Rusning till Dollarstore – alla vill köpa samma vara: “Helt slutsåld”

2024 11 02

Trots återkommande larm om gift i produkterna verkar kunderna inte överge Dollarstore.

Tidigare har Kemikalieinspektionen varnat för höga halter av kadmium och bly i leksaker och plastförpackningar hos lågpriskedjan.

Det är på den nivån att medarbetare riskerar cancer, leverskador, nedsatt immunförsvar och allergiska reaktioner för den som jobbar med att packa upp varor under flera år.

Dollarstore har själva medgett bristerna och säger nu att man har uppförsbacke i att locka kunder, eftersom folk inte litar på kedjan.

Vi har tidigare haft problem med kvaliteten. Många säger nej då de inte litar på att vi producerar på ett hållbart sätt, säger Anders Kind, vd på Dollarstore, till Dagens Nyheter.

Helt slutsåld: "Sa bara smack"

Det tycks dock finnas ett undantag.

En rusning till butiken har skett där alla tycks vilja köpa en ljuspumpa av halloweenkaraktär.

Anledningen bedöms vara att den har blivit viral på sociala medier, främst på Tiktok som vänder sig till en yngre målgrupp.

– Det sade smack bara. Det blir så med trender, det är helt omöjligt att veta, säger Anders Kind.

En snabb sökning på Tiktok visar att det finns klipp med pumplyktor från Dollarstore som visats tiotusentals gånger – ibland uppemot 175 000 gånger.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Annan vara kritiserades hårt

Det är dock inte alla produkter hos lågpriskedjan som väcker samma entusiasm.

Tvärtom rasade många kunder nyligen mot en en annan uppmärksammad vara hos Dollarstore – gelé som såg ut som hjärnsubstans och godisklubbor formade som kvinnliga könsorgan och bröst.

– Jag hade förstått om de här grejerna såldes i en sexbutik, men inte i en butik där barn handlar, sade en upprörd kvinna till Aftonbladet förra veckan.

– Det känns så osmakligt och djuriskt.

130 butiker i Sverige

Dollarstore är sedan flera år väletablerade i Sverige och har hela 130 butiker på svensk mark.

Man beskriver sig själva som “Sveriges snabbast växande lågpriskedja”.

I somras köptes man upp av den finska börsnoterade lågprisaktören Tokmanni för 170 miljoner euro.

Förra året omsatte företaget 4 miljarder kronor, enligt finanstidningen Market.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 18

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen