Säpo pekar ut två aktörer – kan utföra attentat mot Sverige

2024 02 13

Terrorhotet mot Sverige bedöms fortsatt som högt.

Hotnivån ligger kvar på en fyra på en femgradig skala.

Det uppger Säkerhetspolisen (Säpo) i dag, tisdag, med hänvisning till Nationellt centrum för terrorhotbedömning (NCT) helårsbedömning för 2024.

– Den stundvis dramatiska händelseutvecklingen under 2023 till trots så skiljer sig årets helhetsbedömande inte nämnvärt från förra årets.

– Men osäkerhetsfaktorerna har blivit större och vi vet att uppmärksammade händelser kan få stor effekt vilket bidrar till att terrorhotnivån bedöms som fortsatt hög, säger Ahn-Za Hagström, chef vid NCT.

Två aktörer utgör främsta hotet

Enligt NCT:s rapport – som Säpo delat med sig av – står två aktörer för det främsta attentatshotet mot Sverige.

Det handlar om följande grupper:

- Aktörer som agerar utifrån våldsbejakande islamism

- Aktörer som agerar utifrån våldsbejakande högerextremism

Ahn-Za Hagström kommenterar hotbilden. 

– Under 2023 har Sverige varit ett utpekat mål för internationella islamistiska organisationer, från att tidigare ha bedömts som ett legitimt mål jämte många andra västländer. Intensiteten i hotet har dock skiftat under året med en avmattning under senhösten, men av erfarenhet vet vi att läget snabbt kan förändras, säger NCT-chefen.

Två svenskar sköts ihjäl

I oktober 2023 dödades två svenskar i ett terrordåd i Belgiens huvudstad Bryssel, strax innan avspark i EM-kvalmatchen mellan Belgien och Sverige.

Terroristen var ute efter att döda medborgare från Sverige. Männen sköts ihjäl eftersom de bar svenska landslagströjor.

NCT beskriver terrordådet som ”anmärkningsvärt”.

– Terrorattentatet är enligt NCT anmärkningsvärt då det såvitt känt är första gången svenska medborgare i egenskap av sin nationalitet varit mål för våldsbejakande islamister, framhåller man i ett uttalande.

Foto: SÄPO

Text: Redaktionen


09 jun 26

Kalldusch för hushållen – beskedet ingen vill ha

2026 06 10

Räkna med dyrare kvitton framöver.

Nu ger svenska storföretag besked om nya prishöjningar.

Enligt en kartläggning från Riksbanken planerar samtliga företag att höja sina försäljningspriser det kommande året.

Prishöjningarna kommer att ske, oavsett om ett fredsavtal i Mellanöstern nås i närtid.

– Även om det blir fred i dag finns det kostnadsökningar som kommer behöva tas ut, framhåller Riksbanken.

Mycket kan ändras

Det är fortfarande osäkert hur stora prishöjningarna kommer att bli för svenska konsumenter.

– Än så länge pratar de om mindre prishöjningar, men det beror på hur kostnaderna och efterfrågan utvecklas, uppger Riksbanken.

Inflationen stiger

Beskedet om prisökningarna kommer efter att inflationen enligt KPIF steg från 0,8 procent till 1,5 procent i maj.

– Preliminära beräkningar visar att energi- och tjänstepriserna ökade i maj vilket bidrog till inflationstaktens uppgång, säger Mikael Nordin, prisstatistiker på SCB.

Stor osäkerhet

Enligt Riksbankens kartläggning pressas många svenska företag av högre oljepriser till följd av energikrisen i Mellanöstern.

Än så länge är dock situationen hanterbar.

– Det beror bland annat på att företagen blivit mer motståndskraftiga mot olika typer av störningar efter lärdomarna från de senaste årens kriser. Men ju längre kriget pågår, desto större förväntas effekten bli för både företagen och ekonomin i stort. Även om kriget får en lösning i närtid väntas vissa kostnader förbli förhöjda under en period, framhåller Riksbanken.

ANDRA LÄSER: Populär investering kan rasa 20 procent – analytiker varnar

Högre matpriser

Krisen i Mellanöstern har bland annat lett till ökade kostnader för svenskt jordbruk.

Kostnaderna har ökat kraftigt för både drivmedel och gödsel, vilket befaras leda till högre matpriser i Sverige.

LÄS OCKSÅ: Chocken: Säger upp samtliga anställda

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Varning för jordgubbsförsäljare

2026 06 10

Att sälja jordgubbar är ett av Sveriges populäraste sommarjobb för ungdomar.

Men det finns en mörk baksida.

Polisen varnar för att det förekommer svartjobb, penningtvätt och dåliga arbetsvillkor inom jordgubbsbranschen. Unga riskerar därför att bli lurade eller utnyttjade.

I Helsingborg uppmanas ungdomar att vara vaksamma och endast söka sig till seriösa aktörer.

Tillsammans har polisen och Helsingborgs stad gått ut med ett inlägg på sociala medier.

– Det här är ett bra exempel på hur polisen och kommunerna kan arbeta tillsammans mot kriminalitet. För många ungdomar är sommarjobbet det första steget ut i arbetslivet och då ska man inte behöva hamna i tråkigheter som kan ställa till det i framtiden, säger polischef Karim Ottosson i Helsingborg.

Extra kontroller

Polisen i Helsingborg kommer att genomföra kontroller av jordgubbsförsäljare i kommunen.

Syftet är att bidra till sund konkurrens, goda arbetsvillkor och korrekt information om jordgubbarna som säljs.

– Genom att göra kontroller och berätta om dem vill vi uppmärksamma allmänheten på problemen som kommer med oseriösa bärförsäljare. Vi ska alla använda vår konsumentmakt till att gynna försäljare som följer reglerna. Vi vill inte ha kriminell verksamhet på våra gator som utnyttjar ungdomar att jobba under dåliga förhållanden, säger Jonas Berg, säkerhetschef på Helsingborgs stad.

ANDRA LÄSER: Swedbank varnar för trippelsmäll

Då ska du inte köpa

Inför sommaren 2024 varnade polisen för att jordgubbsförsäljning genererar miljarder kronor till kriminella gäng. Nätverken använder bär- och jordgubbsförsäljning för att tvätta pengar.

Jordbruksverket uppmanar kunder att vara extra uppmärksamma på två saker vid köp av de röda bären:

- Bärkartongerna ska vara märkta med odlarens namn och adress. Kolla gärna så att samma namn och adress finns på den låda som konsumentförpackningarna står i.

- Vid betalning med Swish – kolla så att numret är ett företagsnummer som börjar med 123.

LÄS OCKSÅ: Kraftig åtgärd vid Putins hem

Foto: jhenning

Text: Redaktionen