Ryska soldaterna: Kreml lurade oss

2022 03 09

Propagandafilmer eller sanning? Filmer med uttalanden från ryska krigsfångar sprids av ukrainsk militär. Det finns en gemensam nämnare i videoklippen. De ryska soldaterna känner sig lurade. Och vill återvända hem.

– Ärligt talat så lurade de oss. Allt vi fick höra var falskt.

Orden kommer från en rysk officer. Tillsammans med fem andra ryska soldater sitter han i en tegelbyggnad. De bär ögonbindlar. En ukrainsk röst förhör dem.

Vill hem till familjen

–  Vi har familjer och barn. Jag tror att 90 procent av oss bara vill åka hem, fortsätter officeren.

Det tre minuter långa videoklippet filmades under tvångsförhållanden. Men officerens ord speglar en allmän vilja hos de ryska soldaterna, enligt reportaget som publicerats av The Guardian.

Låg stridsmoral

Reportaget är publicerat åtta dagar efter Putins invasion av Ukraina. Det finns en röd linje i texten. Den ryska armén lider av en låg stridsmoral.

Utifrån videoklippen kan det konstateras att ett betydande antal av Putins soldater är demoraliserade. De vill inte slåss. En del har till och med gett upp självmant.

Andra har övergett sina fordon och har begett sig mot den ryska gränsen till fots. Släpandes på sina väskor och vapen. Det visar flera videoklipp som The Guardian har tagit del av.

En anledningen bakom misslyckandet

Låg stridsmoral kan vara en anledning till att Rysslands inledande ”blixtkrig” misslyckades. Förhoppningarna i Kreml var att huvudstaden Kyiv skulle falla inom tre dagar. Soldaterna fick mat och bränsle som skulle räcka i två till tre dagar, enligt uppgifter från filmerna.

Det skulle gå snabbt. Men så blev det inte.

Kan lyckas ändå

Ryssland kan ändå lyckas med sitt krig i Ukraina. Framförallt eftersom den ryska krigsmakten nu övergått till tung artilleribeskjutning som även riktas mot civila, skriver The Guardian. Taktiken är långsammare och påminner om Rysslands krigsföring i Tjetjenien, där städer bombades till grus.

Skulle välkomnas som befriare

Flera av krigsfångarna berättar i videoklippen att Kreml försäkrat dem om att ukrainare skulle välkomna dem som befriare. Ryska styrkor uppges förväntat sig blommor och hurrarop. Istället möttes de av kulor och bomber.

– Några av dem trodde att de var på militärövningar. De förutsåg inte att de skulle stöta på motstånd, säger Artem Mazhulin, en 31-årig engelsklärare i staden Charkiv, till The Guardian.

Han tillägger att  flera av de ryska soldaterna som korsat gränsen är födda 2002 eller 2003.

– Vi pratar alltså om 19- och 20-åriga pojkar, säger han.

De har hjärntvättats

Artem Mazhulin utrycker en sorg över hur Kreml lyckats hjärntvätta sina soldater med propaganda.

– De försöker få dem att tro att Ukraina inte är ett riktigt land utan har tagits över av fascistiska monster.

Zelenskys uppmaning: Åk hem

I ett tal från den 3 mars uppmanade Ukrainas president Volodymyr Zelensky de ryska trupperna att ”åka hem” och beskrev soldaterna som ”förvirrade barn”.

– Åk hem. Ni kommer inte att finna någon fred här, sade han, enligt Al-Jazeera.

Arkivfoto: K.Schmidt

Text: Redaktionen


JUST NU: Helt ny tv-kanal i Sverige – konkurrent till SVT

2025 10 22

En sprillans ny tv-kanal som tävlar om SVT:s kärnmålgrupp kommer att ha premiär till hösten.

I oktober lanseras gratiskanalen AfterWork TV, AWTV, som vill “möta den växande efterfrågan på innehåll som speglar och engagerar en mogen publik”.

Bakom satsningen står Pluto TV som har samlat profiler som bland annat Richard Olsson, känd från Bingolotto och Vem vet mest, och veteranen Agneta Sjödin till sina nya program.

Vi ser en tydlig efterfrågan på kvalitetsinnehåll som riktar sig till en publik som ofta förbises i dagens medielandskap. Med AfterWork TV ökar vi vårt redan stora utbud av gratis underhållning i Sverige och stärker vår position som streamingtjänsten som har något för alla. Säger Jesper Dahl, General Manager Pluto TV, Nord- och Central Europa, i ett uttalande.

"Målgruppen ska tas på allvar"

Utbudet kommer att bestå av nyproducerade svenska program. Personliga intervjuer och program om hälsa, träning, resor, husdjur och relationer är några exempel som nämns.

– Det är dags att vi tar denna målgrupp medialt på allvar och skapar innehåll åt och tillsammans med dem. Vi ska fokusera på glädje, energi och inspiration och vara en källa till positiva inslag i vardagen, säger Poppe Linge Gimling, producent och kanalchef, Afterwork TV.

Yvonne Ryding, som kommer att leda programmet “Skönhet med Yvonne”, jublar åt satsningen på en äldre målgrupp.

– En stor och viktig grupp med mycket potential, konstaterar hon i samma pressutskick.

LÄS MER: Rusning till biograferna – ny skräckfilm krossar förväntningarna

Piken mot SVT

Richard Olsson håller med.

Den tidigare SVT- och TV4-profilen kommer att vara programledare för “Nyfiken på”, ett reseprogram där programledaren besöker nya platser, städer och länder.

Han antyder även att det är just SVT:s traditionella tittargrupper man konkurrerar med.

– Det föds nya 60-åringar varje dag och då är det extra intressant att skattefinansierade statliga medier sviker sin kärnmålgrupp och hellre satsar på ungdomar som aldrig tittat på tv. Då är det det fantastisk att Pluto TV vill satsa på denna målgrupp genom att ta in AWTV i sitt programutbud, säger Rickard Olsson.

Premiären för Afterwork TV är den 23 oktober på Pluto TV. Kanalen kommer att vara tillgänglig både som linjär kanal och on demand.

LÄS OCKSÅ: Årets bästa tv-film är utsedd – finns på Netflix 

Foto: 

Text: Redaktionen


22okt2025

Nytt butikskoncept till Norden – kan komma till Sverige

2025 10 22

Sveriges nordiska grannländer satsar på ett nytt butikskoncept.

Det ansträngda säkerhetspolitiska läget i Europa och Norden gör att frågan om beredskap är högaktuell.

I händelse av krig eller annan kris kan livsmedelsförsörjningen drabbas hårt.

I Sverige uppmanas alla invånare att ha en viss beredskap hemma.

– Tänk efter hur du skulle klara dig en vecka utan vatten eller mat. Om du är förberedd kan du klara krisen bättre, framhåller MSB.

I de Sveriges nordiska grannländer planeras nu ett nytt butikskoncept med inriktning krisberedskap.

Nordiska satsningar

I Danmark, Norge och Finland förbereder man nu för att inrätta krisbutiker, rapporterar Dagligvarunytt.

I Danmark stärks 50 butiker över landet för att klara minst två dygn utan ström eller omvärldskontakt.

Norge ska förbereda närmare 100 butiker för att klara att hålla driften utan ström, varuleveranser eller betalningsfunktioner.

Den finska dagligvaruhandeln har tillsammans med statliga myndigheter i landet planer på 300 beredskapsbutiker.

Finland och Danmark har som mål att konceptet ska vara klart inom tre till fyra år.

Läs också: Priskollaps nära – folkkär produkt kan störtdyka i pris

Kan komma till Sverige

I nuläget finns inga liknande planer i Sverige.

Butikskedjorna önskar att staten ska gå in med resurser och riktlinjer för hur konceptet skulle kunna utvecklas.

– Att fullt ut förbereda en butik för långvariga och omfattande störningar är en mycket stor investering och innan det eventuellt görs bedömer vi att vi skulle behöva tydligare politiska ramar, uppger Coops pressansvarige Therese Knapp, till Dagligvarunytt.

Livsmedelsverket har tilldelats 30 miljoner kronor för pilotprojektet ”Robusta butiker”, för att ta fram lösningar som kan bli en modell för Sverige att arbete efter.

– Vår uppfattning är att det fortfarande saknas en tydlig kravbild. Den måste det offentliga definiera, och dit har vi ännu inte kommit, uppger Axfoods kommunikationsdirektör Sara Kraft Westrell, till Dagligvarunytt.

Läs mer: “Ser värre ut än Northvolt” – ny tung konkurs kan vänta i Sverige

Foto: L. Mimietz

Text: Redaktionen