Så många soldater har Putin förlorat – på bara tre veckor

2024 10 20

De ryska förlusterna på slagfältet fortsätter att vara mycket stora.

Under sommaren och hösten har Ryssland genomfört flera offensiva insatser och satsat stora resurser på att ta mer ukrainsk mark.

Ryska styrkor har haft vissa framgångar och flyttat fram sina positioner på flera håll i öst.

Samtidigt har man förlorat många soldater.

Nya siffror visar just hur omfattande förlusterna är, rapporterar Newsweek.

På tre veckor

Under de senaste tre veckorna har Putin förlorat 24 090 soldater.

Ukrainas försvarsdepartement uppgav på söndagen att 1 340 soldater förlorats under den senaste dagen.

Om det stämmer, skulle det innebära att Rysslands totala förlust av soldater sedan invasionen av Ukraina 2022 uppgår till 678 520.

Det framgår inte hur många som har dött respektive skadats.

Tusentals artillerisystem

Det är inte bara soldater som går förlorade.

Rysslands armé förlorar även många artillerisystem varje månad.

– En av de mest betydande förlustdagarna för de ryska styrkorna inträffade den 22 september, då de ukrainska styrkorna neutraliserade 81 artillerisystem på en enda dag, framhåller det ukrainska försvarsdepartementet enligt Newsweek.

Gör dock framsteg

Förlusterna till trots så avancerar alltjämt de ryska styrkorna, nu även i Kursk.

– Ryska styrkor avancerade nyligen inom den huvudsakliga ukrainska framskjutningen i Kursk Oblast och fortsatte striderna i området den 19 oktober, fastslår tankesmedjan Institute for the Study of War.

– Geolokaliserade bilder som publicerades den 18 oktober indikerar att ryska styrkor nyligen avancerade väster om Russkaya Konopelka.

Även Kupyansk

ISW bedömer även att ryska styrkor nyligen har avancerat sydost om Kupyansk.

– Geolokaliserade bilder som publicerades den 19 oktober indikerar att ryska styrkor nyligen avancerade längs Luhova Street i sydvästra Kruhlyakivka, sydost om Kupyansk, under ett förstärkt mekaniserat angrepp i kompanistorlek, fortsätter ISW.

– De ukrainska enheter som slog tillbaka anfallet rapporterade att de ukrainska styrkorna förstörde åtta ryska pansarfordon och tre stridsvagnar samt skadade ytterligare sex pansarfordon under det mekaniserade anfallet.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen