Populär app byts ut – används av en halv miljon svenskar

2025 02 14

En av världens mest nedladdade appar tycks leva på lånad tid.

För drygt tio år sedan exploderade dejtingapparna på marknaden, såväl i Sverige som utomlands.

I synnerhet tog Tinder en ledarroll i branschen och hade 2020 drygt en halv miljon svenska användare.

Men framgångssagan har vänt.

Dejtingappar som Tinder är i nästan fritt fall och överges nu i stor utsträckning.

– För tio år sedan var folk entusiastiska och pratade ganska öppet om vilka appar de fanns på. Nu har Tindermodellen dött för många unga människor, de vill inte svepa mer, säger Nichi Hodgson, författare till The Curius History of Dating, till BBC.

Backat 70 procent

Upplägget med Tinder är att du får se bilder på andra användare och en eventuell kort beskrivning om personen. Antingen sveper du ja eller nej – och sveper båda personerna ja blir det en matchning och möjligheten att inleda en konversation uppstår.

Nu tycks alltså användarna ha tröttnat.

I Storbritannien tappade Tinder nästan 600 000 användare enligt siffror från november 2024. Totalt har Match Group, bolaget som står bakom exempelvis Tinder och Hinge, rasat 70 procent i börsvärde de senaste tre åren.

Byts ut

Trenden som syns i andra länder finns också i Sverige.

– Vi ser en antiteknologisk revolution, men det kan också handla om att både män och kvinnor känner sig lite utnyttjade på apparna, säger kulturskribenten Minna Höggren, som även hon skrivit en bok om dejtingappar, till SVT Nyheter.

Det nya är att appar som Tinder istället byts ut till andra alternativ. Delvis mot speeddating och andra sociala mötesplatser i verkliga livet, men också mot andra appar.

– Vissa analytiker spekulerar i att för yngre människor, särskilt generation Z (folk födda efter millennieskiftet, red. anm.), börjar nyheten med dejtingappar försvinna, framhålls en Axiosstudie från 2023.

Nobbas av 8 av  10

Enligt samma studie nobbar 79 procent av “generation Z” regelbunden användning av dejtingappar.

Det är förödande siffror för Tinder som haft sin bas hos unga människor. Användare över 35 år är sällsynta.

 I åldersgrupperna över det finns det en och annan Tinderanvändare, men de är så få att de knappt syns i statistiken, har en rapport från Svenskarna och internet tidigare visat.

Foto: Kaboompic.com

Text: Redaktionen


”Står med byxorna nere” – Morgan Johansson går i taket

2025 12 03

Morgan Johansson (S) går till angrepp.

Tidöregeringen har betalat ut fem miljoner kronor för tre tjänster på den somaliska premiärministerns kansli.

Men varken svenska myndigheter eller ansvarigt departement vet vilka de betalda tjänstemännen är.

”Står med byxorna nere”

Det rör sig i själva verket om så kallade ”spöktjänster”, och miljonbeloppen har gått till tre redan högavlönade toppar inom den korrupta eliten i Somalia, uppger DN.

Morgan Johansson, Socialdemokraternas utrikespolitiska talesperson, rasar mot uppgifterna och riktar hård kritik mot migrationsminister Forssell (M) och biståndsminister Dousa (M).

– Nu står Johan Forssell och Benjamin Dousa med byxorna nere, säger Morgan Johansson till tidningen.

S och V menar att det är ”uppenbart” att pengarna går till korruption.

De kräver att mellanhänderna för utbetalningen – FN-organen IOM och UNDP samt världsbanken – kallas till riksdagens utrikesutskott.

Förslaget har dock tidigare röstats ned av Tidöpartierna.

LÄS OCKSÅ: ”Exakt som Biden” – film på Trump sprids som en löpeld

”Mest hycklande jag hört”

Vänsterpartiets migrationspolitiska talesperson Tony Haddou kräver också att Johan Forssell avgår som migrationsminister.

– När den här regeringen tillträdde sa de att biståndspolitiken ska präglas av öppenhet och transparens. Det är det mest hycklande jag hört någonsin, säger Tony Haddou till tidningen.

Johan Forssell har tidigare hävdat att det inte finns några tecken på korruption gällande de pengar som har betalats ut till Somalia.

– Vi arbetar inte direkt med Somalia utan det är ett samarbete med FN-organet IOM som jag har förtroende för. IOM är ett väldigt etablerat FN-organ som vi samarbetat med under lång tid, har Forsell sagt till SVT.

– Jag tror att vi behöver fler liknande typer av samarbeten för att personer som begått grova brott i Sverige ska tas emot i sina hemländer, tillade han.

Men enligt uppgifter har man alltså inte koll på vilka de somaliska tjänstemännen är, och enligt flera källor går alltså pengarna till så kallade spöktjänster.

LÄS OCKSÅ: Bakslag för hushållen – bank flaggar för räntehöjning

Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen


03dec25

Tvärvändning om bensin- och dieselbilar

2025 12 03

Sverige och övriga medlemsländer i EU har enats om att nya bilar inte längre kommer att få producera några koldioxidutsläpp från och med 2035.

Beslutet innebär i praktiken ett förbud mot försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer, det vill säga bensin- och dieselbilar.

Men nu vänder EU efter påtryckningar från Tyskland.

– EU-kommissionen öppnar för nya fordon med förbränningsmotorer även efter 2035, rapporterar tyska Handelsblatt med hänvisning till flera högt uppsatta ledamöter i EU-kommissionen.

”Ta hänsyn till geopolitiska utvecklingen”

Unionens kommissionär för hållbara transporter och turism, Apostolos Tzitzikostas, är en av flera EU-toppar som citeras.

– Vi är öppna för all form av teknik, säger han enligt tidningen.

– Vi vill hålla fast vid våra mål, men vi måste ta hänsyn till den geopolitiska utvecklingen. Vi måste se till att vi inte äventyrar vår konkurrenskraft samtidigt som vi hjälper den europeiska industrin att behålla sitt tekniska försprång, tillägger Tzitzikostas.

Skickade brev 

EU-kommissionen har reviderat förbudet efter påtryckningar från den tyska regeringen.

Bakgrunden är att Tysklands förbundskansler Friedrich Merz skickat ett brev till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. I brevet uppmanar förbundskanslern von der Leyen att överge planerna på ett totalförbud.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

Mellanlösning

Enligt den nya planen ska förbränningsmotorer som drivs med biobränslen tillåtas även efter 2035. Det kan exempelvis handla om bilar som körs på HVO (biodiesel).

Svenska Bioföreningen, Svevio, har argumenterat för en sådan lösning.

– Den samlade påverkan av en elbil är större än från en bil som drivs med ett biodrivmedel som HVO, säger Gustav Melin, vd Svebio, i ett uttalande.

– Moderna förbränningsmotorer har tillräcklig rening. I dag kommer 95 procent av partikelutsläppen från däck och asfalt, konstaterar Melin.

LÄS OCKSÅ: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen