Prins Carl Philip och Prinsessan Sofia vädjar till alla vuxna

2021 11 01

– Näthatarna står vid barnens säng när de ska somna, och de finns där när de vaknar. Vi måste agera för att stärka barn och ungas trygghet.

Det säger Prinsessan Sofia som tillsammans med Prins Carl Philip i dag besökte Fotografiska Museet i Stockholm för att inviga kampanjen ”Nej till näthat”.

Näthatarna finns med när barnen vaknar

Prinsparet har varit engagerat i kampen mot näthat och näthot under många år och de har en egen stiftelse som står bakom kampanjen.

– Mobiltelefonen finns med våra barn dygnet runt. Näthatarna står vid barnens säng när de ska somna, och de finns där när de vaknar. Vi måste agera för att stärka barn och ungas trygghet, säger Prinsessan Sofia enligt Expressen.

Prinsessan själv drabbad av näthat

– Det är sprunget från personlig erfarenhet, men det här har vuxit sig så stort. Vi har jobbat med den här frågan i fem, sex år och man har ju fått kunskap och tillsikt till sig under de här åren vilken dignitet de här problemen har, säger hon till tidningen.

Vuxna bör vara goda förebilder

Hon gjorde också en slående liknelse kring vad som kan drabba barnen i sociala medier.

– Vem skulle släppa ut sitt barn obevakat i en okänd park där vem som helst kan komma, och vad som helst kan hända, framhåller Prinsessan Sofia till tidningen.

Prins Carl Philip betonar hur viktigt det är att alla vuxna tänker sig för.

– Låt oss alla vara goda förebilder för våra barn, säger han rapporterar Expressen.

Prinsparets webbsida

Prinsparets stiftelse Nej till näthat bildades i samband med Prinsparets bröllop i juni 2015. Stiftelsens vision är att alla barn och unga ska ha möjlighet att vara sig själva och man arbetar för att främja en tryggare nätvardag för barn och unga samt ökad respekt och förståelse för alla med dyslexi.
– Det är så viktigt att vi tillsammans skapar förutsättningar för att barn och unga ska ha en trygg nätvardag. Att bli utsatt för hot och hat är aldrig något man ska behöva leva med, framhåller Prinsessan Sofia på Nej till näthats webbsida.

ANALYS

Prinsparets fantastiska engagemang är otroligt viktigt. Hela Sverige behöver hjälpas åt att motverka den förfärliga stämning som rådet i sociala medier där alltför många bär sig hemskt åt. De unga är ofta oskyddade och det är väldigt viktigt att de vuxna finns nära till hands. Sverige har mycket kvar i kampen mot näthatet och tyvärr står de vuxna själva för en stor del av hatet. Det behöver ökade insatser på nationell nivå mot näthatet.

Foto: Linda Broström Kungliga Hovstaterna

[yop_poll id="854"]

Ny mobilregel införs i sommar – ska gälla i hela Sverige

2025 04 24

Nya EU-regler gällande mobiltelefoner träder i kraft i sommar.

Det innebär därmed förändringar för hela Sverige.

Förändringarna är flera och den röda tråden är att mobilerna ska bli mer hållbara över tid.

En av de mest omtalade justeringarna är att alla mobiltelefoner numera måste tåla vatten, damm och ha ett hållbart skydd mot “oavsiktliga fall eller repor”.

– Krav på ekodesign kommer att gälla för smartphones och surfplattor som släpps ut på EU-marknaden från och med den 20 juni 2025, bekräftar EU-kommissionen i ett uttalande.

Dessutom införs regler om demontering och reparation, vilket innebär att tillverkaren blir skyldig att tillhandahålla reservdelar inom 5-10 arbetsdagar och i sju år efter att varan sålts.

Alla ska säljas med etikett

EU har fler krav som blir verklighet i sommar.

Till exempel ska då alla mobiltelefoner säljas med en etikett som idag vanligtvis syns på vitvaror som kylskåp och tvättmaskiner.

