Rekordmånga kvinnor fryser sina ägg

2024 09 01

Allt fler kvinnor väljer att frysa sina ägg för att kunna bilda familj senare, men några garantier för att det fungerar finns inte.

I det moderna samhället är det många som vill vänta länge med att bilda familj.

Därför blir det också allt vanligare att kvinnor fryser sina ägg för att förlänga sin fertilitet.

Idag finns det flera privata aktörer som erbjuder den tjänsten.

Men det är inte säkert att man kan få barn med hjälp av de frysta äggen – och kostnaden är väldigt hög, rapporterar SVT.

Rekordmånga fryser sina ägg – trots hög kostnad

Trots det är antalet kvinnor som väljer att frysa sina ägg på väg mot rekordnivåer.

2023 valde 889 kvinnor i Sverige att frysa sina ägg, vilket kan vara ett rekord, enligt preliminära siffror från Q-IVF, uppger kanalen.

Att frysa sina ägg är dock väldigt kostsamt.

Det kan vara nödvändigt att göra flera ägguttag, och ett enda sådant uttag kostar 30 000 kronor. Dessutom kostar det 3000 kronor per år att ha äggen frysta.

Ålder påverkar

Det finns dessutom ingen garanti för att kvinnan kan bli gravid med de frysta äggen.

– Sannolikheten för om det ska lyckas beror också på hur gammal man är när man fryser in äggen, men frågan är hur kostnadseffektivt det blir om man är ung när man fryser in ägg, säger Emma Frans, forskare och vetenskapsskribent, till SVT.

Trenden att frysa ned sina ägg har därför vållat en del debatt.

Aftonbladets kolumnist Irena Požar skrev exempelvis tidigare i år att ”äggbranschen skapar falsk trygghet och hål i kvinnors plånböcker”.

– Det är en falsk trygghet som kostar multum, och som rätt och slätt bara är ännu ett sätt att tjäna pengar på ojämställdhet, menar kolumnisten.

Så gammal bör kvinnan vara

Enligt Carl von Linnékliniken, som utför äggfrysning, görs en individuell bedömning av vem som kan frysa sina ägg.

Åder, medicinska förutsättningar och kvinnans så kallade äggreserv är avgörande.

Enligt kliniken bör kvinnan vara yngre än 35-37 år för att ha en god chans att äggen ska ge upphov till graviditet längre fram.

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


JUST NU: Natos artikel fem kan aktiveras

2025 11 18

Helgens sabotage mot en järnväg i Polen utreds som sabotage.

Två ukrainska medborgare, som agerat på uppdrag av rysk underrättelsetjänst, misstänks ha anordnat explosionen på järnvägen mellan Warszawa och Lublin – en tågsträcka som bland annat används för vapenleveranser till Ukraina.

Gärningspersonerna använde sprängämnet C4, rapporterar den polska tidningen Fakt.

– Sprängladdningen C4 detonerades med hjälp av en 300 meter lång elkabel. Deras avsikt var att orsaka en tågolycka, skriver tidningen.

Öppnar för artikel fem

Efter utförandet av sabotaget ska de misstänkta ha flytt över gränsen till Belarus.

Nu kan Polen aktivera Natos artikel fem, som fastställer att en väpnad attack mot ett Natoland ses som en attack mot alla medlemsstater.

Den polske generalen Mieczysław Bieniek utesluter inte ett sådant scenario.

– Natos artikel fem är avsedd att aktiveras när väpnad aggression förekommer, men även i situationer med aggression av terrorkaraktär. Först måste detta dock bevisas, säger han till Fakt.

– Låt oss komma ihåg att efter attacken mot World Trade Center aktiverades artikel fem när det bevisades att flygplanen styrdes av terrorister som hade anlänt från al-Qaidas baser i Afghanistan, tillägger generalen.

Om artikel fem aktiveras är varje Natoland förpliktigat att stödja den medlem som angripits.

LÄS MER: ”Oöverträffad attack” – Ukraina har slagit till 

Kommer begära hjälp

General Bieniek utesluter inte att Polen kan åberopa Natos artikel fem.

Men innan det blir aktuellt kommer landet sannolikt aktivera försvarsalliansens artikel fyra, som innebär att medlemsländerna ska samråda om det säkerhetshot som uppstått.

– När gärningsmännens identitet officiellt bekräftats, kan vi begära att artikel fyra i Natofördraget aktiveras. De ger oss möjlighet att samråda med våra partners och genomföra åtgärder för bättre övervakning av området tillsammans med våra allierade, säger Bieniek till tidningen.

LÄS OCKSÅ: ”Vår sista sommar i fred” – Tyskland varnar hela Europa

Foto: 

Text: Redaktionen


24 september 2025

Coop backar – tar bort reklam efter kritikstorm

2025 11 18

Coop tar nu bort en uppmärksammad reklam.

Det handlar om en reklamskylt som har använts för att marknadsföra iskaffe.

På skylten fanns vad som beskrivs som en lättklädd kvinna som håller i en iskaffe.

Efter att bland annat föreläsaren och kriminologen Nina Rung uppmärksammat saken har Coop nu beslutat att ta bort reklamen, rapporterar TV4.

“Helt knas”

Nina Rung menar att reklamen med den lättklädda kvinnan inte var passande.

– Det är helt knas att man gör reklam för iskaffe med en kvinnokropp som är extremt objektifierad, säger hon enligt kanalen.

Hon reagerade efter att ha gått in i en Coop-butik med sin 16-åriga dotter.

Rung lade då ut ett inlägg på Instagram som uppmärksammades – och kort därefter meddelade Coop att reklamen tas bort från alla butiker.

“Hade inte det”

Coop framhåller att majoriteten av reklamen i kedjans butiker är deras egen.

– En mindre del kommer från de som producerar maten eller drycken (leverantörerna). I de allra flesta fall har vi en dialog om vilket marknadsföringsmaterial som följer med varorna ut i butikerna men i det här fallet hade vi inte det, meddelar matjätten.

Läs mer: Nytt besked om elpriserna – så blir det i vinter

Coops svar

Rung har lagt ut ett inlägg på Instagram där Coop tar ansvar för det hela.

Butikskedjan tackar henne då för att “ha uppmärksammat oss på det här skyltmaterialet”.

– Vi har pratat ihop oss internt och kommer se till att skyltmaterialet tas bort från våra butiker, framgår av inlägget.

“Ett steg i taget”

Nina Rung beskriver det som en framgång samtidigt som hennes följare hyllar både henne och Coop efter beslutet.

– Så det går att få till en förändring. Ett litet steg i taget, skriver Rung.

– Bra där av både dig och Coop, skriver en följare.

– Så bra gjort av dig och också en eloge till Coop som stannar upp, tänker till och agerar, skriver en annan.

Läs mer: “Radera det direkt” – Folksam varnar för mejl

Foto: Coop

Text: Redaktionen