Nytt besked från Coop – kan göra helt tvärtom

2023 05 14

För första gången på fyra år sjönk matpriserna i april.

Det var visserligen med minsta möjliga marginal.

Blott 0,4 procent droppade priserna.

Men sänkningen hade ett symboliskt värde på grund av att en flerårig trend därmed var bruten.

Beskedet kom också några veckor efter att de stora matkedjorna Ica och Coop deklarerat stora prissänkningar.

Nu ser dock utvecklingen dyster ut igen.

Detta med anledning av att Coop kommer med ett nytt besked – matjätten kan gå tvärsemot den symboliska prissänkning som nyligen ägde rum.

– Vi ser indikationer på prishöjningar, säger Coops vd Marie Nygren till SVT:s Ekonomibyrån.

Vill vara schysst mot leverantörer

Precis som tidigare är det ökade leverantörskostnader som gör att matpriserna följer därefter.

Enligt Marie Nygren vill man garantera schyssta priser för leverantörerna.

Några liknande garantier, som ytterligare prissänkningar, kan inte ges till kunderna som handlar i Coops butiker.

– Det finns fortfarande en hel del kostnader. Vi ser en del ökningar hos vissa leverantörer, säger matjättens vd.

Drivande aktör

I mars pekades Coop ut som en drivande aktör när det kommer till prishöjningarna på mat.

Kedjan stod för en omfattande prishöjning 1 januari 2023 – flera veckor före konkurrenterna.

– Coop stod för en chockhöjning som fick många företag i leverantörsleden att höja på ögonbrynen, uppgav en källa med insyn i samtliga verksamheter till Sydsvenskan i samband med avslöjandet.

Ica och Axfood – de två andra stora aktörerna på marknaden – stod för samma prishöjning först fem veckor senare.

Bristande konkurrens

En annan förklaring till de skenande matpriserna har varit bristande konkurrens.

– Det finns ju få aktörer i olika delar av livsmedelskedjan och då finns en risk att konkurrensen inte fungerar som den borde eller kan göra, sade Konkurrensverkets enhetschef Martin Bäckström till Expressen i april.

Totalt kontrollerar Coop, Ica och Axfood 90 procent av livsmedelsmarknaden.

Ica är störst av samtliga och innehar 53 procent av marknaden.

Foto: Coop Sverige

Text: Redaktionen


Många får samma sms just nu – radera direkt

2025 06 14

Nu uppmärksammas nya bluff-sms.

Flera välkända organisationer har under den senaste tiden fått sina varumärken kapade av bedragare som vill lura folk på pengar.

Tidigare i veckan gick exempelvis Folksam ut med en varning för sådana bedrägerier.

Nu kommer en ny varning om att många svenskar för närvarande får samma bluff-sms.

Det rapporterar Råd & Rön.

Samma sms

Det är hyrbilsjätten Hertz vars varumärke nu har kapats.

Bedragarna skickar ut meddelanden till människor med förhoppningen att tilltänkta offer ska lyda instruktionerna i meddelandet.

På så sätt kan bedragarna komma i kontakt med personerna och i slutändan försöka lura dessa på pengar.

Så lyder meddelandet

Så här lyder meddelandet som nu skickas ut och som ser ut att komma från Hertz:

– Vi behöver komma i kontakt med dig gällande hyrbil (angett registreringsnummer, reds, anm). Kontakta oss omgående. Mvh Hertz hyrbilar.

Det rör sig alltså om ett bluff-sms och inga uppmaningar eller instruktioner bör följas.

Istället bör den som tar emot ett sådant meddelandet radera det direkt eller anmäla det till polisen.

Brottsvinsterna minskar

För första gången sedan 2020 noterades under fjolåret en minskning av brottsvinsterna för bedrägerier. 

Vinsterna för år 2024 var cirka 6,3 miljarder, vilket är 16 procent lägre än året innan då vinsterna var cirka 7,5 miljarder kronor.

– En bidragande orsak är det arbete som bedrivs för att göra det svårare för bedragare att genomföra den här typen av brott, säger Viktor Lundberg, operativ koordinator på polisens nationella bedrägericentrum.

Även annonsbedrägerier

Också annonsbedrägerier minskar kraftigt med 37 procentenheter jämfört med 2023.

– Annonsbedrägerierna har minskat i antal men brottsvinsterna från annonsbedrägerierna har minskat mer, säger Lotta Mauritzon, samordnare på Nationellt bedrägericentrum.

– Polisen har arbetat brottsförebyggande tillsammans med flera aktörer på marknaden för att motverka annonsbedrägerier. Det verkar som att vi är på rätt väg.

Foto: Utsman Media

Text: Redaktionen


Tog godis med händerna i butik – så mycket tvingas han betala

2025 06 14

En man åtalas efter att ha tagit godis med händerna i en affär.

Svenskarna är som bekant galna i godis och stora mängder konsumeras varje år.

Nu kommer besked om att en man åtalas efter att ha kört ner händerna i en lösgodisbehållare i en butik.

Det rapporterar Sveriges Radio.

I Halland

Det var i februari tidigare i år som händelsen skedde i Halland.

Mannen i fråga använde inte skopan – utan sina händer för att lyfta godis från behållaren.

Varorna kunde därefter enligt butiken inte säljas vidare – och fick slängas istället för att säljas till kunder.

Man åtalas

Nu åtalas en man för det hela.

Mannen krävs på skadestånd på 1 500 kronor med anledning av att ha förstört godiset.

Det framgår i åtalet som lämnats in till Halmstads tingsrätt att mannens agerande i butiken ledde till att varorna inte kunde säljas vidare – och att han därför bör straffas.

Att kunder rör oskyddade varor med händerna är ett problem i många butiker runt om i landet.

Ett annat problem är den ökade otryggheten i dagligvaruhandeln.

Ica-handlaren Conny uppger att det sker ungefär 130 brott dagligen varje år på Ica Kvantum i Märsta.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Ica-butik slår larm – “Blir bara värre och värre”

Viss minskning

Under 2023 uppgick det totala försäljningsvärdet av livsmedel och drycker till 384 miljarder kronor. 

Detta var en ökning med cirka 28 miljarder kronor eller 7,9 procent jämfört med 2022.

Justerat för prisökningar minskade dock den totala livsmedelsförsäljningen med 3,8 procent.

“Köpte mindre”

Jämfört med 2022 minskade svenskens godisinköp med 78 kronor per person och år.

– Godis är en av de varor som den genomsnittliga svensken köpte mindre av under 2023, framhåller Statistiska centralbyrån.

– Försäljningen av godis per person justerat för prisförändringar gick från 1 908 kronor år 2022 till 1 830 kronor 2023, vilket innebär en minskning med 6,50 kr per månad. Istället valde svensken att köpa mer frukt än tidigare år.

Foto: C. Schwarz

Text: Redaktionen