Populära butiker kan läggas ned – tas för givna av de flesta

2025 01 17

Flera välbesökta butiker i Sverige hotas av nedläggning.

Budskapet var tydligt när branschorganisationen Svensk Handel i höstas släppte nya siffror på hur stölder, bedrägerier och hot har tagit ett järngrepp om många handelsföretag.

Tålamodet har varit nära bristningsgränsen.

– Det är oroväckande, och på sikt kommer det att få konsekvenser för gemene man.

– Butiker och service man tagit för givet riskerar att försvinna till följd av att brottsutsattheten förblir hög, har Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel, tidigare sagt i år.

Nya siffror idag: fortsatt allvarligt läge

När nu de nya siffrorna släpps på fredagen är skillnaden jämfört med föregående kvartal, som fick Svensk Handel att hissa varningsflagg, marginell.

Drygt 40 procent av landets butiker utsattes under sista månaderna av 2024 för brott eller hotfullt beteende, vilket är en minskning med fem procentenheter.

Vi vill fortsatt betona att hot och våldsproblematiken fortsatt är stora utmaningar för handelsföretagen och dess personal. 

– På sikt är utvecklingen vi sett över tid inte hållbar och riskerar att driva butiker bort från platser där de idag tillför samhällsnytta. Vi och våra medlemsföretag arbetar fortsatt aktivt med dessa frågor, säger Nina Jelver.

Polisanmäls knappt

Vad som också framgår i dagens besked är att en majoritet av stölderna inte ens polisanmäls.

Det är blott 43 procent av de svarande som uppger att detta går vidare till polisen.

En radikal minskning från föregående kvartal då motsvarande siffra var 63 procent.

– Det är allvarligt att en så stor andel av stölderna aldrig når rättssystemet. Om vi inte polisanmäler brotten får vi inte heller en rättvisande bild av problemets omfattning, vilket försvårar både brottsbekämpning och förebyggande arbete, säger Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel.

"Har blivit en samhällsfråga"

En stor faktor till att polisanmälningarna uteblir är tiden och energin som det kräver.

Att många utredningar läggs ner gör också att motivationen uteblir.

– Om rättssamhället ska kunna hjälpa handlarna måste vi få fler att våga och orka anmäla brott. Vi vill också se tydligare prioriteringar från polisen och en starkare handlingskraft för att minska brottsligheten och stärka tryggheten. Brotten mot handeln har blivit en samhällsfråga, understryker Nina Jelver.

Foto: Väla

Text: Redaktionen


FÖRSLAG: Stor ändring inför deklarationen 2026

2025 11 20

Regeringen presenterar ett förslag som ska ge Skatteverket utökade möjligheter inför nästa års deklaration.

Förslaget, som föreslås träda i kraft den 1 april 2026, ska ge myndigheten större mandat att granska bokföring hos olika företag.

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag som gör det möjligt för Skatteverket att granska företags bokföring via internet, uppger regeringen.

– Förslaget syftar till att möjliggöra nya och effektivare arbetssätt och att underlätta samverkan med kontrollerade företag.

Bokför alltmer digitalt

I allt större utsträckning används idag digitala tjänster för bokföring, till skillnad mot förr då många företagare förde bok för hand.

Samtidigt är Skatteverket begränsade genom en lag som säger att myndigheten inte får koppla upp sig mot internet för att göra granskningar av bokföringen hos företag.

– Detta gör att Skatteverket inte kan komma åt informationen direkt, utan företaget som granskas kan behöva skapa en kopia av materialet som sedan skickas vidare till Skatteverket, uppger regeringen, i ett uttalande.

– Det innebär ökad administration för både företag och Skatteverket och det finns risk för överföringsfel när man skapar en kopia av materialet. Dessutom ökar risken för att oseriösa företag undanhåller information.

LÄS OCKSÅ: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Vill ta bort förbudet

Regeringen vill nu att förbudet tas bort, så att Skatteverket kan koppla upp sig och komma åt räkenskapsmaterial och bokföring direkt.

– I lagrådsremissen föreslås att de förbud mot att verkställa granskning via telenät som finns i skatteförfarandelagen (2011:1244) och lagen (1998:506) om flyttning och kontroll av vissa punktskattepliktiga varor tas bort.

Det ger också myndigheten en större möjlighet att granska företag som misstänks fuska eller inte vill samarbeta vid granskningar.

– Skatteverket får dessutom lov att ta del av elektronisk information via internet även när ett företag inte samarbetar, framhåller regeringen.

LÄS OCKSÅ: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Foto: Kaboompics.com

Text: Redaktionen


Stort besked för bensin-och dieselbilar – EU-vändning på gång

2025 11 20

EU tycks vara på väg mot en ändring gällande det tilltänkta förbudet mot nya fossilbilar.

EU har sedan tidigare upprättat en plan om att fasa ut bensin-och dieselbilar till år 2035.

Då ska inga nya fossildrivna bilar komma ut på marknaden.

Men beslutet har fått motstånd från bilindustrin som bland annat hänvisar till krisen i Tyskland, och nu tycks en EU-vändning vara på gång.

Vändning på gång

Det var i början av 2023 som EU antog lagen om att stoppa bensin-och dieseldrivna personbilar från år 2035.

En djup industriell kris i Tyskland och en missnöjd bilindustri senare kan det vara på gång att ändras.

Det säger den moderata EU-parlamentarikern Tobias Tobé.

– Det pågår ett intensivt arbete och rätt snart kommer vi att presentera en ny lösning, förklarar han för SVT på torsdagen.

“Stark kritik”

Tobé lyfter fram den “starka kritik” som finns mot 2035-planen i exempelvis Tyskland.

Fordonsindustrin i landet har lamslagits och många har förlorat sina jobb.

Nu bekräftar han att man tittar på flera olika alternativ för någon slags kompromiss.

– Skulle man kunna hantera privatbilismen på ett sätt och företagens leasingbilar på ett annat? Det finns många diskussioner på väg framåt.

Läs mer: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Missnöje i Tyskland

Tysklands förbundskansler Friedrich Merz understryker enligt Euronews att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

“Inga förbud”

Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.

– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.

Läs mer: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Foto: Circle K

Text: Redaktionen