Pandemilagen är borta – ändå växer oron för en ny smittovåg

2022 04 01

I dag finns den inte längre. Pandemilagen är borta och covid-19 klassas inte längre som samhällsfarligt i Sverige.

Ändå växer oron för att smittan återigen kan öka drastiskt. Vaccinexperten Farshid Jalalvand poängterar att det är nödvändigt för Sverige att ha en ordentlig beredskap inför en ökad smittspridning.

Kan hända igen

– Under omikronvågen, när många inte blev allvarligt sjuka, var stora delar av samhället ändå lamslaget under en lång period eftersom många var hemma med sjukdomen. Det kan hända igen mot vintern när vår immunitet avtagit, och det kan komma en ytterligare smittsam variant, säger han till DN.

Forskaren inom mikrobiologi framhäver att viruset fortfarande finns kvar i samhället och att det kan ske en stor ökning av antalet fall till hösten och vintern.

Måste ha en plan

Han föreslår att Sverige måste planera i förväg inför ett sådant scenario.

– Vi borde ha någon form av plan om lika många skulle insjukna och behöva stanna hemma. Dessutom borde vi hjälpa den globala vaccinationskampanjen så att platser som inte har vaccinerat sin befolkning får göra det. Det finns samband med att de nya varianterna uppstår på platser med låg vaccinationstäckning. Ju fler som är skyddade i hela världen, desto lägre risk för ny variant, säger han till DN.

Stor vaccinationstäckning

I Sverige har nästan 85 procent av befolkningen tagit minst två doser av vaccinet mot covid-19. Antalet vaccinerade med tre doser beräknas vara drygt 63 procent, enligt Folkhälsomyndighetens statistik. 

– Även om vaccinationstäckningen generellt är hög i befolkningen, så är det fortfarande över en miljon personer över 12 år som inte har vaccinerat sig. För att minska risken för nya vågor i smittspridningen och att människor ska drabbas av allvarliga konsekvenser till följd av covid-19 så behöver fler tacka ja till erbjudandet om vaccination, säger Folkhälsomyndighetens biträdande avdelningschef Sara Byfors, i ett uttalande.  

Ny variant sprider sig

I länder med en mindre vaccinationstäckning har det rapporterats om en ny variant av viruset, som uppges vara ännu smittsammare än tidigare varianter.

Den nya varianten, BA.2, står för 86 procent av samtliga fall av covid-19 i världen, enligt Världshälsoorganisationen WHO.

Stänger ner igen

Ökad smittspridning har fått flera länder i Asien att återigen stänga ner samhällen.

I mitten av mars rapporterade Sydkorea om rekordmånga dödsfall av covid-19 i landet.

Tidigare i veckan bestämde sig kinesiska myndigheter för att införa en nedstängning i mångmiljonstaden Shanghai med anledning av en ökad smittspridning.

Foto: M. Majnun resp Farshid Jalalvand

Text: Redaktionen


25 november 2025

Nordkoreansk “mirakelmedicin” strömmar in Ryssland

2025 11 25

Ett nytt läkemedel har fått fart på den ryska marknaden.

Nordkoreanska Neo Viagra har börjat säljas i mängder i Ryssland.

Läkemedlet är ett potenshöjande medel för både män och kvinnor. Enligt tillverkaren hjälper det även mot led- och njurproblem samt smärtor i rygg, axlar och knän.

Den oberoende tidningen The Moscow Times skriver att produkten nu “sköljer över” landet sedan västerländska tillverkare lämnat den ryska marknaden efter invasionen av Ukraina.

Ökänt företag

Det är det nordkoreanska företaget Pupang, ökänt för sina pseudomediciner, som står bakom “mirakelmedicinen”. Pupang är ett dotterbolag till Korea Pupang Trading Corporation som finns på sanktionslistan hos FN, EU och USA.

Enligt företaget själv tycks det knappast finnas några gränser för vad deras läkemedel  kan åstadkomma. Dessutom menar man att det inte finns en enda biverkning.

– Pugang är känt för att ha levererat det injicerbara medlet Kumdang-2 till Ryssland, som tillverkaren påstår är effektivt mot hiv, coronavirus, malaria, bältros, svininfluensa och till och med narkotikaberoende, skriver The Moscow Times.

Preparatet påstås vara odlat i jorden och “berikad med sällsynta jordartsmetaller”. Företaget hävdar också att det innehåller såväl guld som platina. 

LÄS MER: UPPGIFTER: Putin var nära att avgå

Är som vanlig Viagra

När Neo Viagra dök upp i nordkoreanska statliga kataloger 2018 utlovades “sexuellt nöje i 16-24 timmar", uppger den ryska tidningen.

Trots att den marknadsförs som en “örtmedicin” har tester dock kunnat visa att medlet innehåller samma aktiva ingrediens som vanlig Viagra, rapporterade The New Zealand Herald redan 2016.

Men läkemedlet har alltså gått hem i Ryssland. På flera sajter som säljer läkemedlet hyllas medicinen.

– En av köparna skriver att medlet ”fungerar även med vin”. En annan kund beskriver en ”mjuk men stabil effekt” och kallar priset ”trevligt jämfört med Viagra”, framhåller The Moscow Times.

Priset för Neo Viagra ligger på 2 200 – 3 000 rubel, motsvarande strax över 300 svenska kronor.

De västerländska tillverkarna av potensmedel upptog innan kriget enbart 3 procent av marknadsandelarna i Ryssland. Nästan all produktion av läkemedel för ändamålet sker idag i Ryssland.

LÄS MER: Kalldusch för Putin – Kina höjer priserna rejält

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2025 11 26

På fredag är det dags för årets stora köpfest.

Då kulminerar Black Week.

Black Friday har blivit ett allt mer populärt fenomen även i Sverige och svenskarna flockar till köpcentrum för att fynda.

En kedja som bojkottar Black Friday är Biltema.

Biltema bojkottar

Även i år inleder den populära kedjan en bojkott av Black Friday.

Anledningen till beslutet har enligt Biltema själv att göra med att “företaget står fast vid sin strategi att erbjuda låga priser året runt”.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger marknadschef Johan Gerdevåg.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

“Året runt”

Genom att “prioritera låga priser hela året, istället för tillfälliga kampanjer”, vill företaget “sätta en standard för hur företag kan skapa värde för sina kunder på den nordiska marknaden”.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året, fortsätter Gerdevåg.

Läs mer: TVÅ DAGAR KVAR: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

10 miljarder

Den amerikanska traditionen har på senare år fått stort genomslag även i Sverige.

2024 uppgick försäljningen till närmare 10 miljarder kronor enligt siffror Svensk Handel.

Men Länsförsäkringars chefsekonom Stefan Westerberg skickar med ett tips inför Black Week.

– Reor och rabatter är trevliga men lockar oss att köpa sådant vi egentligen inte behöver, säger han.

“Stanna upp”

Westerberg fortsätter.

– Stanna upp och tänk över vad du faktiskt behöver, behöver du verkligen en till pryl eller är det bara rean som lockar? Många små impulsköp kan tillsammans växa till stora summor.

Läs mer: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Biltema

Text: Redaktionen