Det handlar om en energimärkning som måste informera om telefoners och surfplattors energieffektivitet och batterilivslängd. Även skyddet mot damm, vatten och fall ska framgå på etiketten.

Denna energimärkning kommer att hjälpa EU-konsumenter att göra mer informerade och hållbara köpval och uppmuntra hållbar konsumtion, framhåller EU-kommissionen.

Etiketten som ska synas på telefoner och surfplattor. Foto: EU-kommissionen.

Sparar två tredjedelar av energi

Enligt EU ska batterierna hålla åtminstone 800 så kallade laddcykler utan att tappa mer än 20 procent av den ursprungliga kapaciteten.

Produkter som undantas från de nya reglerna är sådana med vikbar skärm eller som redan släppts ut på marknaden före den 20 juni. Annars gäller förändringen samtliga mobiler och surfplattor med en skärm på 7-17,4 tum.

– Mobiltelefoner och surfplattor som produceras under dessa regler kommer att spara nästan 14 terawattimmar i primärenergi varje år till 2030, förklarar EU-kommissionen.

– Detta är en tredjedel av den primära energiförbrukningen för dessa produkter idag. De nya reglerna kommer också att bidra till att optimera användningen och återvinningen av kritiska råvaror.

LÄS MER: Mobilbolag i konkurs – “Aldrig tidigare skådade utmaningar”

Foto: Kaboompics.com

Text. Redaktionen


Rusning till Swedbank – “exceptionellt”

2025 04 24

Swedbank stänger en rad kontor för spontana besök över hela Sverige.

Storbanken ligger i botten när det gäller kundnöjdheten bland svenska privatkunder, enligt en mätning från Svenskt Kvalitetsindex.

Swedbank har framför allt fått kritik för att vara otillgängliga och har själva lovat att bli bättre att svara i telefon.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, sade Anna-Karin Laurell, chef för Svensk bankverksamhet på Swedbank, till Di i februari.  

Stänger för spontanbesök  

Samtidigt har en rad Swedbankkontor över hela Sverige stängt för spontana besök.

Totalt handlar det om 23 av 142 kontor i landet som tagit bort möjligheten, enligt Lapplandsbaserade Lokaltidningen.

Förändringen trädde i kraft den 3 mars och istället hänvisas kunder till telefon eller internet för enklare bankärenden.

Det är ett besked som tagits emot av kraftig kritik på flera orter som berörs.

– Många är förtvivlade, säger en bankkund i skånska Klippan till HD.

Rusningen: långa köer  

Nu syns också konsekvenserna av att möjligheten till spontanbesöken försvunnit, i kombination med begränsade öppettider.

I Helsingborg ringlar sig köerna långa utanför Swedbanks kontor, rapporterar HD. 

Väktare har behövt kallas in för att hålla ordning.  

– Det är extra mycket idag, eftersom det är första dagen efter påsk. Det här är exceptionellt, säger Swedbanks presschef Hannes Mård till tidningen.  

Två av tre kunder ringer 

Enligt Swedbank tar två av tre kunder kontakt via telefon. Banken menar att anpassningen är nödvändig.

Det handlar inte heller om att kontoren läggs ned, utan de omvandlas till rådgivningskontor.

Liknande trender syns över hela landet, från söder till norr.

I Jönköping stängde Swedbank för spontabesök redan 2021 medan exempelvis Haparanda omfattas av de nya villkoren som infördes nu i mars.

För att anpassa oss till våra kunder omfördelar vi resurser så att vi kan möta våra kunder där de vill träffa oss. Det skapar förutsättningar för att öka vår tillgänglighet på telefon, förklarar Charlotte Nilsson, presskommunikatör på Swedbank, för Haparandabladet.

LÄS MER: Så mycket bör “de flesta” hushåll ha i akutbuffert – enligt storbanken

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen