Orkar inte vänta på Löfven – Dessa aktörer inför vaccinkrav redan nu

2021 09 03

Svenska Kyrkans kyrkokör i Simrishamn och Långholmens Dansfestival i Stockholm kräver full vaccinering med två doser annars får man inte vara med.

S-MP-regeringen får tilltagande kritik för att dröja med svar på om det ska införas nationella vaccinpass eller inte och flera aktörer har nu tröttnat på att vänta och har redan infört kraven på egen hand.

Kyrkokören i Simrishamn

För att vara med och sjunga i Svenska Kyrkans kyrkokör i Simrishamn krävs det nu två doser vaccin enligt beslut av

kyrkorådets arbetsutskott.

– För att minska risken för smittspridning. Det är av omsorg om våra körmedlemmar, säger kyrkorådets ordförande Gertie Ågren till SVT.

Ingen mänsklig rättighet

Men två medlemmar blev sura och har nu anmält Simrishamns församling till Diskrimineringsombudsmannen. Kyrkan står dock på sig. Lunds Stifts jurist Anders Eriksson ser inga hinder för beslutet.

– Det är faktiskt inte en mänsklig rättighet att få sjunga i en viss kör, säger han.

Likadant på dansmusikfestival

Vid den elektroniska dansmusikfestivalen ”Department Långholmen edition” i Stockholm tänker man likadant. För att få gå på festivalen krävs bevis för att man tagit båda doserna och är fullt vaccinerad alternativ har ett färskt negativt pcr- eller antigentest.

Vägen framåt

-Vi verkar inom en bransch som indirekt belagts med yrkesförbud under 18 månader och för oss är det här ett sätt att visa på en väg framåt, säger Karl Törnros på Department Långholmen till SVT.

Även i Blekinge

Även Blekinges Näringslivsgala Guldeken kräver att besökarna visar upp ett covidpass i entrén.

– Vi har ett gemensamt ansvar att bidra till vaccinering, säger Jan Lennartsson, projektledare för Guldekengalan till Blekinge Läns Tidning, BLT.
ANALYS

Detta är bara början. 85-90% av svenska folket kommer sannolikt inte acceptera att i längden hållas tillbaka av 10-15 % som hoppar över vaccinet.

Det är svagt av S-MP-regeringen att ta så pass lång tid på sig i denna fråga som alla har kunnat förutse under många månader och som en rad andra länder hanterat för länge sedan.

81 % vill ha vaccinpass

Så många branscher går på knäna – kultur, idrott, musik och nöjesbranscherna är i skrikande behov att att kunna köra igång igen. Samtidigt behövs det ur smittspridningssäkerhetssynpunkt fler som vaccineras.

Hela 81 % av svenska folket vill att det införs vaccinpass enligt Sifo.

Foto: Simrishamns Församling

[yop_poll id="582"]

JUST NU: “En mardröm” – stort problem vid ryska gränsen

2025 11 08

Det råder stora problem vid Rysslands gräns med Kazakstan.

Vanligtvis fraktas stora mängder varor in och ut från Ryssland genom gränsen till Kazakstan.

Men nu råder stora problem.

Gränsen beskrivs som en “parkeringsplats” – 10 000 lastbilar är fast och det finns inga tecken på att situationen kommer att lösas inom en nära förestående framtid, rapporterar ryska Meduza.

10 000 lastbilar

Lastbilar lastade med varor värda miljontals rubel har stått fast där sedan början av september, då Ryssland avbröt godskorsningar med hänvisning till förfalskade tulldeklarationer.

Enligt ryska statliga medier står nu cirka 10 000 lastbilar i kö vid gränsen – och många har stått där så länge som två månader.

Ryssland är som bekant beroende av importen på grund av de västerländska sanktionerna.

Det rör sig bland annat om elektronik, drönare och komponenter från länder som Kina, Turkiet och Kirgizistan.

“En mardröm”

Irina, frun till en lastbilschaufför som sitter fast, kommenterar.

– Det är en mardröm, säger hon.

– De står parkerade överallt där de kan; det är kaos — olyckor, gräl, slagsmål. Det finns ingenstans att gå på toaletten, ingenstans att äta ordentligt.

Läs mer: Nytt Tomahawk-besked – direkt från Zelenskyj

Började i september

Köerna började bildas i mitten av september att 99 procent av lasten kontrolleras, rapporterar Kyiv Post.

“Storskaliga inspektioner för olagliga importsystem" är orsaken till problemen, och uppgifter pekar på att Kazakstan ökar kontrollerna för att följa de västerländska sanktionerna.

Omfattande sanktioner

USA, Storbritannien och EU har som bekant infört sanktioner mot Ryssland för att begränsa landets tillgång till material som används i kriget i Ukraina.

Samtidigt försöker Ryssland hela tiden på olika sätt runda sanktionerna för att få in varor i landet.

Läs mer: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Foto: E. Berk Benli

Text: Redaktionen


Nu ska bilar bli billigare – helt ny kategori på gång

2025 11 08

Europeiska elbilar måste bli billigare.

Den slutsatsen har EU kommit till.

Kritik riktas återkommande mot att elbilar är alldeles för dyra när det pratas om elektrifieringen av fordonsflottan.

Samtidigt är konkurrensen från Kina stenhård – någonting som EU nu ska försöka lösa genom att införa en helt ny kategori för att pressa ner priserna, rapporterar Reuters.

Ska bli billigare

EU-kommissionen siktar på att i december tillkännage skapandet av en ny kategori av prisvärda små elbilar i ett försök att motverka kinesisk konkurrens och återuppliva den europeiska marknaden.

Planen är att små elfordon inte ska behöva inkludera lika mycket säkerhetsutrustning och teknik som en stor sedanbil.

Så mycket ska de kosta

EU-kommissionären för industri Stephane Sejourne kommenterar.

– Målet för tillverkarna är att få ut nya småfordon prissatta mellan 15 000 och 20 000 euro på marknaden, och eftersom regleringskrav också påverkar priset kommer vi att skapa det här regelverket, säger han.

De nya mindre elbilarna kan alltså komma att kosta motsvarande mellan 165 000 och 220 000 kronor.

Läs mer: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Senaste siffrorna

Årets elektrifiering bland personbilar i Sverige ligger kvar på fjolårets nivå, och privatmarknaden bidrar i allt högre grad till årets ökning av nya elbilar samtidigt som laddhybriderna ökar kraftigt.

– Två av tre av nya personbilar i oktober var laddbara, meddelar branschorganisationen Mobility Sweden.

– 36 procent elbilar och 30 procent laddhybrider. Hittills i år utgör elbilar 35,5 procent av nyregistreringarna, vilket är i nivå med 2024 års totala utfall.

Viss minskning

I oktober registrerades totalt 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året.

Mobility Sweden bedömer alltjämt att nivån av laddhybrider är hög i jämförelse med övriga Europa.

Läs mer: Kinas elbilar gör succé – i Brasilien

Foto: My Energy

Text: Redaktionen