Populära drycker hotas av prischock – ökar med 50 procent

2025 08 10

Ett nytt förslag anger en kraftig höjning av skatt på alkohol, läsk och tobak.

Det handlar om Världshälsoorganisationen, WHO som föreslår dessa kraftiga skattehöjningar med målet att förbättra folkhälsan och stärka sjukvården.

– Vad man vill med en sån här skatt är att vi ska förändra vårt beteende och konsumera mindre ohälsosamma varor, och i vilken mån det gör det, beror på hur priskänsliga vi är, säger Erik Grönqvist, professor i hälsoekonomi, till SR.

Prishöjning på 50 procent

WHO presenterade nyligen sin nya strategi “3 by 35” på FN:s finanskonferens i Sevilla.

Förslaget går ut på att alla länder bör höja priserna på sockerhaltiga drycker, alkohol och tobak med 50 procent fram till år 2035.

Syftet är tvådelat - att minska konsumtionen av hälsoskadliga produkter som bidrar till sjukdomar som cancer, hjärt-kärlsjukdomar och diabetes – och samtidigt generera skatteintäkter som kan stärka pressade vårdsystem.

– Sjukvårdsskatter är ett av de mest effektiva verktygen vi har. Det är dags att agera, säger Jeremy Farrar, assisterande generaldirektör på WHO, i ett uttalande.

"Det fungerar inte"

Trots de ambitiösa målen har förslaget mött hård kritik, särskilt från dryckes- och alkoholindustrin.

– Det är djupt oroande att WHO fortsätter att bortse från över ett decennium av tydliga bevis som visar att beskattning av sockerhaltiga drycker aldrig har förbättrat hälsoresultaten eller minskat fetma i något land, meddelar Kate Loatman från International Council of Beverages Associations.

Även Erik Grönqvist ställer sig osäker till hur effektivt ett sådant förslag skulle bli i praktiken.

Enligt honom kan prisökningarna slå hårdast mot låginkomsttagare, som riskerar sämre ekonomi utan att hälsan förbättras.

– Vilket innebär att de kan få en svagare situation utan att få de här hälsovinsterna, säger Erik Grönqvist.

WHO undersöker nu även möjligheten att införa liknande skatter på ultraprocessad mat.

Foto: E Mclean

Text: Redaktionen


Varning utfärdas till de med Android-telefon

2025 12 07

Privata meddelanden på Android-telefoner kan snart övervakas.

En ny Android-funktion gör det möjligt för arbetsgivare att läsa, spara och arkivera användares sms – även sådana man trodde var raderade.

Google ändrar spelreglerna

Privata sms från jobbmobilen kan snart vara ett minne blott.

Google rullar ut funktionen Android RCS Archival, som låter arbetsgivare spara och granska allt du skriver i Google Messages – även raderade konversationer.

– Google Messages kan nu ”snappa upp och arkivera RCS-chattar” på alla Android-enheter som kontrolleras av en arbetsgivare, uppger Android Authority.

Forbes var de som uppmärksammade förändringen först.

– Plötsligt är förmånen med att få en telefon på jobbet inte så bra som den kan verka, säger säkerhetsexperten Zak Doffman till Forbes.

– Sms-meddelanden har setts som annorlunda, till skillnad från e-post som länge varit enkel för arbetsgivare att övervaka, fortsätter han.

Funktionen gäller specifikt företagsstyrda Android-telefoner där arbetsgivaren administrerar enheten och använder Google Messages som standardapp.

LÄS MER: Kim Jong-un tystar två stormakter – Seoul slår larm

Hundratusentals svenskar kan påverkas

Många användare tror att end-to-end-kryptering skyddar dem – men det stämmer bara när meddelandet skickas.

När sms:et landar i telefonen är det dekrypterat och går att läsa för systemadministratören.

Det är exakt där Google öppnar dörren för arbetsgivare.

Enligt Google är syftet att hjälpa företag följa lagkrav, särskilt inom finans, offentlig sektor och andra branscher där all kommunikation måste loggas.

Men effekten blir att ett stort antal svenskar kan övervakas.

Hundratusentals svenskar kan komma att beröras, då Android-telefoner är vanliga i kommuner, regioner, techbolag, industrin och konsultsektorn.

Därför införs funktionen

Google förklarar att vissa företag tidigare tvingats stänga av RCS-funktionen helt eftersom de inte kunnat arkivera meddelanden enligt lagkrav.

Med Android RCS Archival täpps den luckan nu igen, vilket gör att arbetsgivare kan spara alla sms-trådar, läsa mottagna och skickade meddelanden och ta del av innehåll som du själv raderat.

Allt sker i bakgrunden om IT-avdelningen aktiverat funktionen.

LÄS MER: UPPGIFTER: ”Farlig handling” mot militärplan – signalerar attack

Foto: C Banks

Text: Redaktionen


5 december 2025

Chipsfavorit försvinner från svenska affärer

2025 12 07

En älskad chipsvariant försvinner nu från butikshyllorna för gott.

En populär Estrellasmak går nu i graven från en av företagets mest älskade produktserier.

Efter flera år i sortimentet meddelar snacksjätten att smaken kommer ersättas av en ny.

En chipsfavorit ryker

Estrella uppger att det är sorten Västkustchips Cheddar & Rödlök som nu fasas ut.

– Estrella Västkustchips Cheddar & Rödlök har utgått och är slut på lager, uppger Estrella.

Snacksjätten bekräftar att de enda påsar som fortfarande finns är de i butik, som också är de sista.

Estrella uppger vidare att de planerar att ersätta smaken med nya varianter.

– Vecka fyra kommer en ny smak som ersätter denna, så bredda upp med andra Västkustchips fram till dess, meddelar de.

Funnits länge i sortimentet

Chipsen har funnits länge i sortimentet och varit en populär favorit bland konsumenter.

Men enligt Estrella har försäljningen och efterfrågan påverkat beslutet.

Även om borttagandet väcker sorg hos många konsumenter, försäkrar Estrella att de arbetar med fler, nya smaker som ska lanseras inom kort.

Chipssorter i förändring

Det är inte första gången chipssortimentet förändras i svenska butiker.

Flera av Estrellas limiterade chipssmaker har blivit så populära att de snabbt sålt slut i butik.

En av dem var Västkustchips med smak av tryffel och havssalt, som snabbt blev en favorit bland många kunder.

När varianten togs bort ur sortimentet väckte det kraftiga reaktioner, vilket ledde till att Estrella beslutade att återinföra smaken.

Den finns nu därför tillbaka på butikshyllorna.

Även en annan omtyckt klassiker, dillskruvar, kom tillbaka även den, till butikshyllorna efter stor efterfrågan från kunder.

Det senaste beskedet från Estrella innebär att butikshyllorna nu kan se annorlunda ut för dem som letar efter just “Cheddar & Rödlök”.

Andra populära smaker såsom Dill & Gräslök och Ranch & Gräddfil fortsätter att säljas i butiker runt om i landet.

Foto: O Kozachenko

Text: Redaktionen