Så många likörpraliner kan du äta – sedan får du inte köra bil

2024 12 12

För två år sedan stoppade polisen en lastbilschaufför i skånska Skurup.

Hans utandningsprov visade 0,3 promille – över gränsen för rattfylleri.

Enligt chauffören själv hade han ätit ett tjugotal kaffe- och likörpraliner innan han gav sig ut på vägarna.

Den ursäkten dög inte för tingsrätten som dömde honom till 10 000 kronor i böter, skriver Teknikens värld.

Nu har tidningen slagit fast hur många spritpraliner man egentligen kan äta till jul innan man måste låta bilen stå.

Måste svepas direkt

Det korta svaret är att en man som väger 84 kilo, vilket är svenska mäns genomsnittsvikt, kan svepa 51 spritfyllda praliner (410 gram).

Därefter når man sannolikt gränsen för rattfylleri i Sverige, som ligger på 0,2 promille alkohol i blodet.

För kvinnor med snittvikten 67 kilo är den magiska siffran 34 likörpraliner, eller 270 gram.

Chokladen måste dessutom ätas i mer eller mindre ett svep för att ge långvarig effekt. Uträkningen innebär också att lastbilschaffisen i Skurup måste ha ätit ett 70-tal praliner, snarare än de drygt 20 han själv påstod.

"Måste äta stora mängder"

Hunter Abbott, tidigare racerförare och numera alkoholexpert på AlcoSense, har tagit del av studien.

Han är även rådgivare till Storbritanniens transportsäkerhetsråd. 

– Man behöver äta stora mängder praliner för att vara i riskzonen för rattfylleri. Men som vanligt gäller försiktighetsprincipen i trafiken, även om små mängder likörpraliner inte utgör någon egentlig risk, är det alltid bäst att undvika att köra om alkohol konsumeras, säger Hunter Abbott till Teknikens värld.

LÄS MER: Så mycket julmust kan du dricka – sedan blir det rattfylleri

Proteststorm

Choklad med alkohol är en omdiskuterad fråga bland svenska folket. Inte minst när det gäller den populära Aladdin-asken.

För tio år sedan försvann klassiska körsbärslikören tillsammans med trillingnöten, vilket orsakade en proteststorm.

– Vi visste att trillingnöt och körsbär i likör var älskade praliner, men vi hade aldrig föreställt oss de här reaktionerna, sade Henrik Helander, då marknadschef för Aladdin, till Dagens industri.

Så räknar du ut

Än idag finns dock både rom och alkohol i Aladdins innehållsförteckning. Klassiska likörtryffeln är som bekant kvar, liksom romrussin.

Men ät alltså inte mer än smärtgränsen om du ska sätta dig bakom ratten.

Du får fram promillehalten genom att använda det som kallas Widmarks formel.

“Multiplicera personens kroppsvikt i gram med en konstant som för män är 0,68 och för kvinnor 0,55. Dividera därefter alkoholmängden i gram med produkten i föregående uträkning. Multiplicera därefter med tusen. Nu har du promillehalten”, skriver Teknikens värld.

Foto: O. Toche resp Mondelez International

Text: Redaktionen


02dec25

JUST NU: Katastroflarm från Ryssland

2025 12 02

Den ryska flygbranschen befinner sig i en historisk kris.

Katastroflarmen fortsätter avlöser varandra, och utvecklingen pekar stadigt nedåt. Under 2025 har antalet flygolyckor och upptäckta funktionsfel fyrdubblats jämfört med fjolåret, rapporterar den oberoende ryska nyhetssajten Novaja Gazeta Europe.

Mellan januari och november har omkring 800 incidenter registrerats som lett till inställda eller avbrutna flygningar, uppger sajten med hänvisning till statistik från Aviaincident – en rysk Telegramkanal som kartlägger flygincidenter i landet.

En av årets mest allvarligaste händelser inträffade i mitten av november. Passagerare på ett ryskt passagerarflygplan av typen Superjet filmade hur ena motorns ytterskal slets av i luften. 

Planet tvingades nödlanda och delar av motorkåpan hittades utspridda på både start- och landningsbanan.

– Det är den tredje liknande incidenten på två år med ett Superjet, rapporterar Novaja Gazeta Europe.

Under hård press

Den ryska flygsektorn är hårt pressad. Västvärldens sanktioner har gjort det svårt för ryska flygbolag att få tag på reservdelar till sina plan, något som har direkt påverkan på både säkerheten och tillgängligheten. 

Kreml har vädjat till FN:s luftfartsorgan om att lätta på sanktionerna mot bland annat reservdelar.

– Ryska myndigheter försöker nu förhandla om lättnader från sanktioner, särskilt mot reservdelar, som de säger är avgörande för flygsäkerheten, har en källa inom den ryska flygsektorn sagt till Reuters.

LÄS MER: Ukraina väntar sig amerikanska vapen – för över 100 miljarder 

En tredjedel försvinner

Dmitrij Yadrov, chef för den ryska luftfartsmyndigheten Rosaviatsiya, har uppgett att cirka  309 ryska flygplan kommer att tas ur tjänst 2030.

Beksedet innebär att en tredjedel av Rysslands flygplansflotta kan vara förlorad 2030, eftersom tillverkningen av nya flygplan i princip står helt still. Under 2025 har endast ett av 15 utlovade passagerarflygplan nått marknaden.

LÄS OCKSÅ: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Foto: F. Halim

Text: Redaktionen


Fiasko för USA – 100 miljarder dollar saknas

2025 12 02

I april lanserade USA:s president Donald Trump nya handelstullar mot världens länder.

Några månader senare presenterade Vita huset en optimistisk prognos.

I augusti uppgav finansminister Scott Bessent att intäkterna från tullarna skulle uppgå till omkring 500 miljarder dollar på årsbasis.

Nu sågas Vita husets prognos.

Tullarna förväntas generera omkring 400 miljarder dollar i intäkter på årsbasis, enligt Pantheon Macroeconomics – ett oberoende forskningsinstitut specialiserat på makroekonomiska analyser.

Sifran innebär att Vita husets prognos ligger omkring 100 miljarder dollar fel. 

– Tullintäkterna ligger dramatiskt under Vita husets ursprungliga förväntningar och genererar ungefär 100 miljarder dollar mindre än beräknat, fastslår analysen.  

LÄS MER: “Vi är redo” – Putin dundrar mot Europa 

Trump har tvingats backa

Den kraftiga minskningen förklaras framför allt av president Trumps omsvängning kring vissa tullsatser.

Sedan lanseringen av tullarna i april har presidenten gått med på att sänka flera tullavgifter. Justeringarna innebär att den genomsnittliga aktiva tullsatsen (AETR) ligger på 12 procent – hela 8 procentenheter lägre än den förväntade genomsnittsnivån på 20 procent som beräknades i våras.

Den amerikanska tidskriften Fortune pekar dessutom ut ytterligare tre förklaringar:

1, Importen från Kina har rasat med 30 procent jämfört med 2024.  

2, Mexiko och Kanada följer frihandelsavtalet NAFTA i högre grad än väntat.  Exporten till USA håller sig oftare än väntat inom avtalets ramar och blir därmed tullbefriad. Samtidigt har både Kanada och Mexiko minskat exporten av tullbelagda varor till USA.

3, USA:s import av tullbefriade varor har ökat kraftigt, exempelvis mikrochip till AI. Dessa varor utgör nu 9 procent av landets totala import – en markant ökning från 4 procent förra året. 

LÄS OCKSÅ: “En ekonomisk katastrof” – tung dom om norska oljefonden

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen