Patient har förlorat livet – sjukhus ändrade anmälan

2023 10 01

En man med urinblåscancer har avlidit efter att han fick vänta i över ett år på en planerad operation.

Mannen blev först rekommenderad att operera bort urinblåsan, men motsatte sig åtgärden.

En ny behandling gav till en början god effekt, men vid en kontroll visade det sig att tumören återigen började växa. 

Efter samråd med patienten sattes han upp för operation.

Enligt operationsanmälan skulle operationen ske inom två veckor, men anmälan ändrades. 

Ändrade anmälan

– Av oklar orsak ändras prioriteringen i anmälan till tre månader, som är standard för det aktuella ingreppet, framhåller Region Dalarna i ett pressmeddelande.

Mannen fick dock vänta ännu längre.

– På grund av de långa väntetiderna inom urologin får patienten vänta på operation i över ett år.

Förlorade livet

När mannen väl kom in för operation var det för sent.

Tumören hade spridit sig och han avled några månader senare i sviterna av sin sjukdom.

Anmäler

Nu väljer Region Dalarna att anmäla händelsen enligt lex Maria.

– Läkaren hade på sedvanligt vis dikterat operationsanmälan och själva blanketten fylldes i av en medicinsk sekreterare. Någonstans i denna process ändrades prioriteringen.

– Region Dalarna väljer därmed att göra en lex Maria-anmälan. Samtliga involverade verksamheter har fått information om det inträffade och man har tagit fram en åtgärdsplan för att detta inte skall kunna hända igen,

Det säger Roger Skogman, chefläkare på det berörda sjukhuset, i ett uttalande.

Fakta lex Maria

- En anmälan enligt lex Maria ska utföras då en händelse inträffat där en patient drabbats av, eller utsatts för risk att drabbas av allvarlig skada eller allvarlig sjukdom enligt patientsäkerhetslagen.

- Anmälan ska vara IVO tillhanda snarast efter inträffad händelse.

- Hälso- och sjukvårdspersonal ska rapportera risker för vårdskador samt händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada till vårdgivaren.

- Om vårdskadan är allvarlig har vårdgivaren en skyldighet att snarast utreda och anmäla den till IVO.

- Utredningen av en händelse som har medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada ska ha en omfattning som anpassas efter händelsens karaktär.

Källa: Vårdhandboken

Arkivfoto: H. Jade

Text: Redaktionen


Ryskt oljefartyg attackerat – kraftiga explosioner

2025 12 02

Explosioner skakar en rysk oljetanker utanför Senegals kust.

En rysk oljetanker har drabbats av fyra explosioner utanför Senegals kust nära huvudstaden Dakar.

Det är den tredje incidenten på kort tid som involverar fartyg som transporterar rysk olja trots västerländska sanktioner, rapporterar ABC News.

Explosioner på Mersin

Enligt rederiet Besiktas Shipping inträffade explosionerna på tankern Mersin.

Vatten började strömma in i maskinrummet efter sprängningarna, men företaget meddelar att fartyget förblev stabilt.

Rederiet uppger att alla 22 besättningsmedlemmar – mestadels turkiska – är trygga och att det inte registrerats någon oljeläcka eller omedelbar miljö­förorening.

– Ingen miljöförorening har upptäckts, och vi övervakar situationen noga, säger en representant från Besiktas Shipping till Bloomberg.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Fartyg under kontroll

Efter explosionerna har Mersin stabiliserats och placerats under bogsering och teknisk övervakning, enligt uppgifter från Senegals hamnmyndighet.

Tankern transporterade gasolja och hade tidigare under året besökt flera ryska hamnar, enligt analysföretaget Kpler.

Orsaken till explosionerna är ännu inte bekräftad.

En utredning har inletts av senegalesiska myndigheter.

Tredje på några dagar

Incidenten följer helgens explosioner på de ryska “skuggskepps”-tankrarna Kairo och Virat i Svarta havet under helgen.

Turkiets utrikesministerium uttryckte oro över attackerna, som “utgjorde allvarliga risker för sjösäkerheten, liv, egendom och miljön i regionen.”

Virats destination var oklar och fartygsdata visade att det väntade på order i Svarta havet.

Fartyget sanktionerades av USA i januari under ett annat namn, och senare under året även av Storbritannien och EU.

Samtidigt drabbades Kairos, även den gambiskt flaggad, av en explosion i närliggande vatten.

EU hade sanktionerat Kairos tidigare i år, och fartyget hade lämnat en indisk hamn tidigare i november för att återvända till Novorossiysk i Ryssland.

En källa inom Ukrainas säkerhetstjänst SBU uppger för CNN att fartygens attacker genomförts med uppgraderade Sea Baby-navaldrönare i en gemensam operation med ukrainska marinen.

Båda tankrarna var tomma vid attacken och har tagits ur tjänst efter explosionerna.

– Detta är en pågående operation för att neutralisera fartyg som transporterar rysk olja i strid med sanktioner, uppger SBU-källan till CNN.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: K.-Sergeychik

Text: Redaktionen


Preem slutar sälja kritiserad diesel

2025 12 02

Preem kommer att slopa ett drivmedel som under en längre tid varit föremål för kritik.

Från och med nu kommer bensinkedjan att sluta blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel.

RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja.

Inblandningen i diesel har dock ifrågasatts av flera skäl, bland annat för att det kan leda till sämre köldegenskaper, högre bränsleförbrukning och för att produktionen anses ha svagare klimatnytta jämfört med HVO.

– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett uttalande.

"Finns en missuppfattning"

Ända sedan 2006 har RME använts i svensk standarddiesel. Det finns dock en nackdel för den som tankar drivmedlet – bränslet är mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt.

I förlängningen kan det leda till driftstörningar, understryker Preem.

Den diesel som bensinkedjan nu ska börja sälja istället ska därmed förebygga de problemen, särskilt för fordon som används i kallt väder eller som står oanvända under en längre tid.

– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.

LÄS MER: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Gotland enda undantaget

Skiftet kommer att göras på Preems cirka 500 stationer i Sverige. Förändringen görs därmed hos kedjan över i princip hela landet. Det enda undantaget är fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer att fortsätta sälja diesel med RME.

Skälen till att de gotländska Preemstationerna inte omfattas av bytet är logistiska.

Sedan tidigare har Preem lanserat den nya produkten på drygt 200 stationer.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Preem

Text: Redaktionen