RYSSLAND: Besvärande uppgifter för Putin

2022 10 19

Storbritanniens underrättelsetjänst kommer med nya uppgifter om det ryska styret på plats i Ukraina.

Under onsdagen uttalade sig den brittiska underrättelsetjänsten om att det ryska militära styret i Ukraina blivit mer instabilt än tidigare. 

Ryssland har under den senaste tiden mobiliserat uppemot 300 000 nya rekryter till sin armé.

– Åtta månader efter Rysslands invasion har stora delar av Rysslands militära ledarskap blivit allt mer dysfunktionellt, skriver Storbritanniens försvarsdepartement.

Sparkade generaler

Fyra av Rysslands fem högt uppsatta generaler har sparkats sedan krigets inledning, uppger försvarsdepartementet.

– Deras ersättare har än så länge gjort mycket lite för att förbättra Rysslands insatser på slagfältet.

Svårorganiserade styrkor

Försvarsdepartementet hävdar att det svaga ledarskapet försämrar den redan låga stridsmoralen och samarbetet i stora delar av de ryska styrkorna.

– På en taktisk nivå finns det nästan säkerligen en brist på kapabla officerare som kan organisera och leda de nyrekryterade reservisterna.

Vladimir Putin är nu inne på den åttonde månaden av en militär insats som var menad att ta några dagar.

Ryssarna flyr mobiliseringen

Efter det att Putin inlett mobiliseringen av nyrekryter flydde hundratusentals män landet till bland annat Kazakhstan.

Även länder som Turkiet, Georgien och Finland har noterat en ökad mängd ryssar som tagit sig till gränsen, rapporterar Reuters.

Mobiliseringen går mot sitt slut

Tidigare i veckan påstod Vladimir Putin att mobiliseringen går mot sitt slut, och att det inte ska ta mer än två veckor tills den är avslutad.

– Det finns nu 222 000 människor som mobiliserats i truppformationer, av 300 000. Jag tror att inom två veckor kommer alla aktiviteter gällande mobiliseringen ha nått sitt slut, sa Putin på en presskonferens.

Han påstod även att ingen utökad mobilisering är planerad, och att hans försvarsdepartement inte efterfrågat fler trupper, uppger Politico.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


”Står med byxorna nere” – Morgan Johansson går i taket

2025 12 03

Morgan Johansson (S) går till angrepp.

Tidöregeringen har betalat ut fem miljoner kronor för tre tjänster på den somaliska premiärministerns kansli.

Men varken svenska myndigheter eller ansvarigt departement vet vilka de betalda tjänstemännen är.

”Står med byxorna nere”

Det rör sig i själva verket om så kallade ”spöktjänster”, och miljonbeloppen har gått till tre redan högavlönade toppar inom den korrupta eliten i Somalia, uppger DN.

Morgan Johansson, Socialdemokraternas utrikespolitiska talesperson, rasar mot uppgifterna och riktar hård kritik mot migrationsminister Forssell (M) och biståndsminister Dousa (M).

– Nu står Johan Forssell och Benjamin Dousa med byxorna nere, säger Morgan Johansson till tidningen.

S och V menar att det är ”uppenbart” att pengarna går till korruption.

De kräver att mellanhänderna för utbetalningen – FN-organen IOM och UNDP samt världsbanken – kallas till riksdagens utrikesutskott.

Förslaget har dock tidigare röstats ned av Tidöpartierna.

LÄS OCKSÅ: ”Exakt som Biden” – film på Trump sprids som en löpeld

”Mest hycklande jag hört”

Vänsterpartiets migrationspolitiska talesperson Tony Haddou kräver också att Johan Forssell avgår som migrationsminister.

– När den här regeringen tillträdde sa de att biståndspolitiken ska präglas av öppenhet och transparens. Det är det mest hycklande jag hört någonsin, säger Tony Haddou till tidningen.

Johan Forssell har tidigare hävdat att det inte finns några tecken på korruption gällande de pengar som har betalats ut till Somalia.

– Vi arbetar inte direkt med Somalia utan det är ett samarbete med FN-organet IOM som jag har förtroende för. IOM är ett väldigt etablerat FN-organ som vi samarbetat med under lång tid, har Forsell sagt till SVT.

– Jag tror att vi behöver fler liknande typer av samarbeten för att personer som begått grova brott i Sverige ska tas emot i sina hemländer, tillade han.

Men enligt uppgifter har man alltså inte koll på vilka de somaliska tjänstemännen är, och enligt flera källor går alltså pengarna till så kallade spöktjänster.

LÄS OCKSÅ: Bakslag för hushållen – bank flaggar för räntehöjning

Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen


03dec25

Tvärvändning om bensin- och dieselbilar

2025 12 03

Sverige och övriga medlemsländer i EU har enats om att nya bilar inte längre kommer att få producera några koldioxidutsläpp från och med 2035.

Beslutet innebär i praktiken ett förbud mot försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer, det vill säga bensin- och dieselbilar.

Men nu vänder EU efter påtryckningar från Tyskland.

– EU-kommissionen öppnar för nya fordon med förbränningsmotorer även efter 2035, rapporterar tyska Handelsblatt med hänvisning till flera högt uppsatta ledamöter i EU-kommissionen.

”Ta hänsyn till geopolitiska utvecklingen”

Unionens kommissionär för hållbara transporter och turism, Apostolos Tzitzikostas, är en av flera EU-toppar som citeras.

– Vi är öppna för all form av teknik, säger han enligt tidningen.

– Vi vill hålla fast vid våra mål, men vi måste ta hänsyn till den geopolitiska utvecklingen. Vi måste se till att vi inte äventyrar vår konkurrenskraft samtidigt som vi hjälper den europeiska industrin att behålla sitt tekniska försprång, tillägger Tzitzikostas.

Skickade brev 

EU-kommissionen har reviderat förbudet efter påtryckningar från den tyska regeringen.

Bakgrunden är att Tysklands förbundskansler Friedrich Merz skickat ett brev till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. I brevet uppmanar förbundskanslern von der Leyen att överge planerna på ett totalförbud.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

Mellanlösning

Enligt den nya planen ska förbränningsmotorer som drivs med biobränslen tillåtas även efter 2035. Det kan exempelvis handla om bilar som körs på HVO (biodiesel).

Svenska Bioföreningen, Svevio, har argumenterat för en sådan lösning.

– Den samlade påverkan av en elbil är större än från en bil som drivs med ett biodrivmedel som HVO, säger Gustav Melin, vd Svebio, i ett uttalande.

– Moderna förbränningsmotorer har tillräcklig rening. I dag kommer 95 procent av partikelutsläppen från däck och asfalt, konstaterar Melin.

LÄS OCKSÅ: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen