10 november 2025

Ryanair-plan flög till oväntad destination – passagerare i tårar

2025 01 03

Passagerare på ett Ryanair-flyg fick på den hårda vägen lära sig värdet i att dubbelkolla sin bokning.

Turisterna hade med gott humör lämnat London med destination Frankfurt och tyskarnas berömda julmarknad i början av december.

Men glädjen byttes snart ut mot förtvivlan.

Det visade sig att flyget var på väg till en helt annan flygplats än vad passagerarna hade förväntat sig, rapporterar belgiska tidningen HLN.

Ilskan: "Ryanair har lurat oss"

Istället för att flyga till den centrala flygplatsen i Frankfurt flög planet till en gammal flygbas (Hahn) som numera används för civila flygningar.

Den ligger dock 130 kilometer från den destination som de brittiska passagerarna trodde att de skulle flyga till.

– Vi såg på skärmarna att vårt flyg gick till Hahn. Det var inte fråga om Frankfurt. Det var då vi insåg att vår resa skulle bli en riktig mardröm. Flickan som satt bredvid mig brast faktiskt ut i gråt, säger resenären Bridget Brown till HLN.

Kvinnan rasar nu mot lågprisbolaget.

– Alla på vårt plan hade begått samma misstag. Ryanair har verkligen lurat oss.

"Vi blev strandade"

Den helt avgörande informationen om vilken flygplats i Frankfurt som Ryanair flyger till hade med andra ord helt undgått de brittiska turisterna.

När de väl landade på Hahn fick de en chock.

– Den flygplatsen var lika stor som en skokartong. Det såg ut som en flygbas, med de där gamla krigsbunkrarna runt omkring. Det fanns uppenbarligen ingenting att göra där. Vi var strandsatta i en håla, nästan två timmars bilresa från vår riktiga destination, säger Bridget Brow och poängterar att “alla på flyget gjorde samma miss”.

Ryanair svarar: "Inte lurat någon"

Att ta tåget in till Frankfurt skulle ta över tre timmar. Hyrbilarna gick åt direkt och många blev utan och fick istället ta en taxi för 700 euro tur och retur.

Enligt resenärerna luras Ryanair när de skriver “Frankfurt-Hahn” på sin hemsida.

Flygbolaget själva håller inte med och har svarat på kritiken.

– Vi har inte lurat någon. Den kvinnan bokade ett flyg från London till Frankfurt-Hahn och det var precis vad hon fick. Namnen på alla flygplatser anges tydligt på vår hemsida. Det är passagerarens ansvar att noggrant kontrollera destinationens namn, säger en talesperson från Ryanair.

Foto: K. Hackert

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen