Rusning till biograferna – enorm öppningshelg för nya filmen

2025 12 21

Den senaste filmen i Avatar-serien går nu på biografer.

Och filmtittare verkar vara intresserade.

Bara under öppningshelgen har Avatar: Fire and Ash dragit in så mycket som motsvarande 3,2 miljarder kronor globalt.

Men åsikterna om den nya rullen är spridda.

Rusning till biograferna

Med de starka siffrorna har den nya Avatarfilmen haft den näst bästa öppningshelgen under 2025 – bara bakom Zootopia 2, rapporterar AP.

Avatar-serien har som bekant dragit in enorma summor pengar – och även den senaste filmen väntas fortsätta göra succé.

– Det är inte premiärhelgerna som är grejen med Avatar-filmerna. Det är hur de presterar efter premiären som har gjort dem till tidernas näst och tredje största filmer, säger filmkonsulten David A. Gross.

Det är Avatar: Fire and Ash

Avatar: Fire and Ash har Sam Worthington, Zoe Saldana, Kate Winslet och Sigourney Weaver i huvudrollerna – och är regisserad av James Cameron.

Filmen följer Jake och Neytiri vars familj kämpar med sorgen efter Neteyams död och möter en ny, aggressiv Na'vi-stam - Askfolket - ledda av den eldhärjade Varang.

Detta samtidigt som konflikten på Pandora trappas upp och en ny utmaning växer fram.

Filmen har fått 7,5 i betyg på IMDB.

Läs mer: Slopa inkomstskatt för denna grupp – KD ger besked

Spridda åsikter

Åsikterna kring filmen går isär.

– Den är bättre än den andra filmen – modigare och tätare – och bjuder fortfarande på sin beskärda del av förundran, skriver Varietys recensent Owen Gleiberman.

“Klumpigt och flummigt”

En som är betydligt mer kritisk är BBC:s Nicholas Barber – som beskriver Avatar: Fire and Ash som “den längsta och värsta hittills”.

– Den tredje delen i James Camerons megasuccé-franchise är 197 minuter av skärmsläckargrafik, klumpig dialog, sävligt berättande och flummig new age-andlighet, skriver Barber.

Läs mer: EU ska betala 32 miljarder om året – tre länder slipper

Foto: Krists Luhaers

Text: Redaktionen


Jätteinsats av F16-plan i Ukraina

2025 12 23

F16-plan har arbetat hårt under natten till tisdagen.

Flera europeiska länder har som bekant skickat stridsflygplan av typen F-16 till Ukrainas flygvapen.

Dessa används för att bland annat attackera ryska mål och skjuta ner ryska drönare och missiler som är på väg mot ukrainsk mark.

Nu kommer besked om att ukrainska F16-plan skjutit ner nästan alla missiler som Ryssland avfyrade under natten till tisdagen, rapporterar Ukrainska Pravda.

Nästan alla

Varje natt försöker Ukraina skjuta ner så många missiler som möjligt – men många ryska missiler tar sig igenom ändå.

Men under natten till tisdagen har det ukrainska flygvapnet lyckats med en unik bedrift.

– Man kan se den extremt höga effektiviteten i luftförsvarsoperationerna, då Kinzhal-robotarna – trots att de inte sköts ner av Patriot-system – inte nådde sina mål, säger överste Yurii Ihnat, kommunikationschef för Ukrainas flygvapen.

– Av 35 kryssningsrobotar sköts 34 ner, främst av F-16-plan som bekämpade dessa robotar, vilket vi tackar våra modiga piloter för.

Behöver mer

Trots framgången önskar ukrainarna mer för att skydda sina skyar.

– Ukrainas president har i synnerhet betonat för våra partners behovet av att stärka luftförsvaret, både med själva systemen och med robotar. Detta eftersom vissa system står overksamma på grund av total brist på robotar, fortsätter Ihnat.

Läs mer: “Lägsta sedan pandemin” – kris för Kremls guldägg

Nya uppgifter

Under gårdagen kom besked om att generalen Fanil Sarvarov – som bland annat har arbetat med att träna ryska väpnade styrkor – dog i en bilexplosion i Moskva.

Nu kommer konkreta uppgifter om att det var Ukraina som stod bakom smällen, rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

“Sannolikt”

ISW förklarar.

– Ukrainsk underrättelsetjänst ligger sannolikt bakom lönnmordet på generallöjtnant Fanil Sarvarov, chef för den operativa utbildningsavdelningen vid den ryska generalstaben.

Läs mer: Ryska soldater rider in på häst – blir fullständigt utslagna

Arkivfoto: Ryuno

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 24

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen