POLISEN: Ring 112 om du ser den här personen

2023 09 07

Polisen behöver allmänhetens hjälp.

Under natten har regionledningscentralen i region mitt gått ut med ett meddelande om att man letar efter en försvunnen person.

Det handlar om en man i Västerås som nu söks av polisen.

– En man i 70-årsåldern, förklarar myndigheten på sin hemsida.

Försvann i natt

Mannen ska enligt meddelandet ha försvunnit omkring halv tretiden under natten till torsdagen.

Han ska senast ha setts till vid Centrallasarettet, vilket ligger drygt två kilometer nordost om Västerås centralstation.

Några uppgifter om var mannen befunnit sig därefter finns inte, varför polisen nu går ut med att man vill ha in rapporter om iakttagelser av personen.

Sex signalement

Polisen har inte gått ut med någon bild på 70-åringen.

Det görs i regel enbart efter att anhöriga godkänt publicering. I polisens utskick framgår inte om det är anledning till att bild saknas.

Myndigheten har emellertid gått ut med sex signalement som hjälpa till att identifiera mannen:

- Cirka 180 centimeter

- Mycket smal

- Grått hår

Troligtvis bär han följande kläder:

- Blå jacka

- Gröna byxor

- Svarta skor

"Ring 112"

Kommer man i kontakt med mannen, ser honom eller har andra uppgifter om var han kan befinna sig ska man kontakta polisen.

– Ring polisen på 114 14 eller 112 om det är akut, framhåller myndigheten.

UPPDATERING: Mannen hittad

Strax efter 08.30 på torsdagsförmiddagen gick polisen ut med att mannen har hittats.

Blåljussvepet: "grovt" brott – en till sjukhus

Bland nattens övriga blåljusnyheter sticker en händelse i Uppsala ut.

Ett “grovt brott” har ägt rum i stadsdelen Gränby.

– Polisen har en pågående insats efter att larmats vid 01-tiden om att ett grovt brott begåtts, meddelade man i natt.

En person har förts till sjukhus med ambulans, men polisen vill inte ge några detaljer om vad som egentligen har hänt.

– Polisen kommer ej gå ut med ytterligare information i nuläget.

Arkivfoto: Polisen Linköping

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen