varnar – bada inte vid fel tidpunkt

2025 06 29

En myndighet går ut med en varning till badsugna.

Att bada är någonting som verkligen hör sommaren till för de allra flesta.

Men det gäller att tänka sig för.

Nu går en myndighet ut och varnar svenska folket – för att bada vid fel tidpunkt.

Bada inte vid ”fel” tidpunkt

Det är Strålsäkerhetsmyndigheten som vill varna människor för att bada vid ”fel” tid på dagen, rapporterar SR.

Detta eftersom många, i synnerhet unga, är dåliga på att skydda sig mot solen.

Man kan skydda sig bland annat genom att tänka på vilken tidpunkt man väljer att gå och bada, enligt myndigheten.

– Undvik att vara i direkt solljus mellan klockan 11 och 15, så har man undvikit de här värsta, solstarka timmarna. Och kanske kan man åka ner till stranden och bada efter klockan tre istället, då är det fortfarande varmt ute och solen är inte lika stark, säger Marilla Altersten, utredare på Strålsäkerhetsmyndigheten, till kanalen.

Ungdomars beteende oroar

Sommarens sol är härlig, men man får inte glömma att den också är farlig, varnar myndigheten.

– Det är ju farligt att bränna sig framför allt, det ökar risken för att drabbas av hudsjukdomar längre fram, säger Marilla Altersten till radiokanalen.

Unga i åldrarna 18-29 år är extra slarviga med att skydda sig mot solen, enligt myndigheten.

Förra året slog Strålsäkerhetsmyndigheten larm om att unga medvetet väljer att sola när UV-index är som högst, vilket är motsatsen till vad som är syftet med UV-index.

– Vi ser med oro på att ungdomar inspireras att använda UV-index på det här direkt skadliga sättet. Vi vill uppmana föräldrar att prata med sina barn och ungdomar om vikten av att skydda sig när UV-index är högt, inte det motsatta, sade Strålsäkerhetsmyndighetens Carl Bladh i ett uttalande.

Uppmaningen: Sluta sola!

Nyligen kom också en oväntad och drastisk uppmaning till svenska folket från en cancerforskare: Sluta sola helt och hållet!

Det var docenten och cancerforskaren Hildur Helgadottir, verksam vid Karolinska Institutet, som menade att solande är ett beteende som vi helt bör upphöra med, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

LÄS OCKSÅ: Oväntad uppmaning till svenska folket: ”Sluta sola!”

Foto: David Boca

Text: Redaktionen


Google varnar alla användare – gör det här direkt

2025 06 29

Google varnar miljarder användare och uppmanar dem att agera direkt.

Google riktar en viktig uppmaning till miljarder användare.

Detta efter en enorm ökning av attacker och bedrägeriförsök riktade mot Google-användare, och mer specifikt mot Gmail-konton.

Viktig uppmaning

I ett blogginlägg skrivet av Evan Kotsovinos, vice ordföranden för Googles avdelning för integritet och säkerhet, varnas användare för den stora ökningen av attacker och bedrägeriförsök det senaste året.

Därför uppmanas Gmail-användare att vidta en viktig åtgärd.

De uppmanas att sluta använda sig av vanliga lösenord.

Istället bör man använda sig av så kallade åtkomstnycklar, menar Google.

– Vi vill gå bortom lösenord helt och hållet, samtidigt som vi håller inloggningar så enkla som möjligt, skriver Evan Kotsovinos i inlägget.

Därför rekommenderas användare istället att använda åtkomstnyklar, som heter passkeys på engelska.

– Åtkomstnycklar är nätfiskesäkra och du kan enkelt logga in med samma metod som du använder för att låsa upp enheten (som ditt fingeravtryck eller Face ID) – inget lösenord krävs, skriver Googles Evan Kotsovinos.

Många använder vanliga lösenord

Bedrägerier av olika slag börjar ofta med att kriminella försöker gå tillgång till dina digitala konton, enligt Google.

Därför vill man komma bort från lösenord, som sällan är särskilt säkra, och istället övergå till just åtkomstnycklar.

Data från USA visar att de flesta människor fortfarande använder vanliga lösenord snarare än åtkomstnycklar, trots att många känner till att det inte är det säkraste alternativet. Bland Generation X och Baby Boomers använder över 60 procent vanliga lösenord som sitt primära sätt att logga in.

Den yngre Generation Z, och i viss mån Millennials, är bättre på att använda åtkomstnycklar istället för lösenord, enligt Google.  

Bakgrunden till att Google går ut med sin uppmaning nu är att antalet intrång och bedrägeriförsök har ökat lavinartat den senaste tiden.

Foto: Solen Feyissa

Text: Redaktionen