Stor förändring väntas angående streamingtjänster

2024 01 29

Netflix och Viaplays konkurrens i underhållningsbranschen kan leda till förändringar.

Under den senaste tiden har streamingvärlden förändrats.

Från påkostade och utförliga produktioner till en nedgång i kvalitet och uppgång i pris, finns det stora utmaningar för streamingjättarna framöver.

Det menar medieanalytikern Olle Lidbom, rapporterar Svenska Dagbladet.

Kan ske förändring

Lidbom förklarar att den främsta konkurrensen till streamingjättar som Netflix och Viaplay handlar om spel och sociala medier.

Det kan innebära att stora förändringar kan vara att vänta för den som tittar på giganternas innehåll, bland annat att aktörer som Netflix kan börja efterlikna sociala medier.

– Säkert mer oscriptat, som är socialt och har potential att bli viralt, tänk Love is blind. Det kanske sänker betalviljan bland tv-konsumenter om innehållet tappar produktionskvalitet och blir mer likt gratismaterial på Tiktok och Youtube, säger Lidbom till SvD.

Lär bli dyrare

Chefen för Netflix, Reed Hastings, har själv uttalat sig om att man nu måste konkurrera med såväl sociala medier som dataspel.

Därmed bedöms streamingtjänsterna kunna gå i samma linje som sociala medier för att behålla tittarnas uppmärksamhet.

Samtidigt pekar Lidbom på att priserna lär stiga under 2024.

– Kunderna har sämre med pengar och är mer kräsna med hur många abonnemang de har. Man staplar inte abonnemang lika lättvindigt längre, utan väljer bort, säger han.

Enorma problem

En aktör som under den senaste tiden har dragits med enorma problem är Viaplay.

I samband med ekonomiska och strukturella utmaningar har företagets börskurs tokrasat på börsmarknaden, samtidigt som man tvingats höja priserna ordentligt.

Samtidigt har streamingjätten tagit in för att rädda företaget, vilket har inneburit att bland annat franska Canal Plus blir huvudägare, rapporterar SVT.

Flera problem

Anledningen till Viaplays problem handlar dels om inköp av dyra rättigheter och höga produktionskostnader.

Samtidigt har räntekostnader för företagets stora lån blivit svåra att hantera.

Foto: Freestocks

Foto: Arlington Research


JUST NU: “Extremt virus” på kryssningsfartyg – folk får inte gå i land

2025 07 10

Ett “extremt smittsamt virus” har brutit ut på ett kryssningsfartyg i Norden.

Omkring 1 200 passagerare befinner sig ombord på fartyget.

Samtliga med symtom isoleras nu, rapporterar Dagbladet.

Det som har hänt är att ett norovirus, som den norska tidningen beskriver som “extremt smittsamt", har brutit ut.

– Det stämmer att det finns en infektion ombord. Det handlar om noroviruset, som är ett smittsamt mag-tarmvirus, bekräftar Remi Solberg från ArcticGuide Service Lofoten, enligt samma tidning.

"Smittbomb"

Fartyget beskrivs som en “en flytande smittbomb”.

Det befinner sig just nu på tur i norra Norge och är planerat att anlända till Alta på lördag.

Exakt hur många som smittats är oklart, men faran ligger i att norovirus kan överleva länge på ytor och är resistent mot många typer av desinfektionsmedel.

Kommunchefsäkaren i Alta, Ingun Heggheim, följer situationen.

Hittills har kommunens hjälp dock inte kallats in.

– I grund och botten hanterar fartyg sådana situationer själva genom att isolera de sjuka, och med hälso- och sjukvårdspersonal ombord. Skulle sjukhusvistelse bli nödvändig kan det vara lämpligt att kommunen bistår, säger hon till Dagbladet.

Får inte gå i land

Enligt chefsläkaren kan det bli en utmaning att hantera smittan.

Trånga utrymmen och nära kontakt mellan passagerare är faktorer som ökar risken för att folk ska dra på sig sjukdomen.

Enligt Remi Solberg var 50 personer sjuka i tisdags när fartyget lämnade Brønnøysund.

Hur många fler som har smittats är alltså hittills oklart, men alla med symtom har isolerats.

Ingen av dem har fått gå i land när fartyget stannat till i Leknes i norra Norge.

Arkivfoto: J Weiss

Text: Redaktionen


JUST NU: Lidl stoppar populärt kött – allt plockas bort

2025 07 10

Lidl stoppar en populär köttfärs från försäljning.

Beskedet kommer från butikskedjan på vid lunchtid på torsdagen.

– Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade, framhåller företaget i ett uttalande.

Allt plockas bort

Varan det handlar om är nötfärs av varumärket Butcher’s.

Skälet till det plötsliga stoppet är att det har upptäckts att det finns risk för tunna plastbitar i förpackningen.

Alla paket har nu stoppats.

– Samtliga berörda produkter är bortplockade ur butik, försäkrar Lidl.

Inlett utredning

Lidl tar den uppkomna situationen på största allvar.

– Vi utreder ärendet tillsammans med leverantören, understryker butikskedjan.

– För att säkerställa att något liknande inte sker igen.

Alla som hittills har köpt köttfärsen uppmanas att lämna tillbaka produkten till butik.

Det går bra att göra antingen där den inhandlades eller i någon annan av Lidl-butik.

– Kunderna får självklart pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto.

Gäller följande

Återkallandet gäller specifikt följande produkt:

  • Artikel: Nötfärs med fetthalt lägre än 10%
  • Förpackningsstorlek:1000g
  • Märke: Butcher’s
  • Sista förbrukningsdag:12-07-2025
  • Ident.Nr: 023406527364

Genomför regelbundna kontroller

Lidl understryker att man gör regelbundna oanmälda kontroller hos leverantörer. Dessa görs på plats och av ackrediterade institut.

 Vi går längre än vad lagstiftningen kräver och testar dessutom alla produkter i externa ackrediterade laboratorier för att säkerhetsställa att våra produkter uppfyller högsta kvalitet, förklarar Lidl.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen