Riksdagsparti efter Arlaskandalen – vill införa fängelsestraff för grovt djurplågeri

2021 06 07

Det har varit upprörda känslor sedan avslöjandet i morse om att kor återigen vanvårdats till döds på en Arlagård – och nu reagerar ett av partierna.

Det är Miljöpartiet som reagerar starkt på avslöjandet av Sveriges Radio.

Då SVT avslöjade att korna plågats svårt på en Arlagård i Hälsingland gick Arla ut vitt och brett och lovade att korna hade fått det bra. Arla publicerade bilder med kor på grönbete på sin webbsida och lovade att korna nu hade sålts vidare till bra gårdar i regionen. Men

P4 Jönköping rapporterar idag att kossorna istället såldes vidare till gårdar runt om i Sverige och bland annat till en annan skandalgård i Jönköpings län där de gick en hemsk död till mötes.

Stoppa djurplågeriet

– Flera av korna hittades vanvårdade och döda på en gård i Jönköpings län, rapporterar SR.

Av de 8 partierna är det bara ett parti som i dag har reagerat genom att att gå ut på sin partisida på både Facebook och Instagram och det är Miljöpartiet.

– Återigen har det kommit fram att kor plågats ihjäl i Sverige. Det är tydligt att skyddet för djur måste stärkas, meddelar Miljöpartiet de Gröna som bland annat gått ut med bilden ovan med en kossa och texten "För mig".

Under rubriken ”Vi vill stoppa djurplågeriet ” går MP ut med följande 3 st förlag:

✅ Mycket hårdare straffskala  

Den som plågar ihjäl djur ska kunna hamna i fängelse. “Grovt djurplågeri” bör införas som brott. Det kan vara stor skillnad på plågeri och plågeri, och straffet ska spegla brottets allvar.

✅ Kraftigt ökade kontroller 

Gårdar måste kontrolleras mer regelbundet och oftare än idag. Vi vill stärka resurserna för länsstyrelsernas djurskyddstillsyn och återupprätta en djurskyddsmyndighet för att säkra djurens välbefinnande.

✅ Skydda djuren i grundlagen

Idag har djur till skillnad från människor och företag inget grundlagsenligt skydd, det vill vi ändra på så att djurs mående tas på allvar.

ANALYS

Djurskyddsfrågor engagerar många väljare runt om i Sverige och är en fråga som berör många på djupet. Avslöjandena inom livsmedelssektorn den senaste tiden är förfärliga och alla partier behöver vakna till i frågan och markera att det är mycket allvarligt att misshandla djur.

Miljöpartiet torde ha stort stöd från väljarna när det gäller starkare åtgärder för att motverka att djur, som till exempel kor, plågas till döds.

[yop_poll id="169"]

UPPGIFTER: Kreml använder hemlig “mellanhand“ för oljeexport

2025 12 02

Ryssland försöker använda ett asiatiskt land som mellanhand för oljeexport.

Ukrainsk underrättelsetjänst uppger att Ryssland använder Vietnam för att kringgå oljesanktioner och säkra finansiering för kriget i Ukraina, rapporterar ukrainska RBC.

Kringgår sanktioner

Enligt Ukrainas försvarsunderrättelsetjänst (HUR) har Ryssland tecknat flera avtal med Vietnam för att stärka samarbetet inom olje- och gasindustrin.

Avtalen omfattar både ryskt och vietnamesiskt territorium samt Vietnams kustnära havsområden, med inblandning av företagen Zarubezhneft, PetroVietnam och det gemensamma bolaget Vietsovpetro.

– Hur Ryssland systematiskt skapar internationella partnerskap för att kringgå sanktioner är ett tydligt tecken på att de försöker säkra långsiktiga intäkter för kriget i Ukraina, säger en talesperson från HUR.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Export via tredje länder

Enligt HUR ger avtalen parterna rätt att etablera dotterbolag i tredje länder, vilket möjliggör export av rysk olja under vietnamesisk flagg och döljer den verkliga ursprungsplatsen.

– Särskilt anmärkningsvärt är att avtalet mellan Ryssland och Vietnam fastställer ett lägsta försäljningspris för olja på minst 75 dollar per fat, vilket är betydligt högre än det pristak på 47,6 dollar per fat som EU-länderna införde i juli 2025, uppger HUR via Telegram.

– Med tanke på Kremls försök att säkra ett ”garanterat” oljepris på längre sikt är det fullt möjligt att ryska underrättelsetjänster kommer att intensifiera operationer riktade mot internationella energikedjor – inklusive sabotage av infrastruktur i andra länder.

Sanktioner och risker

USA och EU har under hösten infört nya sanktioner mot Ryssland för att minska Kremls intäkter och förhindra kringgående av restriktionerna.

I oktober lanserade USA sanktioner mot bland annat Rosneft och Lukoil samt 36 dotterbolag, och EU godkände sitt 19:e sanktionpaket mot Ryssland.

EU förbereder dessutom ytterligare åtgärder mot Ryssland och Belarus, som är allierad med Moskva.

Sanktionerna omfattar bland annat restriktioner mot oljeexport, finansiella transaktioner och exportkontroller på avancerad teknik.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


2dec25

JUST NU: Ny regel vid besiktningen – vanligt krav slopas

2025 12 02

Sedan 2018 utrustas alla nya bilar med SOS-tjänsten eCall, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

I dag beräknas över 1,5 miljoner personbilar i Sverige vara utrustade med eCall.

Vid besiktning av fordonen kontrolleras funktionen. En varningslampa som indikerar för fel i eCall-systemet kan komma att tändas och enligt nuvarande regler ska fordon då underkännas och beläggas med körförbud.

Men nu slopas kravet, som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten.

Transportstyrelsen uppmanar samtliga besiktningsföretag att avstå från att kontrollera eCall vid besiktning. Detta eftersom flera fordon skulle underkännas i samband med att eCall inte längre kan kopplas upp mot de gamla näten.

– Den här lampan kan alltså komma att indikera ett fel som beror på att uppkopplingen mot nät saknas – inte att något i själva fordonet är trasigt. Det behövs ytterligare information från diagnossystemet för att förstå av vilken anledning varningslampan tänds och den informationen är svår att få fram, säger Mikael Kyller, sektionschef på Transportstyrelsen.

Nya regler 1 januari

Den nya regeln väntas formellt träda i kraft i början av januari. Men besiktningsföretagen uppmanas redan nu att avstå från att kontrollera eCall.

– Vi har ingen reell rätt att kräva att besiktningsföretagen gör så här men de är också måna om att hantera den här situationen på ett bra sätt gentemot sina kunder. Fordonsägare skulle annars kunna drabbas av brister som både är svåra att kontrollera och reparera och regelförändringen är på gång, säger Mikael Kyller.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

FAKTA: eCall i svenska bilar

- Bara sedan kravet på eCall infördes 2018 har det registrerats cirka 1,6 miljoner personbilar.

- Utöver dessa kan även äldre bilar drabbas av fel på komfortfunktioner eller eCall.

- Även om systemet inte var obligatoriskt innan 2018 kan det anses utgöra en brist hos fordonet om funktionen uteblir, exempelvis om man köpt en begagnad bil som säljaren lovat ska ha eCall.

Källa: Riksförbundet M Sverige

LÄS OCKSÅ: MOTOR: Mångmiljonär död i ”bisarr” olycka – enorm samling skänks bort 

Foto: Obi

Text: Redaktionen