Putins livvakt avslöjar: Diktatorn är livrädd i badrummet

2023 09 13

Vittnen från Vladimir Putins innersta krets träder nu fram och avslöjar häpnadsväckande information om den ryska diktatorn.

Ett av vittnena är Putins före detta livvakt, Vitalyj Berizjaty.

Han hade en roll som hundförare i samband med personskyddet av diktatorn, och han menar att Putins paranoia är total.

Det rapporterar The Telegraph med hänvisning till en intervju Vitalyj Berzjaty gjort med den fristående ryska tv-stationen TV Rain.

Vågar inte tvätta

Enligt livvakten sträcker sig Putins oro ända in i badrummet.

Han vågar inte ens sköta sin egen tvätt – och attackdykare står för säkerheten utanför presidentens semesterhem.

– Så mycket fruktar han för sitt liv, säger Vitalyj Bezjaty.

Ljög för personalen

Hundföraren uppger att han jobbade vid en av Putins bostäder på Krymhalvön 2014. 

Redan på den tiden ljög den ryska ledaren för sin personal – enligt Bezjaty för att ingen skulle veta vad han sysslade med.

Uppgifterna om Putins paranoia bekräftas även av en annan livvakt till diktatorn, enligt The Telegraph.

Han berättar att Putin kunde iscensätta en konvoj av bilar som körde mot flygplatsen – enbart för att alla andra skulle tro att presidenten hade rest iväg.

Officer har liknande vittnesmål

Liknande vittnesmål delgavs i våras av Glev Karakulov – officer i Vladimir Putins säkerhetsstyrka FSO under 13 års tid.

Intervjun var där och då unik.

Glev Karakulov genomförde över 180 resor tillsammans med diktatorn, och menar att någonting hände med Putin 2009.

– All mat inspekteras och testas av en specialgrupp. På resor följer brandmän och ingenjörer med för att undersöka alla lokaler, sade den tidigare officeren i intervjun som gjordes i ett samarbete mellan bland annat SVT och den Londonbaserade grävredaktionen Dossier Center.

Använder aldrig internet

Det har ofta cirkulerat rykten om att Putin inte använder internet. Diktatorn själv har sagt att han inte äger en smartphone, medan Kremls talesperson Dmitirj Peskov hävdat att Putin surfar på nätet “då och då”.

Enligt Gleb Karakulov använder inte den ryska presidenten internet överhuvudtaget.

– Han får bara information från sin innersta krets, vilket betyder att han lever i ett informationsvakuum, säger avhopparen enligt SVT.

LÄS MER: Unik intervju – före detta officer avslöjar Putins hemligheter

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionne


UPPGIFTER: Kreml använder hemlig “mellanhand“ för oljeexport

2025 12 02

Ryssland försöker använda ett asiatiskt land som mellanhand för oljeexport.

Ukrainsk underrättelsetjänst uppger att Ryssland använder Vietnam för att kringgå oljesanktioner och säkra finansiering för kriget i Ukraina, rapporterar ukrainska RBC.

Kringgår sanktioner

Enligt Ukrainas försvarsunderrättelsetjänst (HUR) har Ryssland tecknat flera avtal med Vietnam för att stärka samarbetet inom olje- och gasindustrin.

Avtalen omfattar både ryskt och vietnamesiskt territorium samt Vietnams kustnära havsområden, med inblandning av företagen Zarubezhneft, PetroVietnam och det gemensamma bolaget Vietsovpetro.

– Hur Ryssland systematiskt skapar internationella partnerskap för att kringgå sanktioner är ett tydligt tecken på att de försöker säkra långsiktiga intäkter för kriget i Ukraina, säger en talesperson från HUR.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Export via tredje länder

Enligt HUR ger avtalen parterna rätt att etablera dotterbolag i tredje länder, vilket möjliggör export av rysk olja under vietnamesisk flagg och döljer den verkliga ursprungsplatsen.

– Särskilt anmärkningsvärt är att avtalet mellan Ryssland och Vietnam fastställer ett lägsta försäljningspris för olja på minst 75 dollar per fat, vilket är betydligt högre än det pristak på 47,6 dollar per fat som EU-länderna införde i juli 2025, uppger HUR via Telegram.

– Med tanke på Kremls försök att säkra ett ”garanterat” oljepris på längre sikt är det fullt möjligt att ryska underrättelsetjänster kommer att intensifiera operationer riktade mot internationella energikedjor – inklusive sabotage av infrastruktur i andra länder.

Sanktioner och risker

USA och EU har under hösten infört nya sanktioner mot Ryssland för att minska Kremls intäkter och förhindra kringgående av restriktionerna.

I oktober lanserade USA sanktioner mot bland annat Rosneft och Lukoil samt 36 dotterbolag, och EU godkände sitt 19:e sanktionpaket mot Ryssland.

EU förbereder dessutom ytterligare åtgärder mot Ryssland och Belarus, som är allierad med Moskva.

Sanktionerna omfattar bland annat restriktioner mot oljeexport, finansiella transaktioner och exportkontroller på avancerad teknik.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


2dec25

JUST NU: Ny regel vid besiktningen – vanligt krav slopas

2025 12 02

Sedan 2018 utrustas alla nya bilar med SOS-tjänsten eCall, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

I dag beräknas över 1,5 miljoner personbilar i Sverige vara utrustade med eCall.

Vid besiktning av fordonen kontrolleras funktionen. En varningslampa som indikerar för fel i eCall-systemet kan komma att tändas och enligt nuvarande regler ska fordon då underkännas och beläggas med körförbud.

Men nu slopas kravet, som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten.

Transportstyrelsen uppmanar samtliga besiktningsföretag att avstå från att kontrollera eCall vid besiktning. Detta eftersom flera fordon skulle underkännas i samband med att eCall inte längre kan kopplas upp mot de gamla näten.

– Den här lampan kan alltså komma att indikera ett fel som beror på att uppkopplingen mot nät saknas – inte att något i själva fordonet är trasigt. Det behövs ytterligare information från diagnossystemet för att förstå av vilken anledning varningslampan tänds och den informationen är svår att få fram, säger Mikael Kyller, sektionschef på Transportstyrelsen.

Nya regler 1 januari

Den nya regeln väntas formellt träda i kraft i början av januari. Men besiktningsföretagen uppmanas redan nu att avstå från att kontrollera eCall.

– Vi har ingen reell rätt att kräva att besiktningsföretagen gör så här men de är också måna om att hantera den här situationen på ett bra sätt gentemot sina kunder. Fordonsägare skulle annars kunna drabbas av brister som både är svåra att kontrollera och reparera och regelförändringen är på gång, säger Mikael Kyller.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

FAKTA: eCall i svenska bilar

- Bara sedan kravet på eCall infördes 2018 har det registrerats cirka 1,6 miljoner personbilar.

- Utöver dessa kan även äldre bilar drabbas av fel på komfortfunktioner eller eCall.

- Även om systemet inte var obligatoriskt innan 2018 kan det anses utgöra en brist hos fordonet om funktionen uteblir, exempelvis om man köpt en begagnad bil som säljaren lovat ska ha eCall.

Källa: Riksförbundet M Sverige

LÄS OCKSÅ: MOTOR: Mångmiljonär död i ”bisarr” olycka – enorm samling skänks bort 

Foto: Obi

Text: Redaktionen