PÅSKTRAFIKEN: Fyra vägar extra hårt belastade

2022 04 14

Trafiken på Sveriges vägar är intensiv nu under påskhelgen och fyra vägar pekas särskilt ut av Trafikverket.

Svenska folket laddar inför påskhelgen och det är stort tryck på vägarna med trafikanter och bilister som är på väg till släkt och vänner.

Tät trafik

Oron för trafikolyckor är stor och det är särskilt fyra olika vägavsnitt i Sverige som är extra tungt belastade med tät trafik.

Tungt belastad väg nr 1

Europaväg 45 är en av de fyra vägar som man uppmanas ta det extra lugnt på med tanke på den stora trafiken på vägen.

E45 sträcker sig från Göteborg via Trollhättan och Vänersborg vidare genom Åmål, Grums, Torsby, Mora, Sveg, Åsarna och Östersund. E45 löper sedan vidare mot Sorsele, Gällivare och Karesuando.

Men den stora trafiken avser sträckan från Göteborg upp till Jämtland.

Tungt belastad väg nr 2

Den andra vägen med tung trafik börjar också på Västkusten och det är riksväg 26 med start i Halmstad. Vägen löper sedan via Hyltebruk, Smålandsstenar, Gislaved, Jönköping, Skövde, Mariestad, Kristinehamn, Filipstad och slutar i Vansbro.

Det är kraftig trafik från Sydsverige upp till Dalarna där många firar påsk. Det hårt trafikerade vägavsnittet från Halmstad till Jönköping kallas för Nissastigen.

Tungt belastad väg nr 3

Den tredje riskvägen som är extra hårt trafikerad nu under påskhelgen i Sverige är riksväg 70 med start från Enköping via Sala, Avesta, Hedemora, Borlänge, Leksand, Tällberg, Mora och Älvdalen.

Vägen trafikeras inte minst av alla Stockholmare som vill fira påsk i fjällvärlden.

Tungt belastad väg nr 3

Den fjärde vägen som pekas ut som särskilt belastad är E4 med start i rikets huvudstad via Uppsala, Gävle, Söderhamn, Hudiksvall, Sundsvall, Härnösand och Örnsköldsvik.

Vägen löper därefter vidare till Umeå, Skellefteå, Piteå och Luleå.

Håll avståndet

Trafikverket går ut med en särskild uppmaning till alla bilister.

– Om du ger dig ut på vägarna så ta det lugnt, håll avstånd och anpassa hastigheten efter väglaget men kör aldrig fortare än gällande hastighetsgräns.

Vädret kan skifta snabbt

– Om du tar bilen under storhelger så är det bra att påminna sig om att Sverige är ett avlångt land där väder och väglag kan skifta från söder till norr. Ta därför god tid på dig och ta gärna flera pauser, framhåller Trafikverket på sin hemsida.

Foto: SMHI, Vägmärke

Text: Redaktionen


8 november 2025

JUST NU: Ny flygskatt på gång

2025 11 08

Snart kan flygresor bli dyrare.

Flera länder vill införa en extra skatt på lyxresor.

Detta för att få de mest utsläppsintensiva flygpassagerarna att bidra mer till klimatet, rapporterar Svenska Yle.

Kampanj för lyxflygskatt

En grupp länder med Frankrike, Spanien och Kenya i spetsen kampanjar för att införa en särskild skatt på flygpassagerare i business- och förstaklass inför klimattoppmötet COP30 i Brasilien, enligt en insatt källa hos nyhetsbyrån AFP.

Idén bygger på att bussinesklass- och förstaklassäten  genererar tre gånger så mycket utsläpp per passagerarkilometer som ekonomi-passagerare, och att privatjetresor kan ge upp till 14 gånger högre utsläpp.

– Vi vill utvidga koalitionen och – i synnerhet – få med flera europeiska länder, säger källan till tidningen.

Förslaget omfattar både lyxflyg och privatflyg, där skatten exempelvis kan knytas till bränsleförbrukningen, men olika modeller diskuteras fortfarande.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Politiker försvarar initiativet

– Vi behöver innovativ och rättvis finansiering. Med Kenya, Spanien, Somalia, Benin, Sierra Leone och Antigua och Barbuda har vi gjort betydande framsteg för att flygsektorn ska bidra mer, säger Frankrikes president Emmanuel Macron och betonar behovet av rättvis finansiering.

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez håller med.

– Det är bara rätt att de som har mest och därmed förorenar mest betalar sin del, säger han.

Motstånd från flygbranschen

Flygbranschen väntas reagera kraftigt på skatten.

Till exempel lanserade Air France i år sin lyxiga La Premiere-kabin, med sviter som har fem fönster, fåtölj och divansoffa som kan bli säng.

Förespråkare av skatten hävdar att efterfrågan på lyxresor är mindre prisberoende och att de rika sannolikt kommer fortsätta flyga lyxigt även om biljetterna blir dyrare.

Macron menar att “det skulle vara rättvist” och understryker att skatten syftar till att göra flygsektorn mer ansvarstagande mot klimatet.

LÄS MER: Så gick bostadsmarknaden i oktober

Foto: CardMapr.nl

Text: Redaktionen


Många hushåll har fått fel information om elpriset

2025 11 08

Råd om att använda el när priset är som lägst kan bli dyrt.

Nya effekttariffer träder i kraft nästa år, vilket innebär att kostnaden istället styrs av hur mycket el som används samtidigt.

Om flera apparater går på samma gång, som laddning av bilen och matlagning, kan räkningen bli hög trots lågt elpris, rapporterar DN.

Effektavgifter förändrar regler

Under de senaste åren har svenska hushåll ofta uppmanats att använda el när spotpriserna är låga, ofta mitt på dagen.

Men från årsskiftet införs effekttariffer, en typ av elnätsavgift som baseras på hur mycket el som används samtidigt, inte bara på totalförbrukningen.

Det betyder att även om elen verkar billig kan kostnaden bli hög om flera saker körs samtidigt, till exempel laddning av bilen, tvättmaskin, diskmaskin och matlagning.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Råden är missvisande

Det är framför allt hushåll som laddar elbilar hemma som kan få obehagliga överraskningar på elräkningen.

Hittills är det främst villakunder hos Ellevio som redan har berörts, men fler elnätsbolag väntas införa liknande avgifter under hösten, och år 2027 ska systemet gälla för alla.

Många hushåll har följt råden att ladda bilen när elpriset är som lägst, men upplevt höga räkningar som ett resultat.

– Detta är obegripligt, att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst. Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen, säger Roland Müller-Suur som är kund hos Ellevio, till DN.

Villaägarnas Riksförbund kallar systemet “ett dyrt experiment” menar att det inte är rimligt att förvänta sig att genomsnittliga hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

Undvik dyra elräkningar

För att hålla kostnaderna nere bör hushåll sprida ut användningen av el över dygnet och undvika att flera stora apparater går samtidigt.

Smarta timers, automatiska styrsystem, nattladdning och kombination med solceller eller husbatteri kan hjälpa, men kräver planering och teknik.

– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är effekttarifferna uppbyggda på olika sätt, säger Thomas Björkström, talesperson på Konsumenternas Elmarknadsbyrå.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Svenska kraftnät resp C. Patterson

Text: Redaktionen