Oväntad rusning till samma sommarresa – plötslig ökning

2025 05 07

Svenska folket är på väg att få en ny sommarfavorit när det vankas semester.

Destinationen är något överraskande.

Tidigare har Thailand främst betraktats som ett resmål som lockar om vintern. Men nu ökar plötsligt bokningarna inför årets sommarsäsong med nästan 25 procent jämfört med förra året, visar ny statistik från Ticket.

– Vi ser fortfarande störst intresse för Europa under sommaren, men Thailand ökar. Även om bokningarna fortfarande inte når de nivåer vi ser under vinterhalvåret är det intressant att en destination som traditionellt varit starkast på vintern nu vinner mark även under sommarhalvåret, säger Tiyoneh Jah, PR- och kommunikationsansvarig på resebyrån, i ett uttalande.

Nya regler

Den märkbara ökningen är anmärkningsvärd på fler sätt.

Under våren har nya inresekrav införts i Thailand. Från och med 1 maj började det så kallade Thailand Digital Arrival Card, förkortat TDAC, att gälla.

Kortfattat är den nya regeln att du som resenär måste ha ett nytt digitalt “inträdeskort” för att få lov att komma in i landet.

Det är ett system som aldrig tidigare har använts och som ersätter den nuvarande pappersblanketten för alla utländska medborgare, enligt Dagbladet.

Tv-serie tros ha påverkat

De nya inresekraven tycks dock inte ha påverkat svenska semesterfirare i någon större utsträckning.

En förklaring till att Thailand plötsligt ökat så i popularitet bedöms delvis bero på att landet nyligen fått stor uppmärksamhet i popkulturen.

Bland annat spelade den hyllade tv-serien The White Lotus in sin senaste säsong i just Thailand och flera av de kritvita stränderna och “glamorösa hotellupplevelserna" som syns i serien har sannolikt bidragit till suget.

– Thailand är en skattkammare av ett semestermål, så oavsett vad som är den främsta orsaken till den kraftiga försäljningsökningen just nu, är det inte svårt att förstå varför landet lockar, säger Martina Krantz, pressansvarig på Apollo, som också märkt av ökningen.

– Även om de fortfarande toppar vinterlistan ser vi nu också en tydlig ökning av efterfrågan på mer exotiska reseupplevelser – och med de här försäljningssiffrorna är det ingen tvekan om att Thailand är tillbaka, säger Martina Krantz.

LÄS MER: Möjligt trendbrott – efter tuffa månaderna

Foto: E. Jong

Text: Redaktionen


4-åring har tvingats in i tvättmaskin

2025 12 05

En förälder har tvingat in sin son i en tvättmaskin.

En pappa i Timrå har stoppat in sin 4-årige son i en tvättmaskin.

Sonen berättar att han fick ”jätteont” – men pappan döms ändå inte för misshandel.

Vägrade tvätta händerna

Händelsen inträffade i Timrå i april 2023, men domen kom idag, rapporterar SVT.

Pappan ska ha tvingat in den 4-årige sonen i tvättmaskinen – efter att sonen hade vägrat tvätta händerna.

I förhör berättar sonen att han tvingades ligga i tvättmaskinen i ungefär en minut.

Pappan nekar till uppgifterna.

Ett vittne på 4-åringens förskola vittnar dock om att pojken hade blåmärken på benet efter händelsen.

Dessutom uppger pojkens bror att han hade ett sår på armen.

Pappan döms emellertid inte för misshandel.

LÄS OCKSÅ: Vindkraft stoppas plötsligt

Domen mot pappan

Pappan döms till böter för ofredande, uppger kanalen.

Men det finns inte tillräckliga bevis för att det rör sig om en misshandel, enligt tingsrätten.

De menar att uppgifterna om skador inte är tillräckligt tydliga.

Pappan har även anklagats för andra fall av misstänkt misshandel mot sina barn, vilket SR har rapporterat.

Han har bland annat misstänkts för att ha slagit barnen upprepade gånger med ett bälte, enligt radiokanalen.

Tingsrätten har dock frikänt pappan eftersom det inte gått att fastställa när och hur detta har hänt.

Även pojkens mamma har dömts för ofredande efter att ha nypt sonen.

Barnen har placerats i familjehem.

Grovt rån i Solna

Samtidigt har det under fredagskvällen skett andra polisnyheter runt om i landet.

Polisen har bland annat gripit två män i Huvudsta, Solna. Männen är misstänkta för grovt rån.

Enligt polisen misstänks de två männen ha hotat en restaurangägare och hans anställda då de lastade varor in i restaurangen. De misstänkta ska även ha viftat med kniv.

De fick med sig ett rånbyte bestående av varor från restaurangen, men kunde gripas efter att ett vittne kunnat peka ut deras flyktväg.

LÄS OCKSÅ: Här är banken med högst ränta just nu - hela listan

Text: Redaktionen


5 december 2025

Power rear ut tusentals varor – för 329 kronor

2025 12 05

Power har gjort en blunder som nu gynnar kunderna.

– Vi har gjort ett misstag, skriver butikskedjan Power på Instagram.

Nu säljs tusentals produkter till priset av 329 kronor.

– I linje med vår affärsidé om låga priser kommer vi inte att justera detta, tillägger Power, som förnekar att det handlar om en PR-kupp.

”Gäller – oavsett tidigare pris”

Power uppger att tusentals produkter har felmärkts som ”NÄSTRIMMER 329 KR”.

Det handlar om en rad olika produkter som har felmärkts – alltifrån hörlurar och gamingutrustning till köksmaskiner, enligt kedjan.

Och Power tänker alltså inte rätta till misstaget.

– Nästrimmer-priset gäller därför på alla felmärkta produkter i våra varuhus. Oavsett tidigare pris, uppger kedjan i inlägget.

LÄS OCKSÅ: Här är banken med högst ränta just nu – hela listan

Uppmaning till kunderna

Power uppmanar också kunder att kontrollera sitt kvitto om de har handlat på kedjan.

– Om du har köpt en produkt hos oss och kvittot felaktigt visar NÄSTRIMMER, behöver kvittot korrigeras så att rätt garanti och villkor gäller, förklarar Power.

Men priset förblir detsamma.

– Nästrimmer-priset påverkas inte utan förblir oförändrat, meddelar kedjan.

Man kan lätt få intryck av att det rör sig om en PR-kupp från Powers sida.

Även vissa i kommentarsfältet på Powers Instagramkonto tycks vara inne på den linjen.

– Varför skulle ni inte rätta till priserna för varor som är kvar i varuhuset? Och vilken medarbetare skulle inte reagera på att sälja en köksmaskin som ”nästrimmers”. Låter väldigt konstigt, skriver en följare på Instagram.

Förnekar PR-kupp

Men kedjan förnekar att det rör sig om en PR-kupp.

– Vi står för låga priser och i den perioden vi är just nu kände vi att vi ville göra det enkelt och generöst för våra kunder, säger Powers marknadschef Eddie Hernandez till Expressen.

Han medger dock att kedjan tror att de kommer att tjäna på felmärkningen.

– I det stora hela tror jag att vi kommer att vinna mer än vad det här kostar långsiktigt, säger han.

Totalt handlar det om runt 2 000 varor som har felmärkts, uppger tidningen.

LÄS OCKSÅ: Vindkraft stoppas plötsligt

Foto: Noel Edling Power

Text: Redaktionen