Så mycket julmust kan du dricka – sedan får du inte köra bil

2024 12 25

Rykten har hävdat att man kan blåsa positivt i alkoholmätare genom att dricka julmust.

Bland annat har det tidigare spridits filmer på Tiktok där detta påstås bevisas, någonting som då fick polisen att sätta ned foten.

– Det stämmer inte. Ni kan dricka hur mycket julmust som helst, framhöll Karlskronapolisen på sin Facebooksida efter att myndigheten förklarat att man själva testat.

Men polisen visade sig ha fel.

Det går inte alls att dricka hur mycket som helst och fortfarande blåsa negativt. Däremot krävs det otroliga mängder.

Så mycket krävs

För att tekniskt sett bli rattfull krävs det nämligen 4,6 liter för en genomsnittlig man och tre liter för en genomsnittlig kvinna.

Det har företaget Alocosense laboratories slagit fast, enligt P4 Östergötland.

Musten måste dessutom mer eller mindre drickas med botten upp utan paus, och toleransen kan fortfarande variera från person till person.

– Risken för rattfylla är alltså liten då det i stort sett krävs att man sveper stora mängder must, betonar radiokanalen.

Det är med andra ord ingenting som rekommenderas att göra nu när svenska folket sätter sig ned runtom i landet för äta julmiddag.

"Rattfyllans högtid"

Polisen har ofta beskrivit julen som “rattfyllans högtid”.

I Sverige räknas det som att köra rattfull om du med minst 0,2 promille i alkohol i blodet, eller 0,1 milligram per liter i utandningsluften, framför ett motordrivet fordon. Även narkotika faller under rattfylleri.

Gränsen för grovt rattfylleri går vid 1,0 promille alkohol i blodet eller 0,5 milligram per liter i utandningsluften.

Straffet för att köra rattfull är allt från böter till fängelse i upp till två år.

– Om det är ett förstagångsbrott och om föraren inte har orsakat någon olycka, brukar straffet bli villkorlig dom eller skyddstillsyn kombinerat med samhällstjänst. Skyddstillsyn kan innebära att den dömde får läkarvård eller nykterhetsvårdande behandling, förklarar Trafikverket på sin hemsida.

LÄS MER: Sveriges bästa julmust bekräftad – oväntat besked om klassikern

Slagit rekord

Men att julmust skulle vara grund för att köra påverkad är alltså osannolikt, förutsatt att man inte är extremt törstig. 

– Det finns lite alkohol i julmust och jästa produkter överlag, har Tomas Jonsson på Motorförarnas Helnykterhetsförbund sagt till SVT vid ett tidigare tillfälle.

Svenskarna kan med andra ord dricka julmust med gott samvete – och vi dricker mer än någonsin.

Förra året såldes rekordstora mängder julmust från Apotekarnes. Och i år är det den sockerfria varianten som folk har fått upp ögonen för.

– Sockerfri julmust har tagit en allt större andel av den totala julmustkonsumtionen under de senaste åren och hamnar i år på över 12 miljoner liter. Apotekarnes vanliga julmust står dock fortfarande för den största volymen med drygt 17 miljoner, säger Casper Danielsson, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Mest julmust dricks i norra Norrland, där det under 2024 förväntas säljas 3,56 liter julmust per person.

Stockholm är regionen där det väntas säljas minst, drygt 2,17 liter per person enligt Carlsberg Sverige.

Foto: W. Kei resp Carlsberg Sverige

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Kreml använder hemlig “mellanhand“ för oljeexport

2025 12 02

Ryssland försöker använda ett asiatiskt land som mellanhand för oljeexport.

Ukrainsk underrättelsetjänst uppger att Ryssland använder Vietnam för att kringgå oljesanktioner och säkra finansiering för kriget i Ukraina, rapporterar ukrainska RBC.

Kringgår sanktioner

Enligt Ukrainas försvarsunderrättelsetjänst (HUR) har Ryssland tecknat flera avtal med Vietnam för att stärka samarbetet inom olje- och gasindustrin.

Avtalen omfattar både ryskt och vietnamesiskt territorium samt Vietnams kustnära havsområden, med inblandning av företagen Zarubezhneft, PetroVietnam och det gemensamma bolaget Vietsovpetro.

– Hur Ryssland systematiskt skapar internationella partnerskap för att kringgå sanktioner är ett tydligt tecken på att de försöker säkra långsiktiga intäkter för kriget i Ukraina, säger en talesperson från HUR.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Export via tredje länder

Enligt HUR ger avtalen parterna rätt att etablera dotterbolag i tredje länder, vilket möjliggör export av rysk olja under vietnamesisk flagg och döljer den verkliga ursprungsplatsen.

– Särskilt anmärkningsvärt är att avtalet mellan Ryssland och Vietnam fastställer ett lägsta försäljningspris för olja på minst 75 dollar per fat, vilket är betydligt högre än det pristak på 47,6 dollar per fat som EU-länderna införde i juli 2025, uppger HUR via Telegram.

– Med tanke på Kremls försök att säkra ett ”garanterat” oljepris på längre sikt är det fullt möjligt att ryska underrättelsetjänster kommer att intensifiera operationer riktade mot internationella energikedjor – inklusive sabotage av infrastruktur i andra länder.

Sanktioner och risker

USA och EU har under hösten infört nya sanktioner mot Ryssland för att minska Kremls intäkter och förhindra kringgående av restriktionerna.

I oktober lanserade USA sanktioner mot bland annat Rosneft och Lukoil samt 36 dotterbolag, och EU godkände sitt 19:e sanktionpaket mot Ryssland.

EU förbereder dessutom ytterligare åtgärder mot Ryssland och Belarus, som är allierad med Moskva.

Sanktionerna omfattar bland annat restriktioner mot oljeexport, finansiella transaktioner och exportkontroller på avancerad teknik.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


2dec25

JUST NU: Ny regel vid besiktningen – vanligt krav slopas

2025 12 02

Sedan 2018 utrustas alla nya bilar med SOS-tjänsten eCall, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

I dag beräknas över 1,5 miljoner personbilar i Sverige vara utrustade med eCall.

Vid besiktning av fordonen kontrolleras funktionen. En varningslampa som indikerar för fel i eCall-systemet kan komma att tändas och enligt nuvarande regler ska fordon då underkännas och beläggas med körförbud.

Men nu slopas kravet, som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten.

Transportstyrelsen uppmanar samtliga besiktningsföretag att avstå från att kontrollera eCall vid besiktning. Detta eftersom flera fordon skulle underkännas i samband med att eCall inte längre kan kopplas upp mot de gamla näten.

– Den här lampan kan alltså komma att indikera ett fel som beror på att uppkopplingen mot nät saknas – inte att något i själva fordonet är trasigt. Det behövs ytterligare information från diagnossystemet för att förstå av vilken anledning varningslampan tänds och den informationen är svår att få fram, säger Mikael Kyller, sektionschef på Transportstyrelsen.

Nya regler 1 januari

Den nya regeln väntas formellt träda i kraft i början av januari. Men besiktningsföretagen uppmanas redan nu att avstå från att kontrollera eCall.

– Vi har ingen reell rätt att kräva att besiktningsföretagen gör så här men de är också måna om att hantera den här situationen på ett bra sätt gentemot sina kunder. Fordonsägare skulle annars kunna drabbas av brister som både är svåra att kontrollera och reparera och regelförändringen är på gång, säger Mikael Kyller.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

FAKTA: eCall i svenska bilar

- Bara sedan kravet på eCall infördes 2018 har det registrerats cirka 1,6 miljoner personbilar.

- Utöver dessa kan även äldre bilar drabbas av fel på komfortfunktioner eller eCall.

- Även om systemet inte var obligatoriskt innan 2018 kan det anses utgöra en brist hos fordonet om funktionen uteblir, exempelvis om man köpt en begagnad bil som säljaren lovat ska ha eCall.

Källa: Riksförbundet M Sverige

LÄS OCKSÅ: MOTOR: Mångmiljonär död i ”bisarr” olycka – enorm samling skänks bort 

Foto: Obi

Text: Redaktionen