ÖVERRASKNINGEN: Trump överger sitt eget namn

2021 05 09

Det omöjliga är på väg att ske – Donald Trump är på väg att dumpa ”Trump” som varumärke efter att han ägnat en hel livstid åt att bygga upp det.

Donald Trump har satt sitt Trump-namn på allt från skyskrapor till köttstekar men nu ska varumärket ”Trump” dumpas rapporterar flera amerikanska medier. Donald Trump har beslutat sig för att satsa på en helt ny titel för sig själv framöver och titeln som ska ersätta Trump är ett nummer – 45!

◾Trumps nya websida heter 45Office.com

◾Trumps finansiella insamlingsorganisation heter SaveAmerica45.com

◾Trumps tidigare tweets återfinns på @WhiteHouse45

Orsaken till varför Trump tycks dumpa sitt klassiska Trump-varumärke för att istället köra med 45 går ut på två olika huvudalternativ.

 Alternativ 1

45, som står för USA-president nr 45 i ordningen, har en starkare koppling till Trumps presidentskap och utstrålar därmed mer makt och seger. En del av hans mest trogna supportrar vill fortfarande inte tro att Trump förlorade valet. Varumärkeskonsulten David Johnson, Atlanta, ser en poäng med att använda 45.

– Att fortskrida med myten om att han fortfarande är USA:s president och förstärka det budskapet till hans följare, säger han till NBC News.

– Jag misstänker att vi snart börjar se ”45” på en rad olika produkter som du själv kan anskaffa, säger konsulten Greg Behr.

 Alternativ 2

Namnet Trump har fallit i värde och kopplas ihop med fiffel, båg och valförlust.

– Trumpvarumärket skadades av hans valförlust och hans dubbla riksrätter, säger varumärkesexperten David Painter till NBC News. Titeln Trump har fått så negativ klang och blivit så utskällt att till och med en del av Trumps egna anställda i Vita Huset under presidentåren försöker att få bort Trump ur sina CV:n. Istället för att skriva Regeringen Trump väljer de ”Vita Huset 45" enligt NBC News.

– Det kan vara för att skapa distans då det är en svår arbetsmarknad för Trumps före detta anställda, rapporterar NBC News.

[forminator_poll id="2823"]

19 dec 2025

Norwegian sätter in direktflyg – ingen konkurrent vill flyga dit

2025 12 19

Norwegian satsar på en ny direktlinje under 2026.

Flygbolaget kommer i juni 2026 inviga den nya linjen som kommer trafikeras två gånger i veckan.

– Den 27 juni 2026 inviger Norwegian sin första direktlinje mellan Köpenhamn och Tbilisi, uppger Norwegian.

– Det är första gången Georgiens huvudstad får direktflyg från Norden – ett steg som väntas underlätta resandet för både turister och affärsresenärer.

Välkomnas av Georgien

Beskedet välkomnas i Georgien som tror att den nya direktlinjen kommer bli värdefull för båda länderna.

– Den här nya rutten representerar ett viktigt steg i att stärka Georgiens förbindelser med norra Europa och skapa fler möjligheter till kulturutbyte, växande turism och affärssamarbeten, säger chefen för Georgiens nationella turistorganisation, Maia Omiadze, i ett uttalande.

Restiden halveras

I dagsläget kräver resor från Skandinavien till Georgiens huvudstad minst ett byte och restiden blir därav oftast uppemot elva timmar.

Med den nya linjen kortas tiden ner ordentligt, då flyget endast kommer ta omkring 4,5 timmar.

– Vi ser fram emot att välkomna fler turister från Danmark och södra Sverige för att upptäcka Georgiens mångsidiga upplevelser, rika historia och varma gästfrihet – där tiden står stilla, säger Maia Omiadze.

LÄS OCKSÅ: BEKRÄFTAT: Här är årets smartaste bilköp

Georgien

Georgien ligger på gränsen mellan Europa och Asien.

Landet har en kuststräcka vid Svarta havet men sträcker sig också högt upp i Kaukasusbergen.

Sidenvägen passerar landet och regionen har därför varit en mötesplats för världens civilisationer under historien.

Gränsar mot Ryssland

I norr gränsar Georgien till Ryssland.

Söder om landet ligger Armenien och Turkiet och Azerbajdzjan ligger österut.

– Georgien har identifierat de skandinaviska länderna som en av de viktigaste marknaderna i processen att utveckla flyg- och turismsektorerna, uppger Norwegian.

– Norwegians direktlinje möjliggör både affärs- och fritidsresor från Nordeuropa, vilket kommer att bredda Georgiens synlighet i en region där direkt tillgång fram till nu har varit begränsad.

LÄS OCKSÅ: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen


Ryska folket drar i nödbromsen – 50 procents skillnad

2025 12 19

Den första veckan i januari firar Ryssland nyår med pompa och ståt. Hela landet stängs praktiskt taget och många ryssar tar semester.

I år präglas dock perioden av stora oroligheter.  

Det kärva ekonomiska läget tvingar den ryska befolkningen att hålla hårt i plånboken.

Hushållen förväntas spendera i genomsnitt 14 000 rubel (175 dollar) under semestern – en minskning med nästan 50 procent jämfört med föregående år, rapporterar oberoende Moscow Times med hänvisning till en undersökning från marknadsanalystjänsten Avito. 

– Stigande inflation samt högre priser på mat, el och vatten och kläder tvingar konsumenterna att spara pengar, säger den ryske ekonomiprofessorn Alexander Safonov, enligt tidningen.

– Folk begränsar sina inköp och utgifter, inklusive utgifter till nyårsfiranden. Oavsett hur mycket man tjänar är den allmänna trenden att minska sina utgifter, fortsätter han.

LÄS MER: Varnar för attack 2027 – USA skickar vapen i rasande takt

Klassiska varan försvinner

Flera nyckelingredienser under det ryska nyårsfirandet har noterat kraftiga prisökningar – bland annat klassikern röd kaviar som numera blivit en lyxvara för de flesta hushåll.

– Den kommer bara finnas som ett ”symboliskt inslag” i många hem, berättar Alexander Safonov.

Enligt professorn blir årets nyårsmenyer bli betydlig glesare än tidigare.

– För många familjer kommer högtidsmåltiderna att begränsas till traditionella rätter som sallad Olivier, ett litet urval av drycker och billiga grönsaker och frukt, säger han.

Sallad Olivier, också känd som rysk sallad, är en klassisk rätt i Ryssland. Den består huvudsakligen av potatis, ägg och majonnäs.

LÄS OCKSÅ: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det 

Foto: V. Adutskevich

Text: Redaktionen