POLITIK: Bildades ur protest mot strippklubb

2022 10 11

Det gick illa för Fi på både riks- och lokalnivå, förutom i Kiruna.

På riksnivå gick det illa för Feministiskt initiativ. Man samlade 0,05 procent av rösterna.

Och i kommunerna i Gnesta, Göteborg, Stockholm, Uppsala och Lund ramlade man ur fullmäktige.

Men i Kiruna är framgångarna totala.

– Det finns en jargong kvar som har sin grund i den toxiska maskuliniteten, vi står som en motpol till det, poängterar Lisa Forsberg ordförande för Fi Kiruna, till tidningen Syre.

Samlade 3,6 procent

Partiet samlade imponerande 3,6 procent av rösterna i den norrbottniska kommunen. Det ger två mandat och en plats i styret tillsammans med Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Samelistan/Sámelistu.

Tillsammans får de 27 av de 45 mandaten i kommunfullmäktige fördelat på Socialdemokraterna (19 mandat), Vänsterpartiet (4), Feministiskt initiativ (2) och Samelistan (2).

”Jättekul och glädjande”

– Det känns jättekul och väldigt glädjande, framhåller Forsberg för tidningen.

Hon tillägger:

–  Socialdemokraterna fick ett väldigt stort mandat och nu väljer de att samarbeta i en i princip helt vänster-koalition. Det känns kul för oss som står så pass långt på den sidan att få vara en del av den koalitionen.

Fi kom in i fullmäktige första gången 2014 och satt då i kommunledningen till 2018 för att sedan, 2018–2022, sitta de i opposition mot en koalition av högerpartier.

Protest mot strippklubb

Nu är de åter i styret. Detta lyckosamma arbete av ett parti som startade sitt lokala engagemang i gruvstaden 2013 och då som en protest mot en strippklubb.

– Kiruna är en industristad. Det finns fortfarande kvar en kultur där det ges utrymme för en hårdare jargong. Inte minst runt fikaborden på arbetsplatserna, understryker partiets ordförande för DN.

Förutom hårt arbete dryftar många frågan hur det kan gå så bra för ett parti som tappar på så många ställen.

– Det finns antagligen en grupp yngre som känner att det behövs en annan bild av Kiruna, menar Simon Matti, professor i statsvetenskap på Luleå tekniska universitet, till DN.

Foto: M Hagwall

Text: Redaktionen


FÖRSLAG: Stor ändring inför deklarationen 2026

2025 11 20

Regeringen presenterar ett förslag som ska ge Skatteverket utökade möjligheter inför nästa års deklaration.

Förslaget, som föreslås träda i kraft den 1 april 2026, ska ge myndigheten större mandat att granska bokföring hos olika företag.

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag som gör det möjligt för Skatteverket att granska företags bokföring via internet, uppger regeringen.

– Förslaget syftar till att möjliggöra nya och effektivare arbetssätt och att underlätta samverkan med kontrollerade företag.

Bokför alltmer digitalt

I allt större utsträckning används idag digitala tjänster för bokföring, till skillnad mot förr då många företagare förde bok för hand.

Samtidigt är Skatteverket begränsade genom en lag som säger att myndigheten inte får koppla upp sig mot internet för att göra granskningar av bokföringen hos företag.

– Detta gör att Skatteverket inte kan komma åt informationen direkt, utan företaget som granskas kan behöva skapa en kopia av materialet som sedan skickas vidare till Skatteverket, uppger regeringen, i ett uttalande.

– Det innebär ökad administration för både företag och Skatteverket och det finns risk för överföringsfel när man skapar en kopia av materialet. Dessutom ökar risken för att oseriösa företag undanhåller information.

LÄS OCKSÅ: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Vill ta bort förbudet

Regeringen vill nu att förbudet tas bort, så att Skatteverket kan koppla upp sig och komma åt räkenskapsmaterial och bokföring direkt.

– I lagrådsremissen föreslås att de förbud mot att verkställa granskning via telenät som finns i skatteförfarandelagen (2011:1244) och lagen (1998:506) om flyttning och kontroll av vissa punktskattepliktiga varor tas bort.

Det ger också myndigheten en större möjlighet att granska företag som misstänks fuska eller inte vill samarbeta vid granskningar.

– Skatteverket får dessutom lov att ta del av elektronisk information via internet även när ett företag inte samarbetar, framhåller regeringen.

LÄS OCKSÅ: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Foto: Kaboompics.com

Text: Redaktionen


Stort besked för bensin-och dieselbilar – EU-vändning på gång

2025 11 20

EU tycks vara på väg mot en ändring gällande det tilltänkta förbudet mot nya fossilbilar.

EU har sedan tidigare upprättat en plan om att fasa ut bensin-och dieselbilar till år 2035.

Då ska inga nya fossildrivna bilar komma ut på marknaden.

Men beslutet har fått motstånd från bilindustrin som bland annat hänvisar till krisen i Tyskland, och nu tycks en EU-vändning vara på gång.

Vändning på gång

Det var i början av 2023 som EU antog lagen om att stoppa bensin-och dieseldrivna personbilar från år 2035.

En djup industriell kris i Tyskland och en missnöjd bilindustri senare kan det vara på gång att ändras.

Det säger den moderata EU-parlamentarikern Tobias Tobé.

– Det pågår ett intensivt arbete och rätt snart kommer vi att presentera en ny lösning, förklarar han för SVT på torsdagen.

“Stark kritik”

Tobé lyfter fram den “starka kritik” som finns mot 2035-planen i exempelvis Tyskland.

Fordonsindustrin i landet har lamslagits och många har förlorat sina jobb.

Nu bekräftar han att man tittar på flera olika alternativ för någon slags kompromiss.

– Skulle man kunna hantera privatbilismen på ett sätt och företagens leasingbilar på ett annat? Det finns många diskussioner på väg framåt.

Läs mer: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Missnöje i Tyskland

Tysklands förbundskansler Friedrich Merz understryker enligt Euronews att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

“Inga förbud”

Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.

– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.

Läs mer: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Foto: Circle K

Text: Redaktionen