SD ger oväntat besked – om Bromma flygplats

2025 01 31

Sverigedemokraterna ger ett oväntat besked om sin syn på Bromma flygplats.

I Tidöavtalet är regeringspartierna och Sverigedemokraterna överens om att Bromma flygplats inte ska läggas ned.

Men nu kommer nya besked om hur SD ser på flygplatsens framtid.

Partiets lokalavdelning i Stockholm öppnar för att bygga någonting helt nytt på den mark där flygplatsen ligger idag.

”Alternativ till höga hus”

SD i Stockholm öppnar för möjligheten att lägga ned Bromma flygplats och istället bygga bostäder där, rapporterar DN.

Man vill fortfarande helst bevara flygplatsen. Men samtidigt vill SD kunna påverka vad som händer med marken om flygplatsen trots allt läggs ned. Därför öppnar man nu för att ta fram ett program för att bygga bostäder på flygplatsen.

– De rödgröna partierna, S, V och MP, vill utreda vilken typ av bostäder som ska byggas på Bromma. Om vi bara hade röstat nej till det hade vi inte gett tjänstemännen som ska utreda frågan något alternativ till höga hus och massor av hyresrätter, säger SD:s gruppledare i Stockholm stad, Gabriel Kroon, till tidningen.

”Två tankar i huvudet samtidigt”

SD öppnar alltså för att bygga bostäder på platsen.

– Sverigedemokraterna är öppna för att utreda bostadsbebyggelse på Bromma flygplats förutsatt att Arlanda flygplats kan hantera flygkapaciteten, skriver vice gruppledaren Anders Edin (SD) i en reservation till ett beslut om att utreda förutsättningarna för bostadsbygge, enligt Mitt i Stockholm.

SD anser att de rödgröna partierna vill bygga något som liknar ett miljonprogramsområde på platsen.

Själva vill de istället bygga egenhemsmiljöer som mera liknar en trädgårdsstad, rapporterar tidningen.

– Vi ska inte konkurrera med internationella metropoler genom att bygga skyskrapor och instängda lägenheter, menar SD i reservationen.

Gruppledare Gabriel Kroon tror inte att partiledningen har några problem med SD:s agerande lokalt.

– Vi är överens om att vi gör allt vi kan för att inte lägga ner Bromma i förtid. Men man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt, säger han till DN.

Foto: Tomas Piachewski

Text: Redaktionen


SMOCKAN: Sverige på väg att förlora 20 miljarder kronor

2025 12 03

Omkring 20 miljarder kronor är på väg att gå upp i rök för svenska staten.

Det är Skatteverkets senaste prognos, efter att företag som under pandemin fick anstånd och kunde vänta med att betala skatt därefter har gått i konkurs ett efter ett.

Hittills har omkring tio miljarder kronor redan gått förlorat, rapporterar SR.

– Sedan räknar vi med att ytterligare 5-10 miljarder inte kommer att betalas tillbaka, så det kommer att sluta med någonstans mellan 15-20 miljarder som inte betalas tillbaka, säger Tomas Envall, sektionschef på Skatteverket, till radion.

Får knappt tillbaka någonting

Det var när coronapandemin slog undan benen på många företag som det gick att skjuta fram inbetalning av skatten.

Många valde då att utnyttja möjligheten. Men många aktörer har också gått i konkurs på vägen, vilket gör att Skatteverket i bästa fall får tillbaka småsmulor av den skatteskuld som återstod.

– I vissa konkurser får vi tillbaka lite, men eftersom vi är en oprioriterad borgenär så får vi i många konkurser ingenting, förklarar Tomas Envall.

Över 9 000 företag

Ett exempel är konkursade IAC som före konkursen hade en skatteskuld på 1,3 miljarder kronor. Den största av allihop efter pandemin.

Men det finns betydligt fler företag som gått omkull.

Tidigare i år hade över 9 000 företag med anstånd kastat in handduken, enligt SVT.

– Troligtvis hjälpte det företagen till en början, men i den budgeten som regeringen satte för anstånden så har de inte räknat med så mycket förluster som vi nu räknar med att det kommer bli, sade Tomas Envall till tv-kanalen i våras.

LÄS MER: Bakslag för hushållen – bank flaggar för räntehöjning

"Tickande bomb"

Redan för ett år sedan talades det om att så många som 17 000 företag fortfarande var skyldiga staten pengar. Många kan inte betala tillbaka – och då finns inget annat alternativ än konkurs.

I november 2023 bedömde Svensk Näringsliv att 14 miljarder kronor i skatteintäkter väntades brinna inne.

– Företagen som har tillfälliga skatteanstånd är i sämre skick nu än när de beviljades anstånden. Det är något av en tickande bomb som riskerar att förvärra lågkonjunkturen, sade Sven Olov Daunfeldt, chefsekonom på Svenskt Näringsliv, till Di vid tidpunkten.

LÄS MER: “En ekonomisk katastrof” – tung dom om norska oljefonden

Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet

Text: Redaktionen


3dec2025

Expert varnar för lucka i bilförsäkringen – ”skräckexempel”

2025 12 03

En teknisk expert på Riksförbundet M Sverige går ut med en varning.

Varningen gäller en bilförsäkring som de flesta bilhandlare erbjuder.

– Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter, uppger Riksförbundet M Sverige.

 ”Kan få stora konsekvenser”

Ett vanligt villkor gällande rättsskyddet i bilförsäkringar är att tvisten eller uppkomsten till tvisten ska ha uppstått under tiden försäkringen gäller.

Om man då byter försäkring så faller rättsskyddet för fel och tvister som uppstått de första två veckorna.

Nu går en expert ut och uppmanar bilköpare att tänka till innan man tackar ja till prova-på-erbjudandet.

Annars riskerar man stora konsekvenser.

– Det är väldigt vanligt att fel på begagnade bilar visar sig nästan direkt efter köpet, så risken att stå utan rättshjälpen kan få stora konsekvenser, säger Riksförbundet M Sveriges tekniska expert Carl-Erik Stjernvall, i ett uttalande.

Konsumentköplagen

När privatpersoner köper bil av företag så finns ett skydd genom Konsumentköplagen.

Processen i Allmänna Reklamationsnämnden, som hanterar anmälda ärenden, tar ofta uppemot nio månader.

Och det är endast i tre fall av fyra som en rekommendation och beslut följs av företagen.

Då är ett alternativ att stämma sin bilhandlare i allmän domstol och då har man stor glädje av ett rättsskydd.

LÄS OCKSÅ: Bakslag för hushållen – bank flaggar för räntehöjning

”Skräckexempel”

För den bilköpare som har bytt försäkringsbolag och därmed förlorat möjligheten till rättsskydd kan konsekvenserna bli stora.

– I rådgivningen har vi hört skräckexempel, och försäkringsbolag säger förstås nej så fort de inser att de inte behöver ta kostnaden, säger Carl-Erik Stjernvall.

Rådet från experten är att tänka igenom och bestämma sig för försäkringsbolag innan man går till bilhandlaren och gör affär.

– Bilköp är en stor affär. Som köpare bör man i förväg ta reda på exempelvis vilket bolag som har det bästa priset eller den bästa försäkringen, och inte se prova-på-perioden som en möjlighet att efter bilköpet gå och fundera på det under ett par veckor, säger Carl-Erik Stjernvall.

LÄS MER: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: S. Brown resp M. Cowie

Text: Redaktionen