Stor lyssnarsuccé – program slår rekord

2024 12 17

Ett julprogram har gjort succé i flera veckor och slår nu lyssnarrekord.

Det är inte bara TV som kan göra lyckade julkalendrar.

I år har en julkalender i radio gjort stor succé under hela december, och framgången fortsätter med bara sju dagar kvar till julafton, rapporterar SR.

Det handlar om SR:s egen julkalender, som har blivit väldigt populär och har blivit den mest lyssnade radiojulkalendern någonsin med över 360 000 lyssnare.

– Det händer lite mer, och det tycker jag är lite roligare, för då finns det liksom mer att lyssna på, säger Aili Sjaunja, ett av många barn som uppskattar julkalendern, till radiokanalen.

”Motsats till paddor och telefoner”

Årets radiojulkalender heter ”Mirakelsyskon”, och sänds i Barnradion.

Serien handlar om Älva, som går ut i skogen för att leta efter sin bror som har försvunnit. I skogen träffar hon på olika väsen från den nordiska mytologin – bland annat troll, jättar och svartalver.

Radiojulkalendern har blivit en stor framgång, uppger kanalen, och man lyssnar bland annat på den i många skolor.

Enligt Emma Janke, som har regisserat ”Mirakelsyskon”, kan framgången bero på att många vill hitta ett bra alternativ i en medievärld där mycket annars handlar om korta, snabba klipp.

– En grej som jag har hört lärare som jag har träffat säga, det är att man letar efter liksom lite så här motsats till paddor och telefoner och snabba klipp och så där, säger hon till radiokanalen.

Slår succésiffror

Radiojulkalendern är nu också Sveriges näst största podd, uppger SR.

– Vi trodde nog aldrig att vi skulle slå förra årets succésiffror, men så är det också en rasande spännande kalender i år, säger Frida Derwinger, sin producerar julkalendern, i ett uttalande.

Huvudrollen som Älva görs av Kine Brask Biteye, medan Ylva Hällen från Mysteriesöndag i Barnradion är lucköppnare.

SVT:s kalender möter blandade reaktioner

De flesta förknippar dock julkalendern med TV i första hand, och även SVT:s julkalender har blivit en publiksuccé, enligt kanalen.

Den heter ”Snödrömmar” och utspelar sig i Sápmi och tar avstamp i samisk mytologi, enligt kanalen.

Den har mötts av blandade reaktioner. Flera recensenter har gett den ett gott omdöme, medan andra har kritiserat den.

Kritiken har bland annat kommit från Timbros nättidning Smedjan, som har reagerat på vad man har uppfattat som politiskt innehåll.

– En tydligare hundvissla till den urbana medelklassen hade man knappast kunnat tänka ut, skriver tidningens redaktör Joakim Broman, enligt SVT.

Foto: Viktor Forgacs

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 18

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen