Sju av Sveriges åtta partier säger ja till ökat militärt stöd till Ukraina

2022 02 18

Det finns ett stort stöd bland Sveriges partier för att sända vapen till Ukraina.

Den svenska regeringen vill inte exportera vapen till Ukraina. Men trots detta har alla svenska partier i EU-parlamentet, dock förutom Vänsterpartiet, ställt sig bakom beslutet att EU ska öka sitt militära bistånd till Ukraina, det rapporterar Sveriges Radio.

Förslag att öka det militära stödet

EU-parlamentet vill att EU ska öka sitt militära stöd till Ukraina, och dessa pengar ska tas från den europeiska fredsfaciliteten. Fredsfaciliteten upprättades för ett år sedan för att hjälpa och bistå länder med vapen. 

330 miljoner kronor till Ukraina

EU har redan använt fonden och har på grund av rådande omständigheter anslagit 330 miljoner kronor till Ukraina för att stärka landets beväpnade styrkor. EU uppmanar och rekommenderar att andra enskilda EU länder också ömsesidigt kan bidra med sitt stöd till Ukraina.

Sverige har röstat ja

Alla svenska partier förutom Vänsterpartiet har röstat ja till beslutet, detta trots att partierna inte vill bistå med vapen till Ukraina. Men de Socialdemokratiska ledamöterna förklarar att detta inte går emot regeringens linje, eftersom ordet vapen inte finns med i beslutet.

Pengarna går inte till vapen

En annan anledning till varför partierna har röstat ja till beslutet är att pengarna från EU just nu inte används till vapen, utan till exempelvis fältsjukhus. Vilket Sverige kan och vill ställa sig bakom.

Men många partier ville mer

De flesta ledamöterna i EU-parlamentet ville få fram ett större beslut. Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Sverigedemokraterna röstade ja till ett förslag om att markant öka stödet till Ukraina. Men detta förslag gick inte igenom.

Möjlighet till mer

Sverigedemokraternas EU-parlamentariker Charlie Weimers förklarar vad han tycker om frågan.

-Man har ju en möjlighet här att gå in med upp till 56 miljarder kronor genom fredsfaciliteten. Varför gör man inte det, säger han till SR.

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen


Flera bilmodeller får körförbud – redan i år

2025 09 13

Sju bilar riskerar körförbud efter 31 december.

Från december i år börjar svenska operatörer avveckla 2G- och 3G-frekvenserna, som istället används för 4G och 5G.

När 2G- och 3G-nätet stängs ner kan flera bilmodeller i Sverige bli olagliga att köra – bland annat Honda och Volkswagen.

- Vi har de senaste fem åren pratat om utfasningen av 2G och 3G. Nu närmar vi oss slutet för dessa omoderna nät med bara nio månader kvar innan de drar sin sista suck. Om du inte vet om du eller någon närstående påverkas, ta kontakt med det företag där du är kund så får du hjälp att se vad du behöver göra, säger Sara Kebert, nätexpert på Telenor.

eCall-funktion slutar fungera

Denna förändring påverkar inte bara mobiltelefoner och trygghetstelefoner, utan även bilar med eCall-funktion, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

– Om 2G- och 3G-nätverken har fasats ut i deras land eller region kommer eCall-tjänsten inte att fungera och det kommer inte att initieras något nödsamtal i händelse av en olycka – vare sig via airbagutlösning eller ett manuellt utlöst eCall med fordonets SOS-knapp, varnar Honda på sin hemsida.

– Beslutet att fasa ut mobilnäten och efterföljande effekter på fordonets egenskaper och funktioner ligger utanför Hondas kontroll.

Vilka bilar påverkas?

Bland de mest utsatta modellerna från Honda finns Jazz, Civic, HR-V, Honda e, ZR-V och CR-V, medan flera Volkswagen-modeller som Golf, Passat och Tiguan också kan påverkas.

Problem uppstår framför allt för fordon byggda före eCall-kravet 2018.

Konsekvenser för bilägare

Din bil blir inte automatiskt olaglig utan eCall, men när besiktningen omfattar eCall-tjänsten kan felet leda till körförbud.

– Går felet inte att rätta till beläggs bilen med körförbud och får inte framföras på väg, säger Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige, till Transport och Logistik.

Bilägare uppmanas därför att kontrollera om deras bil är beroende av 2G/3G för eCall och vidta åtgärder i tid för att undvika problem vid besiktning.

Foto: Obi

Text: Redaktionen