Riksbanken varnar: kunder kan portas från sina banker

2023 10 30

Oskyldiga kunder riskerar att stängas av helt från att ha bankkonton.

Det är Riksbankens farhåga efter att ha tagit del av den så kallade betalningsutredningen som leds av Moderaternas förre partiledare Anna Kinberg-Batra.

Myndigheten flaggar för en kollision mellan bankernas ansvar att tillhandahålla konton för alla – och kravet på att porta kunder man misstänker för penningtvätt.

Det går ut över oskyldiga, framhåller riksbankschefen Erik Thedéen till Dagens Nyheter.

– Vi säger inte att man som dokumenterad och tydlig risk för samhället, om man är brottsling eller terrorist, ska få ha ett konto. Men vi menar att banken inte så lättvindigt och slentrianmässigt ska kunna stänga av folk som bedöms utgöra en risk.

Betonar inkludering

Erik Thedéen betonar vikten av inkludering och motsätter sig alternativet där man “stänger ute delar av befolkningen” när bankerna bedömer att det finns en risk.

Istället för en sådan lösning vill Riksbanken att bankerna erbjuder en annan tjänst – begränsade bankkonton.

Antingen i form av belopp eller vad kontona kan användas till.

– Det skulle göra att man kan begränsa riskerna väsentligt men ändå möjliggöra det för nästan alla att ha konto, säger Erik Thedéen till DN.

Skickat in svar

Riksbanken har nu skickat in sitt remissvar på utredningen till Finansdepartementet.

Myndigheten understryker där vikten av att bankerna måste erbjuda konton med begränsad funktionalitet, alternativt stärka övervakningen av konton, om det är så att man misstänker brott.

Alternativet riskerar som sagt att exkludera oskyldiga.

–  Riksbanken anser att det enskilt viktigaste för att förbättra inkluderingen på betalningsmarknaden är att säkerställa konsumenters och företags tillgång till betalkonto med tillhörande betaltjänster, framhåller myndigheten i en skrivelse.

"Räcker inte"

Att begränsa bankkonton föreslås också i den aktuella utredningen.

Men Riksbanken menar att det måste göras mer än vad som framgår i förslaget.

– De av Betalningsutredningen föreslagna åtgärderna är ett steg i rätt riktning för att möjliggöra finansiell inkludering, framhåller Riksbanken.

– Enligt Riksbankens uppfattning är förslagen dock inte tillräckliga för att säkerställa digital inkludering på betalningsmarknaden.

Foto: Johanna Hanno

Text: Redaktionen


BankID gör flera förändringar – därför måste du uppdatera

2025 08 13

BankID gör nu ett flertal förändringar som påverkar både privatpersoner och företag.

Förändringarna rör både äldre versioner av appen som snart stängs ner och begränsat stöd för vissa äldre Android-telefoner.

Detta innebär att många användare behöver uppgradera både app och enhet för att fortsätta använda tjänsten.

Efter sommaren kommer två äldre versioner av BankID att stängas ned. Version 5.0 försvinner redan den 30 augusti, medan version 5.1 stängs den 30 september.

Beslutet är en del av en gradvis uppdatering. För användare innebär det att man behöver uppdatera till den senaste versionen av BankID.

Förändrar e-tjänster  

Den nya versionen kräver att de med företag gör vissa justeringar i integrationen för att allt ska fungera korrekt.

Steget där kunden tidigare knappat in sitt personnummer tas bort, en rörlig QR-kod visas när BankID används på en annan enhet, och appen startar automatiskt på samma enhet via autostart.

– Om du är osäker på vilken version du använder kan du kontrollera den URL din e-tjänst anropar. I slutet av adressen ser du versionen, meddelar BankID.

– Om din URL slutar med 5.0 eller 5.1 använder du en av de versioner som kommer stängas efter sommaren.

Androidanvändare påverkas

BankID  bekräftar även att stödet för Android 8, ett operativsystem från hösten 2017, nu fasas ut.

Det betyder att användare med äldre Androidtelefoner snart måste uppgradera för att kunna använda BankID.

Äldre operativsystem ses kontinuerligt över hos BankID för att säkerställa att de är tillräckligt säkra och kan stödja alla funktioner som krävs för en trygg e-legitimation.

Säkerhet i fokus

Att avveckla äldre versioner handlar främst om säkerhet, men även användarnas behov vägs in.

BankID stödjer alla operativsystem som får säkerhetsuppdateringar, men när det gäller äldre operativ som Android 8 behöver BankID väga säkerheten mot hållbarhetsaspekten.

För användare med Android 8 innebär detta att det snart blir nödvändigt att skaffa en nyare enhet för att kunna identifiera sig digitalt.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Ica-handlare slår larm – “Kan inte ta mer samhällsansvar”

2025 08 13

Ica-handlaren Joakim Söderlund slår larm om situationen för handlarna i Sverige.

Det råder stora problem för svenska handlare.

Butiker runt om i landet utsätts återkommande för olika former av brott.

Nu slår Ica-handlaren Joakim Söderlund larm om situationen, rapporterar Tidningen Näringslivet.

“Kan inte ta mer ansvar”

Söderlund pratar om alla brott han har bevittnat genom åren, bland annat en gång då han blev blåslagen och fick åka till sjukhus.

Utredningen lades dock ner, och Söderlund understryker att brottsligheten “har blivit vardag” för honom och hans kollegor.

– Vi kan inte ta mer samhällsansvar än vad vi redan gör, säger han.

– Vi tar ett otroligt stort ansvar för vår egen säkerhet men vi kan inte göra polisen eller åklagarnas jobb.

“Minst en om dagen”

Även Samir Cherif som driver Hemköpsbutiker vittnar om situationen.

Han förklarar att det är ett återkommande problem.

– Vi polisanmäler minst en person om dagen för stöld eller snatteri, säger han.

– Det är främst kött som är attraktivt men även ost och kaffe.

Läs mer: Svensk matjätte tvingas lägga ner fabrik

Brett problem

Larmet torde inte komma som någon överraskning för branschorganisationen Svensk Handel, som under en tid har tagit upp problemet.

Efter en period där handelns brottsutsatthet minskat något från höga nivåer, kan det nu konstateras att Säkerhetsindex återigen ökar. 

42 procent av butikerna anger att de utsattes för stöld, hot/våld, inbrott eller hotfullt beteende. 

Det är sju procentenheter högre än första kvartalet 2025.

“Oroväckande”

Under det andra kvartalet polisanmäldes 36 procent av alla stölder i butik. 

– Det är oroväckande att brottsutsattheten återigen ökar, säger Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel.

– Det sedan länge känt att stölder och hotfulla situationer blivit vardag i butik, och det är inte omöjligt att andra kvartalets ökning är en direkt konsekvens av att brott mot handeln, särskilt stölder, sällan har några konsekvenser. Detta vet de kriminella elementen givetvis om.

Foto: Icagruppen

Text: Redaktionen