SKATTEVERKET: Över 150 000 svenskar kan ha brutit mot samma lag

2024 06 28

Mellan 74 000 och 158 000 personer i Sverige kan ha begått samma brott.

Det menar Skatteverket i sin presentation av den första lägesbilden över befolkningen.

Enligt myndigheten borde dessa personer inte vara folkbokförda, men är det ändå.

Eftersom gruppen då kan få bidrag som de egentligen inte har rätt till utgör personerna “störst samhällsrisk”, enligt Skatteverket.

En person som är folkbokförd, men inte ska vara det, kan få sociala förmåner som den inte har rätt till. Med hjälp av uppgifter från Migrationsverket har Skatteverket under senaste året kontrollerat just sådana fel, säger Peter Sävje, strateg hos Skatteverkets verksledning.

Ökade med 50 procent

Kontrollerna som Peter Sävje talar om fick följden att antalet personer som avregistrerades som utflyttade ökade med hela 50 procent under 2023 jämfört med 2022.

Det arbetet måste fortsätta, understryker Skatteverket.

– Lägesbilden beskriver att cirka 10,5 miljoner är folkbokförda i Sverige. Mellan 107 000 och 185 000 finns och verkar i Sverige, men står utanför registren, och ska heller inte vara folkbokförda, framhåller myndigheten i ett pressmeddelande och tillägger:

– Här ingår både personer som inte har rätt att vara i Sverige och sådana som har rätt att vara här.

LÄS MER: Skatteverket ska skicka ut 500 000 brev – “svara snabbt”

Grund för bidragsbrott och bedrägerier

Enligt Skatteverket har 480 000 personer ett så kallat samordningsnummer. Har man ett sådant måste man inte uppehålla sig i Sverige, och många gör inte heller så.

Att ha ett samordningsnummer innebär inte i sig heller att du tar del av några sociala förmåner, men däremot skulle det kunna användas för att rapportera falska inkomstuppgifter som i förlängningen kan utgöra grund för bidragsbrott och bedrägerier.

– Fler samordningsnummer skulle kunna förklaras vilande snabbare, många används bara en kort tid. Vi efterlyser också att myndigheter och andra anpassar sina IT-system för att kunna se hur personens identitet är säkrad, säger Anders Klaar, ansvarig för samordnare för lägesbilden.

– Numera krävs identifiering med biometri för att få ett styrkt samordningsnummer.

Så här säger reglerna

Reglerna säger att den som flyttar till Sverige ska folkbokföras om det kan antas att personen regelbundet kommer att tillbringa sin dygnsvila i landet under minst ett år. I praktiken kräver det ofta uppehållsrätt eller uppehållstillstånd.

Fakta om folkbokföringen i Sverige.

  • Cirka 10,5 miljoner är folkbokförda i landet
  • 74 000 – 158 000 är folkbokförda utan tillåtelse
  • 107 000 – 185 000 personer står utanför registret och ska inte heller vara folkbokförda
  • 92 000 – 106 000 bedöms vara folkbokförda på fel adress

Foto: Fialotta Bratt, Skatteverket

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen