Samma sms väller ut till svenska folket – “har inte hänt tidigare”

2025 05 23

De senaste månaderna har det rasslat in mystiska sms till svenskar.

Sedan februari har en kommun i veckan behövt gå ut och förtydliga saken för sina invånare.

Inte skett tidigare

Det handlar om falska sms som är i omlopp igen. En vanlig form av bedrägeri numera.

Men den här gången rör det sig om omständigheter som inte har setts förut. Bedragarna skriver i sina sms att de kommer från kommunen och varnar för förorenat dricksvatten, rapporterar SR.

I samma meddelande framgår det att “personal” ska skickas ut för att ta vattenprov hos hushållen.

Att den här typen av lurendrejeri nu sker på sms är ett nytt fenomen, enligt Anders Mårtensson, säkerhetschef på Nordvästra Skånes vatten och avlopp.

Tidigare har man direkt gått och knackat på dörren.

– Jag tror det är folk som vill in till äldre personer och stjäla saker där, säger han till radion.

Kan vara hybridkrigföring

Hittills har minst tolv kommuner gått ut och dementerat den falska informationen om att vattnet inte går att dricka.

Men hela landet kan drabbas. Pär Dalhielm från branschorganisationen Svenskt vatten kräver nationella åtgärder och vill se att en myndighet inleder en utredning.

Han menar att det inte går att utesluta att sms:n är hybridkrigföring från främmande makt, då vatten är en samhällskritisk och bärande funktion.

– Vi ser i medierapporteringen att det är väldigt mycket fler tillfällen nu än vad det någonsin varit tidigare, framhåller han till SR.

LÄS MER: Mobilförbud i svenskparadis – då får du 2 000 kronor i böter

"Röd varning"

Trelleborgs Allehanda har tagit del av ett av de sms som är i omlopp. Enligt lokaltidningen kan det se ut enligt följande.

– Röd varning – vatten i ert område kan vara förorenat. Hälsningar Vattenverket.

Den varningen gick ut till trelleborgare i slutet av förra månaden. Men Joakim Björklin, dricksvattenchef på Trelleborgs kommun, menar att ett riktigt sms aldrig skulle vara formulerat på det sättet.

“Röd varning” eller “Vattenverket” är ord som inte används från kommunens sida.

Joakim Björklin säger att det är uppenbart skickat “för att skapa oro i samhället”.

Jag tycker att det är oerhört störande att sånt här sker, och jag förstår inte riktigt syftet, säger han till TA.

Foto: Kaboompics.com

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen