Världens framgångsrikaste miljöpartist

2021 03 15

Tysklands gröna under ligger bra till för ännu en jätteseger.

Idag söndag är det delstatsval i Baden-Württemberg som är en av Tysklands tre folkrikaste delstater. I den 11 miljoner stora delstaten som stoltserar som en av landets största industriregioner ingår bland annat Stuttgart, Karlsruhe och Mannheim och delstaten leds av Miljöpartiet De Grönas 72-årige ikon Winfried Kretschmann.

Vid valet 2011 ökade De Gröna kraftigt i Baden-Württemberg och Winfried Kretschmann kunde bilda delstatsregering med S. I kraft av De Grönas storlek blev han ministerpresident, det vill säga regeringschef. Han blev omvald vid delstatsvalet 2016 men bildade då styrande koalition med konservativa CDU och på söndag är det val igen.

De Gröna ligger bra till i mätningarna och Kretschmann har goda chanser till omval för ännu en mandatperiod. De Grönas valresultat i Baden-Württemberg:

🟢 2001          8% 
🟢 2006       12%
🟢 2011       24%
🟢 2016       30%
🟢 2021       33% enligt mätningarna
 
ANALYS

Han är sannolikt världens mest framgångsrika miljöpartist och orsakade ett politiskt jordskalv då hans parti 2011 lyfte från 12 till 24% i delstatsvalet i Baden-Württemberg i efterdyningarna av kärnkraftsolyckan i Fukushima.

Kretschmanns framgångsrecept har varit att kombinera ett tydligt fokus på miljö- och klimatfrågor med ekonomisk tillväxt och företagande. Han har heller inte dragit sig för att driva frågor som skapar rubriker. Han betonade att burqor och niqabs inte hör hemma i ett fritt samhälle och delstaten införde ett förbud mot ansiktstäckande slöjor i skolan.

Det är även val i delstaten Rheinland-Pfalz idag. Där styr Socialdemokraterna SPD tillsammans med De Gröna och liberala mittenpartiet FDP. I mätningarna har SPD backat samtidigt som De Gröna har ökat och den styrande vänstermittenkoalitionen är knapp favorit.

[forminator_poll id="1352"]

25 november 2025

Nordkoreansk “mirakelmedicin” strömmar in Ryssland

2025 11 25

Ett nytt läkemedel har fått fart på den ryska marknaden.

Nordkoreanska Neo Viagra har börjat säljas i mängder i Ryssland.

Läkemedlet är ett potenshöjande medel för både män och kvinnor. Enligt tillverkaren hjälper det även mot led- och njurproblem samt smärtor i rygg, axlar och knän.

Den oberoende tidningen The Moscow Times skriver att produkten nu “sköljer över” landet sedan västerländska tillverkare lämnat den ryska marknaden efter invasionen av Ukraina.

Ökänt företag

Det är det nordkoreanska företaget Pupang, ökänt för sina pseudomediciner, som står bakom “mirakelmedicinen”. Pupang är ett dotterbolag till Korea Pupang Trading Corporation som finns på sanktionslistan hos FN, EU och USA.

Enligt företaget själv tycks det knappast finnas några gränser för vad deras läkemedel  kan åstadkomma. Dessutom menar man att det inte finns en enda biverkning.

– Pugang är känt för att ha levererat det injicerbara medlet Kumdang-2 till Ryssland, som tillverkaren påstår är effektivt mot hiv, coronavirus, malaria, bältros, svininfluensa och till och med narkotikaberoende, skriver The Moscow Times.

Preparatet påstås vara odlat i jorden och “berikad med sällsynta jordartsmetaller”. Företaget hävdar också att det innehåller såväl guld som platina. 

LÄS MER: UPPGIFTER: Putin var nära att avgå

Är som vanlig Viagra

När Neo Viagra dök upp i nordkoreanska statliga kataloger 2018 utlovades “sexuellt nöje i 16-24 timmar", uppger den ryska tidningen.

Trots att den marknadsförs som en “örtmedicin” har tester dock kunnat visa att medlet innehåller samma aktiva ingrediens som vanlig Viagra, rapporterade The New Zealand Herald redan 2016.

Men läkemedlet har alltså gått hem i Ryssland. På flera sajter som säljer läkemedlet hyllas medicinen.

– En av köparna skriver att medlet ”fungerar även med vin”. En annan kund beskriver en ”mjuk men stabil effekt” och kallar priset ”trevligt jämfört med Viagra”, framhåller The Moscow Times.

Priset för Neo Viagra ligger på 2 200 – 3 000 rubel, motsvarande strax över 300 svenska kronor.

De västerländska tillverkarna av potensmedel upptog innan kriget enbart 3 procent av marknadsandelarna i Ryssland. Nästan all produktion av läkemedel för ändamålet sker idag i Ryssland.

LÄS MER: Kalldusch för Putin – Kina höjer priserna rejält

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2025 11 26

På fredag är det dags för årets stora köpfest.

Då kulminerar Black Week.

Black Friday har blivit ett allt mer populärt fenomen även i Sverige och svenskarna flockar till köpcentrum för att fynda.

En kedja som bojkottar Black Friday är Biltema.

Biltema bojkottar

Även i år inleder den populära kedjan en bojkott av Black Friday.

Anledningen till beslutet har enligt Biltema själv att göra med att “företaget står fast vid sin strategi att erbjuda låga priser året runt”.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger marknadschef Johan Gerdevåg.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

“Året runt”

Genom att “prioritera låga priser hela året, istället för tillfälliga kampanjer”, vill företaget “sätta en standard för hur företag kan skapa värde för sina kunder på den nordiska marknaden”.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året, fortsätter Gerdevåg.

Läs mer: TVÅ DAGAR KVAR: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

10 miljarder

Den amerikanska traditionen har på senare år fått stort genomslag även i Sverige.

2024 uppgick försäljningen till närmare 10 miljarder kronor enligt siffror Svensk Handel.

Men Länsförsäkringars chefsekonom Stefan Westerberg skickar med ett tips inför Black Week.

– Reor och rabatter är trevliga men lockar oss att köpa sådant vi egentligen inte behöver, säger han.

“Stanna upp”

Westerberg fortsätter.

– Stanna upp och tänk över vad du faktiskt behöver, behöver du verkligen en till pryl eller är det bara rean som lockar? Många små impulsköp kan tillsammans växa till stora summor.

Läs mer: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Biltema

Text: Redaktionen