Påstår att Sverige kidnappar barn som tvingas dricka vin och ha samlag

2022 02 14

– Min mamma frågade om det här är sant. Jag förklarade att det är helt sjukt att det har spridits så här långt.

Det säger en 26-åring till SVT kopplat till den hatkampanj som drivs mot svenska myndigheter.

Groteska former

Den pågående lögnkampanjen mot Sverige och svenska myndigheter tar sig groteska former och har fått omfattande spridning i arabvärlden rapporterar SVT. Samtidigt har Facebook och Instagram misslyckats rejält med att ta bort många av inläggen.

Tvingas dricka vin

26-årige Josef har berättat för SVT om anklagelser som riktas mot Sverige i andra delar av världen.

– Det är ganska allvarliga anklagelser. Jag har sett inlägg där man påstår att den svenska regeringen och myndigheter kidnappar barn och låser in dem hos icke-muslimer och tvingar dom att dricka vin och har samlag med dem, säger han till SVT.

Upprörd och ledsen

Han är bestört över den stora spridningen som de arabiskspråkiga inläggen har fått.

– Min mamma bor utomlands och hon ringde mig i går och frågade om det här är sant. Jag förklarade att det är helt sjukt att det har spridits så här långt. Till hela Mellanöstern. Jag blir upprörd och ledsen av att vi utmålas så här.

Syftet är att sprida oro

Sveriges regering oroas över utvecklingen.

– Det pågår just nu en desinformationskampanj mot svenska myndigheter i sociala medier där socialtjänsten påstås kidnappa muslimska barn. Syftet med kampanjen är att skapa motsättningar och sprida misstro i samhället, framhåller integrations- och migrationsminister Anders Ygeman (S).

Insatser för att motverka

Han klargör att det pågår insatser för att motverka hatkampanjen.

– Det kan få allvarliga effekter, inte minst för barn som riskerar att inte få det skydd och stöd de behöver. Våra myndigheter arbetar aktivt med ett bemöta kampanjen med fakta och korrekt information. Det är viktigt att vi har en aktiv dialog med muslimska organisationer och civilsamhälle för att öka förståelsen för hur socialtjänsten och myndigheters uppdrag fungerar.

Trygghet för socialsekreterare

Ygeman välkomnar att muslimska aktörer gått ut och tagit avstånd från kampanjen.

– Regeringen kommer snart också skicka ut förslag på remiss som innehåller stärkt skydd för personal inom socialtjänsten. Det är viktigt för att våra samhällsbärande socialsekreterare och annan personal ska känna trygghet i sitt arbete.

Kritik mot Facebook och Instagram

Kritiken har varit omfattande mot Facebook och Instagram i flera år när det gäller deras svaga insatser för att motverka hot och hat i sociala medier.

– Samtidigt ligger ett stort ansvar på de plattformar där desinformation, hat och hot sprids. Regeringen har varit drivande för att få nya regler på plats i EU för att nätjättarna ska hållas ansvariga för att ta bort olagligt innehåll online, betonar Anders Ygeman (S).

Hat och hot

– Våldsbejakande organisationer ska inte kunna använda nätet som en fristad för spridande av hat och hot och annat illegalt innehåll, understryker ministern.

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen


Nytt system för kortbetalning införs i Sverige

2025 05 09

Ett nytt bankkortssystem ska införas i hela landet.

Endast tio procent av svenska folket betalar med kontanter i butik, enligt en rapport från Riksbanken.

Swish pekas ut som en av de främsta anledningarna till den dalande kontantanvändningen.

– De kontanta betalningarna mellan privatpersoner har i många fall ersatts av tjänsten. Swish lanserades i slutet av 2012 och antalet betalningar via tjänsten har ökat mycket sedan dess, framhåller Riksbanken.

Majoriteten av betalningarna i Sverige sker dock med fysiska bankkort, även om den metoden också minskar i konkurrens med digitala alternativ. 

Och nu ska ett helt nytt system för betalning med kort införas, rapporterar DN.

Ska fungera utan internet

Det handlar om ett reservsystem som ska kunna vara i bruk även om nätet slås ut, en farhåga som ökat bland annat efter de upprepade kabelbrotten i Östersjön.

Det pågår ett krig i Europa, och i samband med det kriget finns alla möjliga typer av hybridpåverkan och trakasserier, som kan innebära att man stör eller klipper av kommunikationer, säger Tuomas Välimäki, styrelseledamot i Finlands centralbank, till tidningen.

Systemet ska göra det möjligt med så kallade offlinebetalningar, i det här fallet att betala med kort under avbrott på uppemot sju dagar. Liknande system finns redan i Norge och Danmark.

Just beroendet av kortbetalningar har visat sig i skarpt läge flera gånger, bland annat när kortsystemet havererade på Ica i hela Sverige vid tillfällen både under 2023 och 2024.

Riksbankens förhoppning är att det ska kunna införas i Sverige 1 juli nästa år, erfar DN.

LÄS MER: Alla tar det för givet – kan försvinna helt från matbutikerna

Varnar för nedstängning

Tidigare under våren har danska experter, däribland Jacob Herbst, chef för regeringens CyberSecurity Council, varnat för att risken ökar att USA stänger ned Danmark.

Han har uppmanat danska myndigheter och företag att göra sig oberoende av amerikansk teknik och infrastruktur.

Det kommer att bli riktigt, riktigt svårt att frigöra oss från de amerikanska teknikjättarna, säger Herbst till Politiken.

LÄS MER: Akut uppmaning till Danmark – fruktar direkt order från Trump

Överväger digital valuta

Tuomas Välimäki är av liknande åsikt.

– Vi kan inte utesluta att någon en natt på Truth social får idén att använda betalningssystemet som ett påtryckningsmedel.

Utöver ett reservsystem som inte är beroende av exempelvis Mastercard eller Visa tittar Sverige även på att införa en digital valuta, så kallad E-krona, enligt DN.

EU undersöker samma sak gällande euron.

Foto: Axfood resp J. Leupe

Text: Redaktionen