Stor ilska mot nytt postbesked: “Hur ska det fungera?”

2025 04 09

Ett nytt postförslag kan komma att försvåra för många äldre i Sverige.

Det menar Pensionärernas Riksorganisation, PRO, som svarar med skarp kritik.

Frågan gäller införandet av digitala kallelser till exempelvis vården.

Just nu är saken särskilt aktuell i Jämtland-Härjedalen där hundratusentals brev från regionen kan bli digitala.

– Hur ska det fungera i praktiken om det nu blir digitaliserat? frågar sig Gertrud Nygren, som både företräder PRO och sitter med i Östersunds kommuns pensionärsråd, till SR.

Införs över hela Sverige

Jämtland-Härjedalen är dock långt ifrån ensamma.

Sedan tidigare har flera regioner till stor del gått över till just digitala kallelser, bland annat för hälso- och sjukvården.

– Det långsiktiga målet är att 90 procent av alla våra kallelser ska skickas digitalt framöver, sade exempelvis projektledaren John Torgersson från Västra Götalandsregionen 2023.

Men PRO är kritiska.

Invändningarna handlar bland annat om att kallelserna kan komma att ignoreras till följd av alla bedrägerier som pågår.

Sparar pengar

Ett argument är att övergången är ekonomiskt försvarbar.

PRO är dock inte övertygade.

– Jag förstår inte hur man ska kunna hantera att få ett digitalt svar från en som fått en kallelse, om det är det man vill, säger Gertrud Nygren.

Forskaren: 

Att tekniken utvecklas i rasande fart ökar risken för ett digitalt utanförskap bland äldre.

Det lyfte bland annat forskning vid Örebro universitet fram nyligen.

I Sverige är det särskilt tydligt då det mesta i vardagslivet idag kräver någon form av digital kompetens. Bank-id är ett exempel på hur teknik kan exkludera vissa människor, enligt Sofia Alexopoulou, forskare i statskunskap, som skrivit en avhandling om saken.

– Att inte ha ett bank-id är som att vara ett spöke som gör att man inte kan delta i samhällslivet på lika villkor, säger hon till sajten forskning.nu.

– Vi lever i en tid där digitaliseringen påverkar allt större del av våra liv. Äldres välfärd är kopplad till deras möjligheter att utöva sitt medborgarskap utan begränsningar. Därför behöver det uppmärksammas av politiker och andra beslutsfattare, säger hon.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen


24nov2025

JUST NU: ”Madyars fåglar” slår till mot rysk jättefabrik

2025 11 24

Ukraina har genomfört storskaliga attacker mot flera stora anläggningar på ockuperade Krym.

Under helgen har Ukraina slagit till med attacker på flera håll i Ryssland och i de ockuperade delarna av landet.

Också i ockuperade Krym har attacker utförts.

– Ukraina genomförde attacker mot en stor kemisk fabrik och en högspänningsstation i den ryskockuperade staden Krasnoperekopsk i norra Krym under helgen, uppger den ukrainske befälhavare Robert Brovdi, rapporterar Kyiv Post.

”Madyars fåglar”

Robert Brovdi är grundare och befälhavare för en ukrainsk drönarspaningsgrupp.

Han går under smeknamnet ”Madyars”, och hans grupp kallas därför för ”Madyars fåglar”.

– "Madyars fåglar" har attackerat den kemiska anläggningen Perekop Bromine, en stor industrianläggning som producerar brombaserade kemikalier som används inom flera sektorer, inklusive Rysslands militärindustri, uppger tidningen, med hänvisning till ett inlägg av Robert Brovdi på sociala medier.

Anläggningen är en av de största i sitt slag och den enda producenten av bromföreningar i Östeuropa.

Slog till mot huvudkraftstation

Utöver attacken mot den kemiska fabriken slog också drönarenheten till mot en stor kraftstation i Krasnoperekopsk, under natten till måndag.

Den beskrivs som en nyckelstation i Kryms elnät.

Flera energianläggningar i ockuperade områden ska ha drabbats av avbrott till följd av attacken, uppger Robert Brovdi i inlägget på sociala medier.

– Ett artighetsbesök har genomförts av Madyars fåglar, uppger han, rapporterar tidningen.

– Attackerna var en del av en bredare ukrainsk insats för att undergräva rysk bränsle- och energiinfrastruktur.

Läs också: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Legat bakom flera attacker

"Madyars fåglar" har den senaste tiden genomfört flera drönaroperationer på Krym.

Den 13 november förstörde gruppen en rysk drönarbas.

I september sköt jaktplan från samma brigad ner en ryska Oriondrönare under en attack.

– I början av november varnade Robert Brovdi för att Ryssland riskerar återkommande strömavbrott när ukrainska styrkor förbereder vedergällningsaktioner, uppger tidningen.

Läs mer: Putin går emot Trump – har skickat 120 ryssar

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen


24 nov 2025

Ny efterlängtad funktion i Swish – två storbanker först ut

2025 11 24

Från och med nu kan många kunder ta del av en ny och efterfrågad funktion i Swish.

Användare kommer att kunna samla prenumerationer, medlemskap och andra återkommande betalningar direkt i Swishappen.

Det beskrivs som en “efterlängtad” funktion som ska göra det enkelt för folk att planera och genomföra regelbundna utgifter.

Tjänsten liknar klassiska autogirobetalningar och Handelsbanken och SEB blir först ut av storbankerna att lansera funktionen.

Swish beskriver nyheten som “en milstolpe”.

Detta är en viktig milstolpe för Swish och för den svenska betalningsinfrastrukturen. Återkommande betalningar med Swish är något som många svenskar har efterfrågat, och lanseringen av Handelsbanken och SEB möjliggör nu det i större skala, säger Urban Höglund, vd för Swish, i ett uttalande.

"Efterfrågad"

De som vill använda sig av den nya funktionen kommer att registrera ett medgivande via mobilt Bank-id. Därefter kan företaget som ska ta emot betalningen genomföra den via Swish.

All översikt kommer att finnas i Swishappen.

Våra privatkunder har efterfrågat möjligheten att planera återkommande betalningar av exempelvis medlemsavgifter och prenumerationer även med Swish. Våra företagskunder ser stora fördelar med att kunna ta emot regelbundna betalningar på ett smidigt sätt, säger Lena Gredenhag, Head of Payments på Handelsbanken, i en kommentar.

LÄS MER: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Blir enklare

Även SEB hyllar den nya lanseringen. Storbanken ser återkommande betlaningar via Swish som “ett tydligt exempel på hur vi kan driva utvecklingen mot mer sömlösa och kundorienterade betalningar”.

– För våra kunder innebär det ett enklare sätt att hantera prenumerationer och andra återkommande utgifter – men också ett steg mot en modernare betalningsinfrastruktur i Sverige för både företag och privatpersoner, säger Kamilla Asp, chef för Betalningar & Konton på SEB.

Sedan tidigare har Danske Bank och Klarna erbjudit funktionen.

LÄS MER: Polisen varnar – då ska du inte öppna Bank-id

Foto: Swish

Text: Redaktionen