7 november 2025

RYSK EXPERT: Putin planerar extremt beslut

2023 09 15

Nästa år går Ryssland till val.

Diktatorn Vladimir Putin har haft makten sedan 2012.

Allt talar för att han behåller den.

Samtliga av Putins konkurrenter väntas i sedvanlig ordning marginaliseras och förbjudas från att ställa upp i valet.

Utgången av valet är därmed given: Putin kommer att vinna. 

Trots att valutgången är given förväntas Kreml bry sig om några faktorer i samband med att ryska folket går till valurnorna.

För det första hoppas man på ett högt valdeltagande. För det andra vill Kreml att Putin ska nå ett lika starkt stöd som i valet 2018, då han erhöll 76 procent av rösterna.

Experten: Extremt impopulärt beslut väntar

Enligt Jekaterina Schulmann, en av Rysslands mest väletablerade och respekterade statsvetare, arbetar den ryska regimen intensivt för att undvika protester och missnöje bland befolkningen  innan valet. 

Kreml delar ut pengar och censurerar nyheter från krigsfronten i Ukraina, berättar hon i en intervju med Yle.

Men stämningen kommer att förändras efter valet, när Putin har säkrat makten.

Det är Jekaterina Schulmann säker på.

I intervjun med den finska nyhetskanalen förutspår statsvetaren att Putin kommer att fatta ett extremt och impopulärt beslut efter valet.

–  Då kan regimen mycket väl stänga gränserna och utlysa allmän mobilisering, säger Schulmann till Yle.

Riskabel period

Statsvetaren beskriver perioden före politiska val som en riskabel tid för Putinregimen.

Inför valet 2024 är dessutom det folkliga missnöjet större än någonsin. Många medborgare är missnöjda med kriget i Ukraina.

– Regimen gör allt den kan för att förhindra att en proteströrelse lik folkupproret i Belarus för tre år sedan skulle kunna bryta ut i Ryssland, säger Schulmann till Yle.

Få stödjer kriget

Statskontrollerade ryska medier rapporterar att drygt 70 procent av den ryska befolkningen stödjer den ”militära operationen” i Ukraina.

Jekaterina Schulmann hävdar bestämt att siffran inte stämmer.

– Vi kan inte kartlägga folkopinionen med bara ett verktyg när det råder krigscensur, politiskt förtryck och framför allt en total brist av yttrandefrihet, säger hon till Yle.

Den ryska statsvetaren uppskattar att 20 procent är emot kriget, omkring 15 procent stödjer invasionen och resterande är konformister som tvekar.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryskt oljefartyg attackerat – kraftiga explosioner

2025 12 02

Explosioner skakar en rysk oljetanker utanför Senegals kust.

En rysk oljetanker har drabbats av fyra explosioner utanför Senegals kust nära huvudstaden Dakar.

Det är den tredje incidenten på kort tid som involverar fartyg som transporterar rysk olja trots västerländska sanktioner, rapporterar ABC News.

Explosioner på Mersin

Enligt rederiet Besiktas Shipping inträffade explosionerna på tankern Mersin.

Vatten började strömma in i maskinrummet efter sprängningarna, men företaget meddelar att fartyget förblev stabilt.

Rederiet uppger att alla 22 besättningsmedlemmar – mestadels turkiska – är trygga och att det inte registrerats någon oljeläcka eller omedelbar miljö­förorening.

– Ingen miljöförorening har upptäckts, och vi övervakar situationen noga, säger en representant från Besiktas Shipping till Bloomberg.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Fartyg under kontroll

Efter explosionerna har Mersin stabiliserats och placerats under bogsering och teknisk övervakning, enligt uppgifter från Senegals hamnmyndighet.

Tankern transporterade gasolja och hade tidigare under året besökt flera ryska hamnar, enligt analysföretaget Kpler.

Orsaken till explosionerna är ännu inte bekräftad.

En utredning har inletts av senegalesiska myndigheter.

Tredje på några dagar

Incidenten följer helgens explosioner på de ryska “skuggskepps”-tankrarna Kairo och Virat i Svarta havet under helgen.

Turkiets utrikesministerium uttryckte oro över attackerna, som “utgjorde allvarliga risker för sjösäkerheten, liv, egendom och miljön i regionen.”

Virats destination var oklar och fartygsdata visade att det väntade på order i Svarta havet.

Fartyget sanktionerades av USA i januari under ett annat namn, och senare under året även av Storbritannien och EU.

Samtidigt drabbades Kairos, även den gambiskt flaggad, av en explosion i närliggande vatten.

EU hade sanktionerat Kairos tidigare i år, och fartyget hade lämnat en indisk hamn tidigare i november för att återvända till Novorossiysk i Ryssland.

En källa inom Ukrainas säkerhetstjänst SBU uppger för CNN att fartygens attacker genomförts med uppgraderade Sea Baby-navaldrönare i en gemensam operation med ukrainska marinen.

Båda tankrarna var tomma vid attacken och har tagits ur tjänst efter explosionerna.

– Detta är en pågående operation för att neutralisera fartyg som transporterar rysk olja i strid med sanktioner, uppger SBU-källan till CNN.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: K.-Sergeychik

Text: Redaktionen


Preem slutar sälja kritiserad diesel

2025 12 02

Preem kommer att slopa ett drivmedel som under en längre tid varit föremål för kritik.

Från och med nu kommer bensinkedjan att sluta blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel.

RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja.

Inblandningen i diesel har dock ifrågasatts av flera skäl, bland annat för att det kan leda till sämre köldegenskaper, högre bränsleförbrukning och för att produktionen anses ha svagare klimatnytta jämfört med HVO.

– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett uttalande.

"Finns en missuppfattning"

Ända sedan 2006 har RME använts i svensk standarddiesel. Det finns dock en nackdel för den som tankar drivmedlet – bränslet är mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt.

I förlängningen kan det leda till driftstörningar, understryker Preem.

Den diesel som bensinkedjan nu ska börja sälja istället ska därmed förebygga de problemen, särskilt för fordon som används i kallt väder eller som står oanvända under en längre tid.

– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.

LÄS MER: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Gotland enda undantaget

Skiftet kommer att göras på Preems cirka 500 stationer i Sverige. Förändringen görs därmed hos kedjan över i princip hela landet. Det enda undantaget är fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer att fortsätta sälja diesel med RME.

Skälen till att de gotländska Preemstationerna inte omfattas av bytet är logistiska.

Sedan tidigare har Preem lanserat den nya produkten på drygt 200 stationer.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Preem

Text: Redaktionen