Skatteverket stoppar Bodenfamiljs förslag till namn på sin dotter

2021 10 13

Föräldrarna Ericson i Boden får blankt nej av Skatteverket när det gäller att döpa sin snart två månader unga dotter till Kakan.

Skatteverket lutar sig mot en paragraf i personnamnlagen som klargör att namn inte får leda till obehag för den person som ska få namnet.

Flera namns som inte godkänns

Skatteverket anser att Kakan inte passar sig som namn till familjens dotter och SVT Norrbotten framhåller att andra namn som inte heller accepteras är hjärtat, gumman, gubben, pysen, snubben.

Men familjen tänker inte sluta att kalla sitt barn för Kakan.

Har känts rätt

– Inom familjen kommer vi fortsätta att kalla henne för Kakan, säger mamman Johanna Ericson från Boden.

– För oss är det jättetråkigt eftersom vi har kallat henne det sedan hon låg i min mage och hennes sjuårige storebror tycker det är gulligt. Det är ingen förebild eller så som ligger bakom, det har bara känts rätt att kalla henne Kakan, säger Johanna Ericson till SVT,

Familjen besviken

Familjen hade inte tänkt att Kakan skulle vara hennes tilltalsnamn men det har ingen avgörande betydelse för Skatteverket som säger nej till att ordet Kakan får ingå i hennes namn överhuvudtaget.

Familjen Ericson är besviken.

–  Jag förstår också att det kanske inte är så roligt att heta Kakan om man inte valt det själv, men nu var ju inte vår tanke att göra det till ett tilltalsnamn. Nu får Kakan leva vidare som ett smeknamn inom familjen, säger mamman.

ANALYS

Lagen om personnamn från 2016 säger följande om opassande förnamn enligt paragraf 28:

§ 28: Som förnamn får endast förvärvas ett namn som inte

1, kan väcka anstöt,

2, kan antas leda till obehag för den som ska bära namnet, eller

3, av någon annan anledning är olämpligt som förnamn.

Foto: J. Applegate

[yop_poll id="762"]

Ökat med 182 procent – galen rea-rusning efter produkt

2025 11 25

– Det är ett otroligt fyndläge den här veckan.

Det säger Prisjakts konsumentexpert Isabella Ahmadi till TV4 om årets Black Week-rea.

Hon betonar dock vikten av att handla smart, eftersom rabatterna är som högst inom vissa produktkategorier.

Särskilt elektronikprylar som tv-apparater, hörlurar, tvätt- och diskmaskiner samt hårfönar är kraftigt nedsatta i pris.

–  I snitt kan vi se att vart fjärde pris har gått ner med minst 10 procent. I genomsnitt har den här gruppen priser minskat med 22 procent, säger Isabella Ahmadi till kanalen.

Galen rusning: ”Ökat 182 procent”

En elektronikprodukt sticker ut från mängden.

Det pågår just nu en galen rusning efter smarta ringar – små teknologiska ringar som med hjälp av den senaste AI-tekniken och avancerade sensorer kan övervaka puls, hjärtfrekvens, hudtemperatur, rörelsemönster och sömn.

I november har köpintresset för produkten ökat med hiskeliga 182 procent jämfört med samma period förra året, enligt en undersökning från Prisjakt.

– Många konsumenter ser fram emot att fynda prylar och julklappar under Black Week. Rean har redan varit i gång i många butiker sedan början av november, och vi kan se en ökad aktivitet jämfört med i fjol på Prisjakt, säger Isabella Ahmadi i ett uttalande.

– Särskilt hemelektronik som tv-apparater, hörlurar och skärmar är populärt, och samtidigt trendar nyare teknik som smarta ringar, tillägger hon. 

LÄS MER: Välkända köksbutiker går i konkurs 

FAKTA: Prisjakt

- Prisjakt är Nordens ledande produkt- och prisjämförelsetjänst.

- Affärsidén sedan starten 2002 varit att hjälpa konsumenter att ta bättre köpbeslut. Det vill Prisjakt göra genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information om produkter och priser.

-  Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Nya Zeeland, Irland och Storbritannien.

Källa: Prisjakt

LÄS OCKSÅ: Sanslösa summan – jättebolaget satsar 475 miljarder

Foto: Jarmoluk

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2025 11 25

På fredag är det dags för årets stora köpfest.

Då kulminerar Black Week.

Black Friday har blivit ett allt mer populärt fenomen även i Sverige och svenskarna flockar till köpcentrum för att fynda.

En kedja som bojkottar Black Friday är Biltema.

Biltema bojkottar

Även i år inleder den populära kedjan en bojkott av Black Friday.

Anledningen till beslutet har enligt Biltema själv att göra med att “företaget står fast vid sin strategi att erbjuda låga priser året runt”.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger marknadschef Johan Gerdevåg.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

“Året runt”

Genom att “prioritera låga priser hela året, istället för tillfälliga kampanjer”, vill företaget “sätta en standard för hur företag kan skapa värde för sina kunder på den nordiska marknaden”.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året, fortsätter Gerdevåg.

Läs mer: TVÅ DAGAR KVAR: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

10 miljarder

Den amerikanska traditionen har på senare år fått stort genomslag även i Sverige.

2024 uppgick försäljningen till närmare 10 miljarder kronor enligt siffror Svensk Handel.

Men Länsförsäkringars chefsekonom Stefan Westerberg skickar med ett tips inför Black Week.

– Reor och rabatter är trevliga men lockar oss att köpa sådant vi egentligen inte behöver, säger han.

“Stanna upp”

Westerberg fortsätter.

– Stanna upp och tänk över vad du faktiskt behöver, behöver du verkligen en till pryl eller är det bara rean som lockar? Många små impulsköp kan tillsammans växa till stora summor.

Läs mer: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Biltema

Text: Redaktionen