Power vänder sig till kunderna – efter övertagandet av Media Markt

2024 02 17

Power går mycket bra sedan de tog över efter Media Markt.

Det har gått ungefär ett halvår sedan Power tog över MediaMarkts svenska verksamhet.

Nu meddelar företaget att man har nått en miljon medlemmar i Sverige, och elektronikkedjan understryker att tillväxten är mycket stark.

Det framhåller Power i ett pressmeddelande.

Varannan kund

Power meddelar att utvecklingen har varit mycket positiv sedan man tog över efter MediaMarkt.

– Sedan övertagandet av MediaMarkts svenska verksamhet i augusti har POWERs medlemsklubb MyPOWER vuxit stadigt. Intern statistik visar att så mycket som varannan kund väljer att ansluta sig till MyPOWER, och nu har klubben passerat milstolpen en miljon medlemmar.

Tackar kunderna

Robert van Toor, vd för Power Sverige, vänder sig till kunderna.

– Att vi nu är en miljon POWER-fans i Sverige efter bara ett halvår är ett fantastiskt kvitto på att vårt koncept lönar sig och att vår affär uppskattas! Det här känns otroligt roligt och vi ser fram emot att fortsätta erbjuda alla nuvarande och blivande MyPOWER-medlemmar exklusiva erbjudanden och branschens bästa bonussystem, säger han.

För att tacka kunderna går man även ut med en kampanj med billigare priser för medlemmar.

“Spara el och pengar”

Samtidigt som Power firar intresset från kunderna har man även informerat om tips för att hålla ner kostnaderna mot bakgrund av den rådande konjunkturen.

– Att få ner elkostnaden på kort, såväl som lång, sikt är såklart den största drivkraften hos konsumenterna. Genom att välja de mest energieffektiva modellerna när du exempelvis ska köpa nya vitvaror kan du spara många tusenlappar per år, säger Jörgen Bärnau vid Power.

– På kort tid kan du tjäna in den summa som du betalat extra för en mer påkostad och energisnål produkt.

Smarta produkter

Vidare förklarar han att det är så kallade “smarta produkter” som kan bidra till en starkare hushållsekonomi i längden.

Det handlar bland annat om nya element som kan minska elförbrukningen med upp till 30 procent jämfört med gamla modeller.

Foto: Noel Edling Pressbild Power

Text: Redaktionen


JUST NU: “Extremt virus” på kryssningsfartyg – folk får inte gå i land

2025 07 10

Ett “extremt smittsamt virus” har brutit ut på ett kryssningsfartyg i Norden.

Omkring 1 200 passagerare befinner sig ombord på fartyget.

Samtliga med symtom isoleras nu, rapporterar Dagbladet.

Det som har hänt är att ett norovirus, som den norska tidningen beskriver som “extremt smittsamt", har brutit ut.

– Det stämmer att det finns en infektion ombord. Det handlar om noroviruset, som är ett smittsamt mag-tarmvirus, bekräftar Remi Solberg från ArcticGuide Service Lofoten, enligt samma tidning.

"Smittbomb"

Fartyget beskrivs som en “en flytande smittbomb”.

Det befinner sig just nu på tur i norra Norge och är planerat att anlända till Alta på lördag.

Exakt hur många som smittats är oklart, men faran ligger i att norovirus kan överleva länge på ytor och är resistent mot många typer av desinfektionsmedel.

Kommunchefsäkaren i Alta, Ingun Heggheim, följer situationen.

Hittills har kommunens hjälp dock inte kallats in.

– I grund och botten hanterar fartyg sådana situationer själva genom att isolera de sjuka, och med hälso- och sjukvårdspersonal ombord. Skulle sjukhusvistelse bli nödvändig kan det vara lämpligt att kommunen bistår, säger hon till Dagbladet.

Får inte gå i land

Enligt chefsläkaren kan det bli en utmaning att hantera smittan.

Trånga utrymmen och nära kontakt mellan passagerare är faktorer som ökar risken för att folk ska dra på sig sjukdomen.

Enligt Remi Solberg var 50 personer sjuka i tisdags när fartyget lämnade Brønnøysund.

Hur många fler som har smittats är alltså hittills oklart, men alla med symtom har isolerats.

Ingen av dem har fått gå i land när fartyget stannat till i Leknes i norra Norge.

Arkivfoto: J Weiss

Text: Redaktionen


JUST NU: Lidl stoppar populärt kött – allt plockas bort

2025 07 10

Lidl stoppar en populär köttfärs från försäljning.

Beskedet kommer från butikskedjan på vid lunchtid på torsdagen.

– Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade, framhåller företaget i ett uttalande.

Allt plockas bort

Varan det handlar om är nötfärs av varumärket Butcher’s.

Skälet till det plötsliga stoppet är att det har upptäckts att det finns risk för tunna plastbitar i förpackningen.

Alla paket har nu stoppats.

– Samtliga berörda produkter är bortplockade ur butik, försäkrar Lidl.

Inlett utredning

Lidl tar den uppkomna situationen på största allvar.

– Vi utreder ärendet tillsammans med leverantören, understryker butikskedjan.

– För att säkerställa att något liknande inte sker igen.

Alla som hittills har köpt köttfärsen uppmanas att lämna tillbaka produkten till butik.

Det går bra att göra antingen där den inhandlades eller i någon annan av Lidl-butik.

– Kunderna får självklart pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto.

Gäller följande

Återkallandet gäller specifikt följande produkt:

  • Artikel: Nötfärs med fetthalt lägre än 10%
  • Förpackningsstorlek:1000g
  • Märke: Butcher’s
  • Sista förbrukningsdag:12-07-2025
  • Ident.Nr: 023406527364

Genomför regelbundna kontroller

Lidl understryker att man gör regelbundna oanmälda kontroller hos leverantörer. Dessa görs på plats och av ackrediterade institut.

 Vi går längre än vad lagstiftningen kräver och testar dessutom alla produkter i externa ackrediterade laboratorier för att säkerhetsställa att våra produkter uppfyller högsta kvalitet, förklarar Lidl.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen